Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
A nagy túrás: a négyes metró kapcsán történt változások II.
Kettő per egy

Előző oldal

Nem vagyok nagy híve a négyes metrónak - aki az oldalaimat lapozgatja, az ezzel valószínűleg már tisztában van. El is gondolkoztam azon, hogy inkább hanyagolom az egész témát, aztán rájöttem, hogy elég furcsa lenne, ha az utóbbi húsz év legnagyobb túrkálásait-terelgetéseit száműzném az életképeim közül, csak azért, mert nem lelkesedem a végeredményért (no meg a cehhért, amit a végén ki kell valakinek fizetnie). Úgyhogy végül mégis folytattam megszokott fotósétáimat.

A Kálvin teret márciusban érte el az építkezés. A villamosokat távolabb száműzték, a Lónyay utcáig, az aluljárót pedig kiürítették. Érdekes egyébként, hogy utóbbi azért nyújtózkodott el egészen a Lónyay sarkáig, mert eredetileg ide tervezték megépíteni a csepeli/ráckevei HÉV belső végállomását. Ez a százéves terv talán a következő száz évben valóra válik majd, az M5 formájában - bár akkor a földalatti szakasszal bővített helyiérdekű már nem fog itt véget érni, hanem továbbmegy a belváros alatt, hogy aztán valahol Óbudán elérje a mai szentendrei HÉV-et. Legalábbis reméljük, hogy így lesz.

Azért valahol fura dolog harmincéves építményeket bontás közben látni. Jobboldalt: itt még csak építik a villamosok ideiglenes végállomását.

Villamospótlók, a csuklós fajtából.

Baloldalt: az egy hétvégére szóló villamosterelgetés külön táblát kapott a villamosmegállókban, ez helyes. De hogy miért írták ki külön, hogy "szombat" és "vasárnap" (munkaszüneti nap), mikor deklaráltan csak EGY szombatra (március 31.) és EGY vasárnapra (április 1.) szólt a műsor..? Jobboldalt: a Szent Gellért téri metróállomás Műegyetem előtti építkezése a Gellért-hegy oldalából nézve.

Baloldalt: valahol ennek a zöldsávnak a helyén kellene a Műegyetem rakparti villamosnak továbbjönnie a Lágymányosi híd/öböl környékére. Sajnos nem nagyon hallok arról, hogy komoly szándék lenne a vonal megépítésére. Jobboldalt: az építkezést határoló kerítésre valaki felfestette a véleményét. Nem mosták le, inkább csak megvariálták a kerítésdarabokat, hogy ne lehessen (könnyen) elolvasni - üüügyes :)

A 47-es villamos nem járt a Kiskörúton ekkor (a Fehérvári úti megálló építése miatt), ezért a Szabadság híd és a Vámház körút az ICS-k birodalmává vált.

A Körtéren egyre nagyobb lett a gödör. Ráadásul a kerítésen kukucskálóablakok jelentek meg, "nézze meg, hogyan épül a négyes metró!" felszólítással. Minden ellenérzésem ellenére, az ilyen jellegű és méretű munkálatok lenyűgöznek, úgyhogy szívesen engedelmeskedtem a felszólításnak. Kimondottan látványos, ahogy a házaktól pár méterre húszméteres gödör tátong, melynek réselt falait hatalmas vasgerendák (csövek) tartják. Aztán egyszercsak azt is lehetett látni, hogy (megint) ideiglenes vágányokat építenek, hogy a Fehérvári úti villamosok ne legyenek elvágva a világtól!

Balra: az "SZTK rendezőpályaudvar" ekkor már lassan egy éve parkolóként üzemelt. Jobbra: nem zarándokoltam el minden építkezéshez. A Tétényi útinál például konkrétan egyátalán nem jártam, és az Etele térit is csak a vonatból láttam. Ennyi elég is volt belőlük, mert ezeket a helyeket nem szeretem annyira - túl sokat jártam régen errefelé (gimibe:).

Na, és itt egy újabb igazi budapesti sztori: a BKV egyik alvállalkozója használt buszokat vásárolt Pécsről, köztül a fenti képeken látható Ikarus 284-est, melyből csak pár példány épült. Ezekkel a kék-fehér buszokkal sok gond volt: lerobbantak, illetve állítólag BKV-s ellenőrök is rosszul lettek rajtuk, mert az utastérbe szivárgott a kipufogógáz. Nosza, kivonták őket a forgalomból. Legalábbis Csepelen, ahol addig közlekedtek.

Ezután átfestették őket "BKV-színűre", és kisvártatva megjelentek a kiskörúti villamosokat pótló járatokon. Amennyire a hangból és a szagból meg tudom ítélni, a kipufogójukhoz nem nyúltak...

Mondjuk a 284-es így is érdekes darab volt, bár elég retek állapotban.

A "sima" (értsd: a megszokott Ikarus 280-as típusú) ex-pécsi buszok (a fenti képek nem azonos kocsit ábrázolnak - nem szeretem én annyira a buszokat, hogy ilyesmikre utazzak: maximum azt fotózom, ami szembejön) sem voltak azonban jobb állapotban. És ami elég vicces: még egy botváltós is volt köztük! Nagy öröm lehetett a sofőrnek városi forgalomban fel-le kapcsolgatni (a városi BKV buszok az utóbbi harminc évben már mind automata váltósok voltak).

A Fehérvári útnál közben elkezdték befedni a metróállomás gödrét, és a födémre gyorsan elkezdték visszaépíteni a villamosvágányokat. Ennél az építési módszernél fent már megy a forgalom, miközben lent még dolgoznak. Most már csak kicsit össze kéne húzni az ásás kezdete és a felszín átadása közti időt a lehető legrövidebbre...

Folytatás: a Fővám téri aluljáró vége, vágánykapcsolat a Jászain, ideiglenes sínek a Körtéren, meg még ez-az


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra