A 2018-as Innotrans, második oldal

Előző oldal

A Glasgow-i metró a mi kisföldalattink után néhány hónappal nyílt meg, kötélvontatással. A hajtást 1935-ben elektromosra cserélték, de az egyetlen, kör alakú vonal fizikai adottságai értelemszerűen máig megmaradtak: a pálya 1219 mm nyomközű, az alagút pedig mindössze 3,4 méter átmérőjű. Sajnos még sosem jártam ott, de a képek alapján inkább vidámparki szellemvasútnak tűnnek az állomások, mint valódi metrónak :) Mindenesetre az üzem új járműveit a Stadler fogja szállítani, akik egy szerelvényt ki is állítottak itt. Nem az én 190 centimre szabták, az biztos.

Balra: a jármű elvileg vezető nélküli lesz, ehhez képest egész csinos vezetőállást találtunk az elején. Jobbra: a szerelvény egyik forgóváza egy normál nyomtávú zsámolykocsin. A Stadler alaposan kitett magáért ezen a kiállításon, ráadásul a járműveik a látogatónapokon is nyitva voltak, ellentétben a többi cég termékeinek 90%-ával.

És lássunk néhány villamost is: a török gyártmányú Durmazlar "SilkWorm" (balra) érdekesen nézett ki, a Chemnitz számára épített Škoda ForCity 35T (jobbra) viszont alapjában véve ismerős volt.

Az orosz PK Transport Systems 71-934 jelzésű, "Lion" becenevű hattengelyese egzotikus látványt nyújtott a nyugat-európai formatervezési iskolát követő járművek közt.

A típus kistesója a négytengelyes 71-911E "Lionet". Mindkettő normál nyomtávú forgóvázakon állt.

És vissza a nagyvasútra: balra a Siemens "CityJet Eco" márkajelzésű Desiro ML-jét láthatjuk, melyet akkumulátorokkal láttak el, így felsővezeték nélkül is meg tud tenni nyolcvan kilométert. Jobbra egy másik Desiro családtag, a HC (High Capacity) "RRX", mellyel a Rajna-Ruhr-vidéken lehet majd találkozni. A Siemens nem csak leszállítja a beszerezni szánt 82 vonatot, de 32 éven át a karbantartásukról is gondoskodik. A típus érdekessége, hogy az első és utolsó kocsija "földszintes", a közéjük csatolt kettő viszont emeletes.

Balra: British Rail Class 717, más néven Siemens Desiro City UK. Oldalról angol vonat, szemből Transformers robot :) Jobbra: Siemens-NEWAG Inspiro metrószerelvény Szófia részére, a Varsóban megismert formatervvel.

És ha már NEWAG: a lengyel cég "Dragon 2" fantázianevű hattengelyes villanymozdonyával is képviseltette magát.

A különleges vasúti járművek szerelmeseinek ez a kiállítás maga lehetett a mennyország, én is csak pislogni tudtam, annyi fura jószágot láttam. Balra egy Windhoff MPV (Multi Purpose Vehicle), amit a CargoSprinter nevű "teher-motorvonatból" fejlesztettek ki; ez a példány tűzoltásra és mentésre lett specializálva. Jobbra: Windhoff WINTRAK többcélú karbantartó jármű norvég színekben, hómaróval felszerelve.

Két síncsiszoló jármű a Linsingertől: a bal oldalit metrókhoz ajánlják, a jobb oldalit városi környezetbe (és a méretei alapján gondolom londoni jellegű metróalagutakhoz:). Érdekes betekintést nyújtottak az iparág hangulatába a tulajdonképpeni csiszolórészeket takaró elemek: az előbbin a "Nem Copy&Paste-elésre!", az utóbbin pedig az "Olyan jó, hogy el kell takarnunk" felirat díszelgett.

Kétéltű munkagépekből se volt hiány, ...

... melyek közül nekem természetesen az Unimogok tetszettek legjobban. Volt belőlük néhány fajta!

Balra: olyan dolgok is felbukkantak a több kilométernyi vágányzaton, mint ez a kitérőszállító kocsi, amit azért fotóztam le, hogy ne csak hajtott járművek legyenek ezen az oldalon :) Jobbra: Alstom Prima H4 duál (elektromos és dízel-elektromos) mozdony az SBB számára. Ahhoz képest, hogy négytengelyes tolatómozdonyról van szó, kb. ugyanolyan hosszú, mint egy Nohab!

És végezetül valami egész fura látvány: Siemens CityVAL (Véhicule Automatique Léger) szerelvény Rennes számára. Érdekes, hogy míg azokon a "gumikerekű metrókon", amiket eddig láttam (képen), komoly kerekek gondoskodtak a nyomtartásról, ezen csak olyan apró kütyük voltak, mint amiket alul láthatunk. A formaterv is inkább reptéri people movert idéz, mint metrót.

És itt a vége, fuss el véle - remélem, tetszett!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez