Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Százéves a "bécsi BKV" II.
Avagy villamosfelvonulás a császárvárosban

Előző oldal

D 4301, melyet a párhuzamok kedvéért a bécsi Bengálinak is nevezhetnénk, és joggal, hisz történetük ijesztően hasonló: a város első csuklós villamosát 1957-ben tákolták össze n1 sorozatú Stadtbahn-pótkocsik alvázára alapozva. Eredetileg pótkocsit is akartak vele vontatni, de ezt később inkább hagyták. Továbbfejlesztésként 15 darab D1 is készült, de ezek annyira sikertelenek voltak, hogy '76-ra már mind ki is vonták őket a forgalomból.

K 2283 + c3 1110 vegyesvonat: régi motorkocsi, plusz DÜWAG-licensz pótkocsi, amilyen az E1-esek után is szokott lenni. A bécsiek "Halbstarke"-nek szokták a villamost nevezni, amit hirtelen nem tudok úgy lefordítani, hogy visszaadja a szóra rakódott jelentéstöbbletet (mondjuk talán "félcédulás" megközelíti)...

L 502 + l 1702 + l 1776: aki azt hiszi, hogy csak Budapesten szoktak hülyeségeket művelni a közösségi közlekedési kapcsán, annak ez a szerelvény bebizonyíthatja, hogy ez mennyire nem így van! Ez az kocsiösszeállítás ugyanis azért készült, mert a hatvanas évek elején a bécsi döntéshozók kitalálták, hogy föld alá süllyesztenek bizonyos villamosvonalakat, ezekre a kéregvillamosvonalakra (németül röviden Unterpflasterstrassenbahn) pedig újszerű kocsikat akartak tenni. És bár ekkor már voltak a városban forgóvázas C1 és csuklós E kocsik is, az újnak szánt járművek (L4 sorozat) kéttengelyűek voltak! Ráadásul még annak se igazán újak, hiszen az előd az L3 sorozat volt, melyet az L2 sorozat alvázaira építettek! A kéreg alatti szakasz végül a hatvanas évek végére készült el, és bár korszerűnek nem voltak mondhatók, az L-kocsik egészen 1992-ig közlekedtek (bár addigra az említett Ustraba szakaszból az U2 metróvonal része lett). Az L4 -> L "átszámozás" arra utal, hogy a motorkocsit alkalmassá tették kalauz nélküli pótkocsik vontatására, ami nagy szónak számított akkoriban. És még valami: a bécsiek sárga "hómukijait" (LH sorozat) is L kocsik alvázára építették, azok selejtezése után.

F 746 + l3 1840: amikor az L4 sorozat (lásd fentebb) gyártását leállították, a már legyártott kocsiszekrényekkel valamit kezdeni kellett. Hogy mit? Levágták a végüket, és mögé egy csuklóval egy utánfutó kocsirészt erősítettek. És míg az első rész megmaradt kéttengelyesnek, az utánfutó alá egy forgóváz került. Ez a konstrukció meredeknek tűnhet, de sok helyen alkalmazták - Bécsben az utolsó menetrend szerinti F-kocsi 1995-ben közlekedett.

Egyébként az is tévedés, hogy a bécsi közönség szabálytisztelőbb lenne, mint a budapesti: itt is mindenki át akart menni a kordonon, "naaa, naaa, csak egy kicsit, úgyse jön semmi ezen az oldalon a síneken". Aztán egyszercsak mégis jött valami: a felvonulás eleje visszafordult, és elindult vissza a Schottentor-hoz.

A korábban látott M-szerelvény hátulról. Bár  a pótkocsik is a jellegzetes háromablakos fronttal és véggel rendelkeznek, szerintem nem kimondottan szépek...

Itt már a D1 is visszafele tart.

Ezen a ponton jött egy E1, illetve egy E2, egy rövid (A sorozatú) ULF, és néhány busz is, de ezeket most inkább nem mutatnám be: az előbbieket azért nem, mert még lehet őket látni az életben is, utóbbiakat pedig azért, mert nem szeretem a buszokat. Kérem ennek szíves tudomásul vételét - más lehetőség úgysincs :)

A 666-os hosszú (B sorozatú) ULF. Bár kétségtelenül a legutóbb kiszállítottak közül való, nem tudom, pontosan miért is eme "ördögi" számmal rendelkezőt mutatták be :) A szélvédő mögötti mátrixos kijelző természetesen csak a képen ilyen össze-vissza: a megjelenítés átlapoltan működik, egyik sor látszik, másik nem, egyik látszik, másik nem, aztán a következő periódusban fordítva. Az emberi szemnek ez folyamatos képet ad, a fényképezőgép viszont pont elkapja a félig teljes megjelenítést. Na nem mintha napsütésben látható lenne, hogy mi is van rajtuk!

A parádé befejezése a D 244 volt. Ezt a sorozatot 1899-től kezdve építették. Érdemes megnézni a szép drezdai alvázat, melyet egy grazi kocsiról vettek "kölcsön", és melynek csapágytokján a "Korbuly József szabadalma" felirat olvasható, így, magyarul. A járművet az 1920-as években pótkocsivá alakították (d2 5110), majd munkakocsiként (sz1 7174) élte túl a XX. század utolsó negyedét. 2000-ben Romániában állították helyre, ez év nyarán pedig egy kisebb szabású villamosfelvonulás azért hiúsult meg, mert az egyik csapágya beégett. Szerencsére a károsodás kismértékű volt, így most itt lehetett, a vezetőálláson a bécsi villamosmúzeum igazgatójával. Még az eseményt kihangosítva  kommentáló szpíker is felszállt rá, hogy kipróbálhassa "gyerekkori álmát", a csengetést.

És ezzel itt a vége, fuss el véle. Vagy mégsem?

Egy kis ráadás...

A parádé végén két prominens villamosbaráttal együtt megnéztük a Dunán túli villamosokat - én ugyanis Bécsben még sose jártam a folyó másik oldalán, mely itt már külvárosnak számít. Különleges okként a Kagran metróvégállomás körüli átépítések szolgáltak, melynek során a 25-ös és 26-os hurokvágányát felhagyták...

... és helyette újat építettek. Az odavezető vágányzatban a most már a metróállomás két oldalán levő végállomásokhoz úgy vezették a járatokat, hogy azok egy ponton keresztezik egymást. Ahogy elnézem, a különleges, és emiatt drága biztosítóberendezés felszerelésétől eltekintettek.

25-ös villamos a föld felett levő földalatti alatt. Ahogy az sejthető, ez nem a mi Városligetünk, ahol anno a 25-ös villamos és a kisföldalatti találkozott :)

Utunk fényképezős részét a Friedrich Engels Platz-on (igen, tényleg Engels Frigyes tér) fejeztük be, a szürkület okán. Az utolsó próbálkozásra itt is már csak az sarkallt, hogy hétvégén a 33-as villamos itt végződött a folyamatosan itt végállomásozó N járat mellett.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra