Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
A Baross kocsiszín 2005-ben

Köszönetet szeretnék mondani a BKV Kabinet Igazgatóságának és Kommunikációs Osztályának a látogatás megszervezésében nyújtott segítségükért!

Ebben a remizben korában nem jártam, úgyhogy most egyértelműen felkerült úticéljaim közé. Történelmi hely ez: az 1889-ben megnyitott normál nyomtávú villamos megindításához épült, és funkciója azóta sem változott.

Egy elég fénytelen reggelen jártam itt. Ez a kép csak azért nem túl sötét, mert igazából már a látogatás végén készült, csak előrevettem, hogy ne a legcsúnyább kép legyen legelől :)

A bejárat utáni vágányrengeteg. Anno láttam fotókat, melyeken a szabad felületeken virágágyások voltak.

Fővárosi Villamosvasutak eredetű aknafedő 1962-ből. Régebbi szerelékek is vannak itt az Orczy tér környékén, például 1920-akárhanyas Haarmann váltóktól kezdve Beszkárt kapcsolódobozokig.

A remiz tulajdonképpen egy elég vékony telek, melyen elszórva több kisebb csarnok található. Ez a Dobozi utcai oldalon levő egyik műhelyépület, melyet visszafelé tolatva lehet megközelíteni.

Ez a középső "főcsarnok", a jelek szerint főleg tárolásra használva.

Ez a betontetejű rész már valamilyen karbantartási vagy takarítási munkára is alkalmas.

A főbejárat felől nézve bal szélen pedig...

... egy elég komoly (legalábbis az én laikus szememnek) vizsgálóaknás csarnokot találunk.

Ha ezen átgyaloglunk, már el is értük a hátsó udvart, ahová a hátsó bejárat fut be. Annak idején itt volt a köztemetői gőzvasút (a mai 37-es villamos elődje) mozdonyainak fűtőháza...

... ma a műszaki segélykocsik parkolnak itt...

... köztük ez a "gömbölyű Tátra" daru, a BKV szerintem legszebb gumikerekű járműve. Ha kisiklott egy villamos, vagy valami más miatt kell megemelni valamit, ő biztosan a helyszínen van.

A hátsó udvarról is nyílik néhány műhelyszerű...

... csarnok.

Ez itt olyan, mintha a telep főutcája lenne. Ha a nekünk baloldalt látható épületbe megyünk...

... a takarítóhelyhez jutunk. Egyébként ha eddig nem lett volna világos: ebben a remizben Tátrák laknak, konkrétan a 28-as és az 1-es/1A viszonylatok szerelvényei.

No meg a tanuló-Tátra is sokszor itt tartózkodik. Persze másfél héttel ottjártam után néhány UV is ideiglenesen idetelepült, a külső Bartók Béla út és a kelenföldi remiz felújítása miatt, de csak átmenetileg.

Ez viszont már egy ex-hannoveri "Banán". Nem eltévedt...

... hanem itt található egy olyan padlószint alatti kerékeszterga, amivel a futófelület minőségét tudják javítani. Ezt használandó természetesen más típusok is át-átrándulnak ide.

Az esztergavágány a másik irányból.

Egyébként maga a csarnok is figyelemreméltó a fémmerevítésű fa tetőszerkezzettel. Ha ezeket az épületeket rendbe tudnák hozni, a csodájára járnának a műszaki érdeklődésű emberek a kocsiszínnek!

Sétáljunk ki...

... és vessünk még egy pillantást a régi csarnokra. Tudom, hogy ezt a világot a pénz irányítja, és Józsefvárosnak tervei vannak ezzel a területtel, de az én álmaimban ennek ellenére az szerepel, hogy ha egyszer a BKV-nak lesz lehetősége egy korszerűbb remizt építenie, a Baross akkor is megmarad, és a budapesti villamosmúzeum, illetve a nosztalgiaüzem bázisa lesz. Naív vagyok és utopista, de szerintem kora és jellege miatt rendkívül alkalmas lenne rá ez a telep!

Végezetül egy kép, mely már kint készült a remiz előtt, az Orczy téren. A ki- és beálló villamosokon kívül az udvari mozgások is néha szükségessé teszik, hogy a szerelvények használják az itt levő vágányokat. A jobb szélen belógó épület egyébként talán a legrégebbi a megmaradtak közül: ezen, a megnyitáskor készült felvételen is látszik, baloldalt hátul!

Szerintem ez az egyik legizgalmasabb budapesti remiz, remélem sikerült valamennyit átadni érdekességéből az olvasónak!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra