![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
A BKV Rt. múzeumi megőrzésre félretett
járművei, 3. rész
A látogatás létrejöttében nyújtott segítségért köszönetet szeretnék mondani a BKV Rt. Kommunikációs Osztályának! Második rész: 3612, 7650 és a "Szellem" Disclaimer: továbbra se szeretném, ha bárki is azt olvasná ki soraimból, hogy van egy csomó régi jármű, melyek félreállítva rozsdásodnak, eldugva a világ elől! Nem. Éppenhogy meg szeretném köszönni a BKV Rt.-nek, hogy ezek a járművek megmenekültek a szétbontástól! A képeken látható kocsik egyébként azóta már nem Kelenföldön vannak. Ex-BVVV 5005-ös pótkocsi ("N" típus) Ezt a pótkocsitípust 1912 körül gyártották, a kocsiszekrénye nagyon hasonlít a BVVV akkoriban beszerzett motorkocsijaira. Nem véletlenül, hiszen direkt ilyen céllal terveztették őket. A járgányokat elég sokáig, a hetvenes évek második feléig használták, ez a példány egy filmforgatás kapcsán lett ilyen színűre festve. A kocsi belseje.
Az "UV pótkocsi" szóösszetétel sokmindent jelenthet: több, egymással rokonságban álló kéttengelyes pótkocsitípust is használtak-használnak az UV motorkocsikkal együtt (5800, 5900, 6000-es sorozat). Ezeket mind a mai napig láthatjuk Budapets utcáin, de volt két pótkocsi, melyek 1956-ban olyan súlyosan megsérültek, hogy újra kellett építeni őket. Kísérletképpen UV alkatrészek felhasználásával tették ezt, ennek eredménye a fentebb is látható 5965-ös kocsi (a másik UVP pótkocsit elbontották). Mint az látható, nem a megszokott lapos homlokfalat láthatjuk itt, hanem az UV motorkocsik orrészének formáit. Ettől eltekintve persze az Ep pótkocsi jelleg megmaradt... A kocsinak nem kis lebillenthető szellőzőablakai voltak (melyeket közben meg is szüntettek a többi pótkocsin is), hanem a motorkocsikéhoz hasonló szellőzőcsatornája, melynek "kopoltyúját" a homlokfal tetején helyezték el. A teleszkópos dupla ajtó ismerős... A csapágy... ... illetve annak rögzítése. A belső tér érdekes egyvelege a pót- és motorkocsi feelingnek... Az ülések nem falécből voltak összerakva, ezáltal kicsit komfortosabb lehetett utazni rajtuk, bár ez már egy leromlott állapot maradványa a képen, hiszen eredetileg például fénycsővilágítása volt a kocsinak, ennek itt nem látni nyomát. Az utastér sarkában két indításjelzőlámpa-burkolat porosodik...
A BLVV 1-es számú villamos mozdonya A HÉV vasutak villamosításának időszakában a társaságok majd mindegyikének voltak a képen láthatóhoz hasonló mozdonyai, melyeket "békának" becéztek. A BLVV 1-es mozdonyát teher- és munkásvonatok vontatására használták. A járművet 1910-ben gyártották, de utána rendesen bejárta Tolnát-Baranyát, használták többek közt a kisföldalattin tolatómozdonynak, később a Fogashoz került. A kilencvenes évek végén hozták helyre, ezután a szentendrei múzeumban állt, ahol még belülről is láttam; nem tudom, hogy most miért állt itt Kelenföldön...
A lowry-k (ejtsd: lőré) kis nyitott teherkocsik. Érdekességük általában eredtükben rejlik, hiszen mivel ezek egyszerű, mondhatni "passzív" szerkezetek voltak, nem ritka köztük a százéves, vagy még öregebb. Némelyikük pedig villamoskocsikból, tehermozdonyokból, pótkocsikból lett átalakítva. A BLVV fentebb látható, 204-es pályaszámú teherkocsija az előbb bemutatott "békához" tartozik, az "szokta volt" vontatni. Ennek a másik lowry-nak nem sikerült feljegyeznem a pályaszámát... ... erről a harmadikról ellenben csak a pályaszámot megörökítő képem sikerült :) És ezzel be is fejeződött a háromrészes sorozat, remélem másnak is annyi örömöt okozott a képek nézegetése, mint nekem a készítésük!
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||