Talán másnak is ismerős dr. Sevcsik Jenő
neve: a magyar fényképészeti oktatás egyik nagy alakjáról van szó. Számomra
különleges élmény, hogy személyes síkon sikerült fellelnem néhány olyan
képet az ő gyűjteményében, melyek ezekre az oldalakra kívánkoztak. A fotósorozat,
mely Budapest XX. századi történetéből több, mint negyven évet átfog, teljesen
szubjektív módon lett kiválogatva. Külön érdekesség, hogy egy részüket
nem dr. Sevcsik Jenő, a fényképész tanár, hanem Sevcsik Jenő, az érdeklődő
fotós készítette. Remélem másnak is annyi örömet okoz ez a néhány, megszürkült
papírra örökített pillanat, mint nekem!
Copyright üzenet: a képek dr. Sevcsik
Jenő örökségét képzik, felhasználásuk csak engedéllyel lehetséges!
Az első fotó 1934-ben készült. A Magyar Tudományos Akadémia előtt a TAS gőzös úszik a Dunán. Jobb oldalt a távolban a Fiumei úti TB-épület akkor még meglevő tornyának sziluettje látszik, ezt valamikor a hatvanas években bontották le, mert bauxitbeton szerkezete statikailag veszélyesen meggyengült; a csonkja ma is megvan. Érdemes megnézni, hogy a pesti alsó rakpart még milyen üres, és még valójában rak(odó)part, nem közlekedési útvonal.
Egy 1937-es kép kedvenc, ebben a formájában már sajnos nem létező hidamról, az Erzsébet lánchídról, a Gellérthegy oldalán levő sétány egyik pavilonjából. A másik olyan dolog, amit ma már nem láthatunk: a Petőfi téri görögkatolikus templom mindkét tornya megvan még (baloldalt, a Duna túlsó partján).
Az Eskü út, azaz a híd túlsó oldala egy tavaszi délutánon: az 1938-as képen épp egy villamos gurul le a hídról, mellette egy másik tart Buda felé. A megállótábla (érdemes megfigyelni a ráakasztott kis táblácskákat, melyek az itt megálló viszonylatokat jelzik) és a fordított oldali közlekedésnek köszönhetően "rossz oldalon" parkoló kocsi is figyelmet érdemel.
Egy gyönyörű kép 1938 teléről: a Vígadó téren megálló BKVT-"S" típusú villamos viszonylatszám-táblája és a homlokablak tetejére függesztett pályafényvetője is világít, ami számomra érdekes, hiszen ritka az ilyen kép. A sétány világító kandeláberei különleges hangulatot kölcsönöznek ennek a "megfagyott pillanatnak", amit ellenpontoz az előtérben elmozduló hómunkás...
A Tabán a Gellérthegyről fotózva, 1938-ban. Zöldterület, bármerre nézünk, igazi békebeli hangulat. A királyi palota még régi pompájában tündököl, a villamosok pedig több vágányon csörömpölnek: a kép jobb szélén levő utca négy vágányával úgy néz ki, mint egy rendezőpályaudvar! A sínrengeteghez még annyit fűznék hozzá, hogy a Dunapartra tartó villamosok akkoriban nem a híd mellett, hanem a kisebbik templom mögött, az Apród utcában mentek. A kép közepén látható templomot ne keresse senki, a második világháborúban kiégett, ma a modern Erzsébet hídról levezető felüljárórendszer egy része van a helyén.
Ez a kép megkopottságában is érdekes, mert a kép közepén, a távolban, Újlipótváros helyén még nagy gyárakat láthatunk. Ezen felül egyébként ma is nagyjából valami hasonló a panoráma a Halászbástyáról, néhány, a hatvanas években felhúzott háztól eltekintve.
A Déli pályaudvar 1938-ban.
1952, a budai rakpart, a Kossuth híddal. A jobb szélen kivehető, ahogy a villamosvágányok jobbra kanyarodnak, hogy kikerüljék az ideiglenes hídra felvezető rámpát (a hídon csak célirányos közúti, illetve gyalogosforgalom volt).
Múzeumkert, 1952. A Kiskörúton egy még régi fényezésű motor+pót+pót villamos (talán egy 2700-as motorkocsi, két 4400-as pótkocsival; a középső már egységes sárga színű) látható, talán az Üllői út felé haladó irány megállójában állnak.
Vizibusz a Parlament előtt, 1954.
Kis időugrás: 1960-ban járunk (ebben az évszámban nem vagyok biztos), a Bem rakparton. A Margit hídon valamilyen régi, favázas villamos halad, de a vizen modern, alumíniumhajók ringatóznak. A rakpart forgalma persze igen messze áll a mostanitól...
Kilátás a Halászbástyáról, 1960. A kép egy párás őszi napon készülhetett, és ami miatt nekem nagyon tetszett, az az épülő új Erzsébet híd: a pilonok már állnak, és a kábelek is fel vannak rájuk függesztve, de a hídpálya még hiányzik!
Újabb ugrás: már 1967-ben járunk, az átépített (igazából elbontott) Tabánban. A háttérben a Vár Pest fele néző részét még csak pár éve újították fel, szinte csillog! Az Erzsébet hídról egy 1500+pótkocsi szerelvény halad a Moszkva tér felé. Az autós forgalom elhanyagolható, én a saját életemben csak egyszer láttam ilyen üresnek ezt a környéket: az 1990-es taxisblokádkor...
1968, a Belgrád rakpart a Szabadság hídról fotózva. A nagy külföldi hajók még hiányoznak a képről, így nem csak a rakpart és a híd, hanem a Duna is üresnek tűnik. A 2-es vonalán egy UV-szerelvény közeledik felénk, a híd közepén pedig egy Bengáli pompázik.
Virtuális sétánk során már el is érkeztünk 1975-be. A Moszkva téren készült kép közepén nem kis örömömre egy 1000-es motorkocsi vontat egy pótot, a háttérben már Ganz csuklósok láthatók, szólóban (a Körúton még UV-k jártak ekkor).
UV érkezik a kettős megállóhelyhez... Remélem, hogy ennek az oldalnak még lesz folytatása!
A képekért külön köszönetet
szeretnék mondani Sevcsik Istvánnak, Évának és Mariannak!