![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
BKV Városi Közlekedési Múzeum, Szentendre
[Click here for the english version] Ami kimaradt... Aki már járt ott, annak feltűnhetett, hogy az 1000-ről szóló oldalon a képek a fent említett kiállításon készültek, akárcsak a Bengáli fotója. Természetesen nem csak ezek vannak ott, a kicsit átfogóbb kép kedvéért megosztok néhány további fotót is mindenkivel. Ha rákattintasz a képekre, megnézheted őket nagyobban! "Haraszti" névre hallgat ez a kis HÉV-gőzmozdony, mely rögtön a vasúti járművek bemutatócsarnokának bejáratánál üdvözöl minket. Érdekes, ahogy a meghajtás és a kerekek el vannak rejtve a "szoknya alá", és a jármű szemből is olyan, mintha kifejezetten kisgyerekeknek tervezték volna. Kicsit arrébb seregnyi szebbnél-szebb régi villamos fogad minket, például ez a 418-as pályaszámú, eredetileg "Q" jelzésű motorkocsi 1897-ből. (az áramszedő lírája hiányos) Belülről így néz ki az előbb látott kocsi (sajnos nem a megfelelő fényképezőgéppel és a megfelelő filmmennyiséggel mentem). Érdekes, hogy ez a "fapados" nem tűnik abban az értelemben fapadosnak, ahogy ezt a szót használjuk... Az itt felhalmozott kocsimennyiség érzékeltetésére egy kép az ablakon kihajolva. Ez egy másik kocsi (sajnos a többi kép nem sikerült a rosz fényviszonyok miatt), az 1913-ból származó 436-os (BVVV "L" típus) vezetőállása: középen a kocsi irányítására szolgáló konroller és menetirányválasztó, bal szélen pedig a jobb tapadás elérésére használt homokszóró, mely kézi működtetésű: a doboz nagyobbik, bal oldali részébe homok van töltve, melyet a szükséges pillanatban a vezető egy kis homoklapáttal átszór a doboz jobb szélén levő tölcsérbe. Érdekes műsor lehet bal kézzel homokot lapátolni, miközben a másikkal vezet... :) Ez a négyablakos acélvázas kocsiszekrényt viselő járgány egy síncsiszoló, melyet alulról is meg lehetett nézni a kép készítésének idejében. A csiszolókövek a kerekek mellett vannak, az utastérben két hatalmas víztartály van a csiszolófelület hűtésére. A kocsi homlokfala egy érdekes perspektívából. Ez a művészi beállítás a formatervezés aktualitásának mulandóságát is demonstrálhatná: baloldalt egy HÉV dízelmozdony, jobboldalt a Bengáli (FVV házi csuklós) eleje. Furcsa mód a két tervezet közben vagy húsz év eltelt... Az előbbi HÉV mozdony és egy "Muki", azaz villamos tehermozdony, a budapesti villamosforgalom valószínűleg legbohókásabb résztvevője. Érdemes megemlíteni, hogy 1927 körül készültek! Villamos villamos hátán (na jó, nem mindegyik villamos:), kiskoromban teljesen bezsongtam volna egy ilyen helytől. Na nem mintha most nem tenném ugyanezt... Viszonylag modern kocsiszekrénye ellenére a 1625-ös pályaszámú, eredetileg "F" típusú villamoskocsi a kiállítás öregebb darabjai közé tartozik, pályafutását 1897-ben kezdte, a Schlick gyárban négytengelyes, forgóvázas kocsiként. A XX. század első évtizedében a forgózsámolyokat két beálló tengelyre cserélték, majd 1955-ben megkapta azt az ötablakos acélvázas szekrényt, ami oly jellemző volt a városra évtizedeken keresztül. Ezért a beállításért a lezuhanást kockáztattam :) Sajnos a rendelkezésre álló hely olyan szűk, akarom mondani szerencsére a kiállítási anyag olyan bőséges, hogy a kocsi alig látszik ki a többi közül... A 1625 belseje, a végén látszik a mögötte álló 1000-es.
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||