Debreceni életképek 2001 májusából

Most végre nem csak átutazólag voltam a cívis város (és kedves barátom, Wassmacska) vendége, így volt alkalmam fényképezgetni. Igaz, hétvége lévén nem volt valami nagy forgalom: ahogy a képeken is látszik, csak két Bengáli volt kint a vonalon, a többi kocsi KCSV6-os volt. A képek nem sokkal azután készültek, hogy a Piac utca átépítésének idéjére kettévágott vonalat "egybenyitották".

A Nagyállomás előtt az 506-os pályaszámú hattengelyes Ganz "Közúti Csuklós Villamos" (KCSV6) pihent. Nekem tetszenek ezek a jószágok, bennük van az a "régi ganzos" hangulat (bár a belső tér színvilága kicsit furcsa). Ráadásul elég jól futnak, nem csak a Bengálihoz képest.

Ez itt a KCSV6 prototípusa, az 500-as pályaszámú kocsi. A jó megfigyelők észrevehetik, hogy részleteiben eltér a többi kocsitól: a fényszóró borításában, a "köténylemez" kialakításában; a homlokfal tetejénél a tetőn levő szerelvényeket nem takarja fémlemez, mint a többin, stb.

Ez a kép kicsit később, már verőfényben készült, de azért látszanak rajta az előbb említett különbségek. Bevallom, még furcsa ezeket a modern jószágokat látni: amikor '96 körül többször is a városban jártam, még az egyirányú Bengálikat bámultam, sajnálatos módon elmulasztva azt, hogy utazzak is velük. Mostanra az egyirányú FVV csuklósok már mind eltűntek, ...

... és kétirányúból se sokra van szükség. A 488-as Bengáli ("Eperke", az oldalára ragasztott hirdetés miatt) egyébként nagyon szép és tiszta volt, szinte "új szaga" volt. A hangja és a haladása persze tipikus Benga volt; azt kell mondjam, hogy időutazáson éreztem magam...

A Bengálik elég sokat pihentek, 488 itt éppen a végállomáson szusszan egyet, ...

... 481 pedig a tér szélén levő tárolóvágányon ácsorog. Ő egy érdekes darab: a csak Debrecennek készült hatajtós változat!

A DKV járműtelepén idill fogadja a látogatót: pázsit, fák, és közte egy munkajármű, Füzesi-szerű kocsiszekrénnyel. És mögötte is van ám valami:

... a nosztalgiaszerelvény! Mivel a kocsikat a debreceni tömegközlekedés századik születésnapjára vásárolták Budapestről, egyik kocsija az 1984-es, ...

... a másik az 1884-es pályaszámot viseli.

A sort ez az ütött-kopott tehermozdony zárja. Nehéz megítélni, hogy vajon működik-e.

De vissza a pályaudvar elé! 488 éppen beáll a felszállóhelyre, ...

... aztán már indul is tovább - miután az összes ajtó bezáródott nagy nehezen.

Ez itt megint az 500-as, hátulról. Gyorsan fel is szálltunk rá, ...

... és elmentünk a Nagytemplomig. Itt a frissen sétálóutcává alakított részen a villamosok 7 km/h sebességgel haladhattak. Szörnyű csoszogás ez, még egy Bengálinak is! Remélhetőleg az építkezés befejezése után megszüntetik a lassújelet, mert nevetségessé teszi a közlekedést; kicsit kilépve az ember legyalogolja a tujákat!

Ez itt megint egy "kék Ganz", az 508-as, ugyanott, az ellenkező irányba tartva. Bevallom nekem nem volt teljesen világos, hogy ezen a ferde úttesten a sínektől jobbra vajon fog-e autó közlekedni.

Az 510-es a Nagytemplom oldalával a háttérben.

A 488-as az Arany Bika Szállóval a háttérben. Érdemes megnézni a felsővezetéket és a közvilágítást tartó (szerintem túl)díszített kandellábereket! Amikor a kilencvenes években itt jártam, a templom előtt mindenfelé autók jártak és parkoltak, most a gyalogosoké lesz a tér.

Az új pálya vége. A villamosok itt egy kitérőn való áthaladás után szinte fellélegeznek, hogy végre ismét normálisan haladhatnak...

Ezt a felsővezetékjavító "manuális munkagépet" a nagyerdei tárolóvágányon lehet látni.

Az 508-as éppen kanyarodni készül a Klinika irányába. A nyomvonalon és a kereszteződésen elég jól látszik, hogy itt a villamos régen továbbment egyenesen (is), amikor még nem csak egy vonal volt a városban.

Ez ugyanaz a kanyar, egy muzeális jellegű jelzőlámpával.

Az 504-es hátulja.

Eperke a Klinika mellett éppen gyorsasági versenyt rendezett: alig tudtam lekapni, úgy robogott!

És végül egy "nem megmondtam, édes fiam, hogy ne erőltesd a szembefényben fotózást?" típusú kép, az átépítés alatt álló Piac utcával. A távolban még egy Bengáli is látható.


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez