Tour de Trams Light
Bréma 2005-ben: szép óváros kanyargós villamosokkal (2)
Hm, feszített hosszláncos felfüggesztésű felsővezeték, amilyet nálunk leginkább csak a HÉV-en láthatunk.
Ez meg egy gyorsjárati villamos ("4S"), mely jópár megállót kihagyva rohan be kintről a belvárosba. Nincsenek kerülő "előzővágányai": ugyanezeken a síneken halad még két másik, "sima" viszonylat is, például az alapjárat 4-es.
Na jó, hagyjunk fel az "így is lehet" mutogatással, és nézzünk képeket csak úgy, a látvány öröméért!
Egységes festésű "rövidcsuklós" szerelvény. Tervezésüknél fontos szempont volt, hogy minél modulárisabbak legyenek az alkatrészek; sok részt például az akkori buszoktól vettek kölcsön, ...
... a motor- és pótkocsik eleje és vége pedig az egyirányú kivitel ellenére egyforma: itt nincs helye drágító dizájnelemeknek! A mai villamosoknál ez persze már természetes.
Egy rövidcsuklós pótkocsi belseje. Minden kapaszkodóra jut egy-egy leszállásjelző.
Tulajdonképpen véletlenül jutottunk el a város négy villamosremizének egyikéhez, Gröpelingenbe, ahol a 2-es, 3-as, 3S (a 3-as gyorsjárata, "piros 3-as"), és a 10-es is végállomásozik.
Először csak a hurokvágányokon forduló forgalmi kocsikat fotózgattuk, aztán rámjött a telhetetlenség, és begyalogoltam a forgalmi épületbe, ahol az utastájékoztatási irodában megkérdeztem, nem lehetne-e pár fotót készítenünk a kocsiszínben. A válasz az volt, hogy oda nem lehet csak úgy bemenni... DE!... mindjárt keresnek valakit, aki körbekísér.
És lőn! A korábban látott síncsiszoló járgány is itt pihent az egyik csarnokban.
Nem teljesen világos, hogy a tulajdonképpeni csiszolást a négytengelyes végzi, vagy ez az utánfutó, amibe néhány vezeték és kábel vezetett onnan. Mindenesetre a jelek szerint itt rendszeresen, talán hetente-naponta végigmennek a vágányhálózaton, nem pedig ötévente, mint nálunk. Nincs is olyan sok kagylós kopás, mint Pesten!
Ez itt a Wegmann gyártmányú "rövidcsuklósok" első darabja. Ki van jelölve megőrzésre, és már hosszabb ideje itt áll. Biztos helyen, tető alatt, őrizve. Talán még működőképes is.
Ez az UFO a közeljövőben vásárolandó új alacsonypadlósok szerkesztési/űrszelvényével készült. Éjjelente járták vele a hálózatot, megnézni, hogy hol nem fér el, hol kell átépíteni a pályát vagy megállókat. Az új kocsi hosszabb lesz az itt láthatónál, ez nem a teljes modell.
Egy balesetben tönkrement GT8N maradványa, amit alkatrészbányának tartottak meg.
Hóseprő, ami egy öreg kéttengelyesből és az általa tolt pőrekocsiból áll.
A torziós iránybeállító mechanizmus miatt a GT8N-ek érdekesen kígyóznak ívekben és ívek után. Bent ülve ez persze nem érződik. Talán csak egy furcsaság volt ezekkel a tujákkal kapcsolatban, hogy a hajtásuk elég zajos volt - persze nem egy nagykörúti ipari csuklóshoz képest.
Egy ilyen alacsonypadlós belseje, tipikus kilencvenes évek eleji hangulat. A kocsikban biztonsági kamerák működnek, melyek 48 órányi anyagot rögzítenek, aztán törlődnek. Ha valamilyen okból szükség van a felvételre, ekkorra már úgyis letöltötték.
Ahogy visszaindultunk a főpályaudvar felé, a Domsheidenél egy kocsiszíni menetben közlekedő tujával is találkoztunk. Gyorsan lefotóztuk, aztán felpattantunk rá, a főpályaudvar felé. Viszlát, Bréma!
Folytatás: a wehmingeni villamosmúzeum