Életképek 52: első oldal

Időszak: 2017

A 2000-ben elkezdett "örökítsük meg a mindennapokat" program aktuális folytatását (már hogy ezt az oldalt) ezúttal is úgy kellene kezdenem, mint az előző(ke)t: magyarázkodással, hogy miért nem olyan részletes, mint régen, miért hiányoznak események, pótlások, építkezések, különmenetek. Az ok más, mint az előző években: mostanában nem időm nem volt villamosokat fotózni menni, hanem kedvem - a vasútfotózás sokkal jobban lekötött. Azért időnként fel-fellobbant a régi lelkesedés, és néha még a véletlen is mellém szegődött fotótémailag, úgyhogy így is lett épp elég mutogatni való képem:

Combinók az 1-esen
Metrópótló hajó
Ez+az
Kiskörútpótló troli
HÉV nosztalgiamenet I.
Csatolt KCSV-k a 4-esen
HÉV nosztalgiamenet II.
Utoljára madzag alatt a Műjégpálya előtt
Villamosnapi felvonulás
Nosztalgia buszok
Fényvillamos-szezon

Jó szórakozást!

Combinók az 1-esen

Már évek óta szó volt arról, hogy hétvégéken, amikor kevesebb kocsi kell a 4/6-osra, pazarlás a Combino-flotta egy részét a remizben porosodni hagyni. A megoldás logikusnak tűnt: a szabad alacsonypadlósok járjanak az 1-esen!

Hogy aztán a gyalázatos pályaállapotok, a Futár hiánya (a Combinókat csak ekkoriban kezdték felszerelni vele), vagy más miatt nem lett ebből semmi, azt nem tisztem találgatni, mindenesetre egészen 2016 decemberéig kellett várni arra, hogy ilyesmit láthassunk (a fentebbi képek már tavasszal készültek).

Balra: a két alacsonypadlós generáció közt gyakorlatilag egy évtized van (meg egy megállóperon). Jobbra: az ide kiadott Combinók még vonalmatricát is kaptak, nem csak úgy idedobták őket.

Számomra kedves látvány ez, bár épp elég ilyesmit lehetett látni akkor, amikor a Combinók még csak a próbafutásukat végezték úgy 11 évvel ezelőtt (hű, de rég volt!).

Metrópótló hajó

A Kossuth Lajos téri kockaház lebontása miatt (ti. a megálló lejárata az épület földszintjén volt) a kettes metró nem állt meg ott 2016 decemberétől 2017 májusáig. Ez idő alatt a Deák térről sima, a Batthyányról pedig vízibusz biztosította a tér metrókapcsolatát.

Mivel a villamosok mellett a hajókat is szeretem, ezt ki kellett próbálnom! Az utazás eszköze az egykori Morgó átkelőhajó volt, lásd jobbra.

Az ingajárat teljes értékű BKK szolgáltatás volt: volt külön jelzése (D2), menetrendje, ...

... rajta volt a Futáron, és persze érvényes volt rá a bérlet. Maga az út alig négy perc volt, ami jó időjárás esetén négy perc gyönyörködést jelentett.

Videóztam is, naná, majd nem! A hajókázástól mindig valami gyermeki lelkesedés vesz rajtam erőt, úgyhogy pont úgy zúmolgattam-svenkelgettem, mint amikor először volt videókamera a kezemben :)

Ez+az

A 4000+4171-es szerelvény (az első T5C5 sorozat első (protó) és utolsó kocsija) a közelmúltban nosztalgikus jellegű rész-felújítást kapott, visszakapva a csíkos gumipadlót.

Véletlenül szúrtam ki ezt a fura szerzetet hazafelé menet: az 1476-os pályaszámú ipari csuklóst kivonták az utasforgalomból, de selejtezés helyett mérővillamossá kezdték átépíteni. Itt még eredeti kinézetével láthatjuk, ...

... az év végén viszont már 7476-nak hívták, és speciális festést viselt, sötétített ablakokkal, Combino áramszedővel. Jobbra egy Modulo elektromos midibuszt láthatunk a Várban, csak úgy.

2017 tavaszán elkezdtek forgalomba állni az új (felújított) orosz metrókocsik is. Ha már éppen a hármas vonal mentén volt dolgom, mentem egyet vele. Az én élményeim nem voltak olyan rosszak, mint sokaké, csak az tűnt fel, hogy az emberek tudtak egymással beszélgetni, nem harsogta túl a hangjukat a menetzaj.

Fogalmam sincs, ki lehetett az, aki a "szuperhév" nevet aggatta erre a Szentendrén felújított, igen takarékos jelleggel modernizált szerelvényre, de szerintem nem jogos a jelző. Persze az ülések kényelmesebbek, az utastérre pedig jobb ránézni, de a hajtás, a fékek, a forgóvázak, meg úgy nagyjából a teljes járműszerkezet megmaradt eredetinek, és ez nagyon nem szuper dolog. Na nem mintha azt gondolnám, hogy perspektíva lenne az öreg vonatok komolyabb felújításában; már rég újat kellett volna venni helyettük!

Balra: a BKV 2016 novemberében leadta a budapesti HÉV-et, ami ezután a MÁV-hoz került. Az új üzemeltető neve MÁV-HÉV Zrt. lett, de ez eleinte valószínűleg még nem volt eldöntve, így a "BHÉV Zrt." felirat került a szerelvényekre. Jobbra: ez nem tömegközlekedés, de lekaptam, ha már épp arra jártam: a vízi VB ugrótornyát alapozzák a Batthyány térnél.

És még két vízi hangulat: készülődő vihar az egyre roskatagabbnak kinéző Petőfi híd felett, és műűűűűűvészet a Műegyetem rakpart előtti vízben. Utóbbinak nem tudom, mennyire örültek a Gellért térnél kikötni készülő hajók.

A változatosság kedvéért következzék egy videó: a Lágymányosi híd villamosai egy saját farvízébe beleúszó hajóról nézve, a remek Fehérvári úti aszfalton ugráló autó, meg még ez+az :)

Balra: nem tudom, hogy terelés volt, vagy pótolni jött, de ez egy áttáblázott 49-es a Clark Ádám téren. Jobbra: egy mindennapos pillanat a Várkert bazárnál.

És még egy filmecske, már az év utolsó hónapjaiból, terelt és eredeti útvonalukon közlekedő villamosokkal. Bővebb komment feliratok formájában.

Folytatás: kiskörútpótló troli, HÉV nosztalgia a ráckevei vonalon, csatolt KCSV-k a Nagykörúton


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez