A budapesti villamosvasút 120. szülinapja
2007. november 17-25.

Nem sok város büszkélkedhet azzal, hogy már százhúsz éve járja villamosvasút az utcáit. Tulajdonképpen csak pár ilyen hely van, hisz sok helyütt a jóval korszerűtlenebb lóvasút is csak később jelent meg! Persze az ilyesmit nálunk ritkán ünneplik meg, pláne, hogy egy időben olyan előírás volt érvényben, mely szerint csak a 25-tel osztható évfordulókat "kellett" megünnepelni. Ehhez képest a BKV most  kitett magáért, hiszen több mint egy héten át tartott a rendezvény. Persze bizonyos részleteit jobban is ki lehetett volna dolgozni, de egy forráshiányos város forráshiányos közlekedési vállalatától nagyon jó volt ez is! Maga az évforduló - november 28. - hétköznapra esett, ezért a fő eseményeket az ezt megelőző hétvégére tették, előtte pedig egy hétig "reklámozták" azokat - stílszerűen villamosokkal.

Amikor kiderült, hogy november 17-én több régi villamos is fog körözni a Nagykörúton, majd' eldobtuk az agyunkat az örömtől - legalábbis én így tettem :) És amikor eljött a nap, a nemrég rendbeszedett 436-os (baloldalt) és 611-es (jobboldalt) favázas kéttengelyesek valóban végigrobogtak a 6-oson.

Pluszban velük tartott egy hármas UV szerelvény, ...

... és egy szóló ICS is, 120-as számmal a viszonylatjelzés helyén.

A villamosok két kört tettek meg a Nagykörúton (vagy legalábbis annyit biztosan, mert az egyik kocsit Ícé még látta később is), előttük-közöttük a Moszkva téren sorakoztak fel.

Itt fel is lehetett szállni a tujákra, melyek menet közben nem szállítottak utast. A 611-es érdekessége volt, hogy a "kertkapu" helyére felrakták a téli ajtót, amit korábban még nem láttam ezen a kocsin.

Utastájékoztatás a járművön, és a Nyugati téri megállóban.

Klisék: régi és új, új és régi.

Útközben: sok-sok aszfalt szóló ICS-vel, és tipikus nagykörúti panoráma UV-val.

A 611-es a második kör után, már kocsiszínbe tartva. Klassz a marokcsapágyas motor hangja, ahogy az öreg tuja gyorsítani kezd!

Baloldalt: a 436-os a kocsiszíni menetkor is megállt a megállókban, hogy a fedélzeten levő hostessek szórólapokat oszthassanak az ott tartózkodóknak. Jobboldalt: a következő hét hétfőjén, szerdáján és péntekén egy hármas UV szerelvény járta délutánonként a 6-ost, és ezúttal bárki felszállhatott rá.

Baloldalt:  UV a Nyugati előtt, az aluljáró korlátjára támasztott fényképezőgép lencséjén át. Lehet, hogy állványt kellett volna hoznom? :) Jobboldalt: szerdán csak véletlenül csíptem el a már kocsiszínbe tartó UV-t, a Népszínház utcában. Itt a vágányvégi ütközőbakot használtam állványként.

Pénteken végre világosban is ki tudtam szaladni a "Köruccára", és némi metrózgatással elértem, hogy egész sok helyen sikerült elkapnom a szerelvényt.

Szombaton még mindig a Nagykörút volt a helyszín, itt ingázott egy városnéző UV. A járgány elején (vagy végén, attól függően, hogy éppen merre ment) az a piros izé egy aggregátor volt, ami a fedélzetre pakolt hangosítást látta el árammal.

Baloldalt: ez egy olyan igazi nagykörutas életképnek néz ki, és végre senki sem szaladt be a képbe. Jobboldalt: a megállókban sokan megpróbálták elkapni a szerelvényt, mert nem tudták, hogy azt csak különjeggyel lehet igénybevenni. A különjegyet viszont aznap már csak a Nyugatinál lehetett megszerezni, és ott is csak három vonaljegy leadásáért cserébe. Ez a nyakatekert megoldás valószínűleg sokak kedvét elvette az utazástól, így én is lemaradtam róla.

Hatásvadászat UV-val :)

Késő délután a városnéző UV helyét átvette egy színháznak használt csatolt ICS. Őróla is lemaradtam, mivel inkább kívülről akartam  elkapni. Pechemre nem állt meg elég időre a megállóban, márpedig ilyen sötétben már nem lehet menet közben fotózni. Viszont így láttam egy kis bónuszt: a Szilágyi Erzsébet fasori vágányfelújítás idején Szépilona kocsiszínbe száműzött UV-k is a Nagykörúton át indultak haza. A jobboldali képen ennek ellenére a városnéző UV látható, mivel csak az állt meg jó helyen.

Baloldalt: újabb próbálkozás a színházi szerelvény megörökítésére. A két kocsit az évfordulóval kapcsolatos feliratok és képek díszítettlk, melyeket hétfőre sajnos leszedtek. Pedig jó lett volna, ha egy ideig maradt volna a speciális díszítés! Jobboldalt vasárnap kora reggel van, és a 436-os már útban van a Mester utcán, Józsefvároson, ...

... a Nagykörúton és a Margit hídon át a 2-es vonalra.

Húsz perccel később a 611-es is csatlakozott hozzá. Borzasztó barátságtalan időjárás volt, aggódtam is, hogy nem lesznek utasok, de szerencsére tévedtem: a látástól-mikulásig fel-le ingázó öreg járgányok nem maradtak üresen, sokan felszálltak rájuk.

Itt nem tudtam eldönteni, hogy a két kép közül melyik tetszik jobban, ezért idetettem mindkettőt :)

Baloldalt: őszi hangulat a Kossuth Lajos téren. Jobboldalt: a nosztalgiakocsik találkája a Roosevelt téri megállóban. Sajnos ilyenből nem sikerült többet elcsípnünk.

Így utólag én is meglepődtem, hogy a nyirkos hideg ellenére hány órán keresztül rohangásztunk Ícével a vonal mentén, hogy minél több képet készíthessünk.

A 611-es egyik érdekessége (a sok közül) az a sípoló hang, amit elinduláskor ad ki. Gondolom ilyenkor a levegőt engedi el a fékből, de indításjelzésnek se rossz :)

Kora délután valami egészen hihetetlen módon 2-3 perce kisütött a nap, és ekkor pont jó pozícióban is voltunk, a 2-es Havas utcai ideiglenes végállomásánál. Aztán ez is gyorsan elmúlt. Jobboldalt a 436-os belső terét látjuk.

A 436-os kétszer, mindkét alkalommal lejtőn állva.

Ez a tuja távolról olyan, mint egy míves kis ékszerdoboz!

Az "ékszerdobozból" kifele bámulva. Annak ellenére, hogy az öreg tujákon nem (sem) volt fűtés, szerintem mindenki élvezte a velük való utazást.

Baloldalt: ez a beállítás egy régebbi képemre emlékeztetett, amiből 2004-ben Németországban címlap lett egy villamosos újságnál.

Órákig el tudtam volna fotózgatni a felső rakparton rohangászó öreg tujákat, de aztán csak abbahagytam valahogy. Szerintem nagyon jó kis villamosmániás programok voltak ezek, ezúton is szeretném megköszönni őket a BKV munkatársainak.

És remélem, hogy a 125. szülinap még klasszabb lesz! :)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez