Berlin 2015 júniusában (2)

Előző oldal

U5

A kettéosztottság éveiben csak egyetlen szélesprofilú metróvonal közlekedett Kelet-Berlinben: a mai U5-ös. Ugyan két másik (a mai U6 és U8) is átment az NDK fővárosának területe alatt, de azokat "keleti" utas nem használhatta. A harmincas években épített belső szakasz viszonylag dísztelen kivitelű állomásait ugyan az egyesítés után felújították, és némileg modernizálták is, de azért még mindig elég régimódiak.

Pláne nosztalgia szerelvénnyel :)

Van valami kellemes a szegecselt acél oszlopokban, nem? Balra Lichtenberg megálló elosztószintje, ami egyben aluljáró az azonos nevű vasútállomás vágányai alatt, jobbra pedig az alexanderplatzi végállomás, ami a legtágasabb a tér alatt működő három metróállomás közt (a másik kettő az U2 és az U8 megállója).

A színkódos állomások azelőtt csempeborításúak voltak, de ez 2003-ban elmúlt. Balra a Schillinggasse, jobbra a Strausberger Platz - az előbbi képén látható fa figurák egy installáció részei.

A fentebbi videó az U5-ön kívül más "széles" vonalakat is tartalmaz - érdemes a feliratokat is nézni!

Az U5-ös vonalat régóta meg akarják hosszabbítani nyugat felé. A Brandenburgi-kapu és a főpályaudvar közti szakaszt U55 néven 2009-ben meg is nyitották, a kettő közti összeköttetést - mely Berlin legbelsőbb magját tárná fel - azonban csak 2010-ben kezdték építeni. Az átadást (most már) 2020-ra tervezik, ami döbbenetesen soknak tűnik ahhoz képest, hogy 2,2 kilométerről és 3 új megállóról van szó - ehhez képest a magyarországi közlekedési beruházások sima lefolyásúak és fénysebességűek. Igaz, az egyik megállót, a Museumsinselt a Spree-csatorna alá építik, ennek a munkálatai látszanak a fentebbi képeken.

Az említett "túlsó végen", az U55-ön egyetlen szerelvény jár, ami egyetlen vágányon ingázik, három megállónyi távolságon - a másik alagútban levő vágányok használatlanul pihennek. Mivel a minimetró nincs kapcsolatban más vonallal, a teljes gördülőállomány (jelenleg három F79 sorozatú iker, azaz 2+2+2 kocsi) az alagútban lakik, és mindig olyan hosszú vonatot raknak össze belőlük, amekkora kell. Baloldalt a völgyidőszakokban elegendő kétkocsis hossz látszik, melyhez jobbra egy plusz ikerkocsit hozzácsaptak valami rendezvény miatt. Ha nagyobb javításra van szükség, daruzni kell - amire nemsokára megint szükség lesz, mivel a most használt szerelvényekre másutt van szükség: helyettük a múzeumi állományból (!) fognak két D típusú szerelvényt (2+2 kocsi) idehozni. Az 1956-tól gyártott sorozatot Berlinben még '99-ben kivonták a forgalomból, ezután - tessék megkapaszkodni - Észak-Koreába kerültek. Nem semmi, hogy 2017-től ugyanolyan metrókocsival lehet majd eljutni a berlini főpályaudvarhoz, mint a phenjanihoz!

Az 1,8 kilométeres hosszon nehéz sokat videózni, de én megpróbáltam :)

Vegyesfelvágott II.

Annak idején egyfajta lélektani határ áttörése volt, amikor a lengyel Solaris buszok megjelentek a német fővárosban, de gyakorlatilag egész Németország tele van már velük. Ennél több buszra egyébként senki ne számítson ezen az oldalon - esetleg át lehet nézni a blogba pár emeletes példányért!

Balra: errefelé a teljes kocsiszekrényes hirdetés teljes kocsiszekrényes hirdetést jelent, nem marad a kocsi orra sárga (legfeljebb kék). Jobbra: tíz vagy tizenegy éves koromig Trabantunk volt, úgyhogy számomra még mindig kicsit furcsa, hogy valaki azért fizet, hogy ilyennel utazzon :)

A villamosparádé végén összefutottam eMPet kollégával, és turisztikai jellegű sétánk részeként végre a felszínről is láttam, milyen az U2-es spontán közlekedési múzeum jellegű Klosterstrasse megállója.

Magyar szemmel nézve hihetetlen az a kanyargás, amit az U2-es vonal megállói művelnek. Mondjuk maga a vonal se kimondottan nyílegyenes, nagyon látszik, hogy a meglevő utcák és még átépíthető telkek alá szuszakolták be a kéregalagutat!

A vonal egyébként épp ketté volt vágva: északról-keletről csak Gleisdreieck állomásig járt, és odáig is csak minden második szerelvény ment le (a többi a Potsdamer Platznál fordult), ugyanis csak egyetlen vágány maradt visszafogásra - a másikat éppen nagygenerálozták, lásd jobbra. A bal oldali kép jobb szélén (imádok ilyeneket írni:) látható szárnyaskerekes épület egyébként a Német Birodalmi Vasút berlini igazgatósága volt eredetileg - ma a Bombardier Transportation székháza.

Balra: a Gleisdreieck alsó szintjét az előbb láttuk, a felső szintjén pedig az U1-es fut. A háttérben látható rész volt eredetileg az egyik hely, ahol a vonal magasvezetésben átment egy házon. Azért írom így, mert ma is üzemel egy kevésbé látványos ilyesmi alig pár száz méterre innen. Az érdekesség kedvéért említsük meg, hogy az U2-esen is volt ilyen áttörés, illetve az a vonal szintén átsüllyed a jobb oldali kép jobb szélén látható épületeken. Maga a jobb oldali kép egyébként azért van itt, mert az azon látható parkolóház tetejének fele állítólag azért nincs befedve, mert ott vezetne egy esetleges S-Bahn vonal. És annak is ki van hagyva a hely a metró mellett a háttérben sejthető házban!

Még egyszer a Hauptbahnhofhoz, ezúttal Tatrával

Ugyan már beutaztuk az új vonalat, de utazzuk be még egyszer! Történt ugyanis, hogy túl nagy sor volt a tévétoronynál, és épp azon gondolkoztam, hogy mit csináljak, amikor rácsodálkoztam, hogy jé, Tatra jön az M5-ösön. Ez persze nem szuperritkaság, de azért alapvetően alacsonypadlósok - leginkább Flexity-k - jártak rajta (már úgy értve, hogy akkor éppen, mert régebben persze, hogy voltak Tatrák is). Egyre ritkábbak ezek a cseszlovák vasparipák, úgyhogy úgy döntöttem, felpattanok rá (elvileg 2017-ben végleg el fognak tűnni a menetrend szerinti forgalomból).

Az oldal elején említettem, hogy a főpályaudvari vonal tulajdonképpen nem a főpályaudvarnál végződik, hanem kicsit továbbmegy, hogy a fentebb látható parkos résznél borítsa le az utasokat, majd beálljon a pályaudvarra vezető vágányok melletti tárolórészre. A távlati tervek szerint egyszer majd még tovább mennek a sínek Moabit belsejébe, a Turmstrasse metróállomáshoz. Ebben az az érdekes, hogy eredetileg az U5-ös metrót akarták odáig - és még tovább, a tegeli repülőtérre - hosszabbítani, de ez nem fog bekövetkezni, hiszen Tegelt valószínűleg bezárják, ha megnyílik végre az új központi reptér - így metró helyett elég lehet a villamos.

És akkor jöjjön az utazás! Egy kicsit talán többet láthatunk az új szakaszból, mint az előbb, no meg az "Alex" környéke is felvillan, kibontott, átépítés alatt álló alsó szintekkel rendelkező lakóházzal, másik Tatrával, emeletes busszal, és hasonló igazi berlini elemekkel.

És ezzel itt is a vége, fuss el véle!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez