Életképek 48: negyedik oldal

Előző oldal

Újra valódi troli a Vámház körúton

Tudom, a cím elég blőd, hiszen a Fővám és a Kálvin tér átépítése közben is jártak általában trolik a Vámház körúton - akkumulátoros üzemben felsővezeték nélkül is mozogni bíró Solarisok formájában. Mégis, valahogy jó megint a kettős felsővezetéket ott látni, "igazibb" tőle a troli :)

A Közgáz előtti térség sokkal kultúráltabban néz ki, mint előtte, bár én kicsit jobban elválasztottam volna az úttestet és a közösségi területet - a biciklistákat meg egyátalán nem eresztettem volna szembe a nagy piros vasalókkal (lásd a felfestést a kövön a bal oldali képen).

A Solarisok a madzag megérkeztével se tűntek el teljesen.

Egyvágányozó 41-es

A Hosszúréti-patak úgy alámosta az eredetileg helyiérdekű vasútnak épült villamos töltését, hogy a vízhez közelebbi oldalon forgalomkorlátozást kellett bevezetni. Szerencsére a másik vágányon fenn tudták tartani a forgalmat, és ami fontosabb: hamar nekiláttak a patakpart megerősítésének.

Az építkezés alatt a villamos a Kehely utca és a Kelenvölgy megálló utáni vágánykapcsolat közt egyetlen vágányon haladt mindkét irányba, a szembemenet elkerülésére pedig váltóbotot használtak, mint régen a 43-ason, 51-esen, meg a többi egyvágányos vonalon.

Balra: még egy "rossz oldalon" Kamaraerdő felé haladó tuja - jól látható, hogy a másik vágányon egy ideje már nem jártak, szépen berozsdásodott. Jobbra: a patakpart erősítése.

Balra: spontán állatkert Kelenvölgy megállónál. A legelésző lovak alapfelszerelésnek számítanak, de néha más állatok is kolbászolnak itt, most például egy csüngőhasú malac. Jobbra: a budafoki elágazás utáni szögletes ív - mindig élmény a jármű haladását figyelni benne. Bár sajnos állóképen nem igazán látszik, mire gondolok :)

Videóztam is. Már megint. A Kelenvölgynél legelésző csüngőhasú malacot is.

Áramátalakító és nosztalgia villamosok

A Kulturális Örökség Napjainak keretében megnyitotta kapuit a nagyközönség előtt a kelenföldi remiz és a BKV Villányi úti áramátalakító, a két helyszín közt pedig nosztalgia villamossal lehetett közlekedni (közvetlen vágányok híján átszállással). Mivel az említett kocsiszínben már jártam (legutóbb tavaly), most inkább a Villányi út felé vettem az irányt...

... stíluszerűen egy öreg tujával. A huszas években épült áramátalakító ránézésre az egyik legkellemesebb munkahely lehet a BKV telephelyei közül.

A transzformátorok a földszinten, a kapcsolók, egyenirányítók és megszakítók az emeleten találhatók. Utóbbin látszik, hogy régebben komolyabb berendezések üzemeltek itt: forgógépes átalakítókkal kezdték, amit a hatvanas években cseréltek szilíciumdiódás egyenirányítókra - ezen a telepen tehát nem üzemelt higanygőzös átalakító. Az információért köszönet Sujbert Lászlónak és Vajda Szabolcsnak!

Balra: a betáp a felirat szerint a Baranyai utcából érkezik. Jobbra: a Füzesi (arisztokratikusan elírták:) Főműhely a kilencvenes években megszűnt, de ez a kitáplálás még ilyen néven fut.

Az áramátalakító működése dióhéjban valahogy így néz ki (a videó feliratozása óta pontosították az információimat):

Balra: az Elműtől jövő betápot kétszer mérik. Egyszer maga az Elmű, egyszer pedig a BKV. Pontosabban nem is a BKV, hanem még az FVV :) Jobbra: az udvaron rövid vaspálya fut - az oldalra nyíló cellákból egy itt mozgatható kocsira lehet kitolni az esetlegesen cserére szoruló trafót, majd azon kigurítani az udvarra.

Az egyik - lekapcsolt - trafót meg lehetett nézni - érdekes hangfogó paraván mögött volt, lásd jobbra. Magát a trafót '82-ben gyártották Csepelen: egyfajta élő műemlék, amit csak akkor kapcsolnak be, ha nagyon szükség van rá, mert hangosabb, mint a többi, újabb gyártású.

Az áramátalakítózás után villamosoztam egy kicsit: gyönyörű időnk volt, a vén járgányok csak úgy ragyogtak a napfényben! A 2624-es acélvázas Kelenföld kocsiszín és a Batthyány tér közt ingázott, a 611-es favázas a kocsiszíntől a Deák Ferenc térre ment...

... az 1074-es pedig a Körtér és a Budaörsi út közt ingázott. Jó volt kicsit a Fehérvári úton túl látni az öreg batárt, ami futóművének paraméterei miatt nem közlekedhet akárhol! Jobbra: még egy kép a 2624-esről, mert a 2624-esből nem lehet eleget kapni :)

És persze kicsit videóztam is. Ezúton is köszönetet szeretnék mondani azoknak, akik megszervezték és lebonyolították ezeket a programokat!

Ez pedig itt az oldal vége,köszönöm a figyelmet!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez