Pirkadattól alkonyatig Délkelet-Szlovákiában (2)
avagy a kassai vasúti parádé "melléktermékei"

Előző oldal

Ugrás a széles nyomtáv világába

Az előbbi videón látott párhuzamos menet elcsípésének helyszínén még nézzük meg ezt az ikermozdonyt (balra lent), aztán ugorjunk keletre/délutánra, Kalsa (Kalša) vasúti megállóhelyéhez (jobbra lent)! A kettő közt egyébként benéztünk arra a bizonyos vasúti parádéra is, ott felmásztam x+1 mozdonyra és motorvonatra, buszokat fotóztam, valamint kicsit eláztam az esőben.

Jobbra tehát már a Kassa - Újhely vonal mentén állunk. Legalábbis a jobb oldali két vágány oda tartozik, a bal oldali viszont más, az ugyanis széles (orosz) nyomtávú. Azért épült a hatvanas évek közepén, hogy a kassai acélműbe tartó vasércszállítmányokat ne kelljen a szovjet (ma ukrán) határon átrakodni. 1978-ben villamosították; bár a normál nyomtávú vonalhoz hasonlóan ez is 3000V egyenfeszültséggel üzemel, (ha minden igaz) a felsővezeték magasabban van, és a nagyobb felvett áramok (akár 4200 tonnás vonatokról beszélünk, egy helyen 15 ezrelékes emelkedővel) miatt a betáp triplázva van. Az egyvágányú, kitérős rendszerű vonal nem végig a normál mellett fut, de mi értelemszerűen olyan helyet kerestünk, ahol a kettőt együtt lehetett volna fotózni.

A feltételes mód annak szól, hogy a "szélesen" semmi se jött - több mint másfél órát ácsorogtunk a szeles tavaszi időben, és semmi sem mozdult ott. Az 1435 mm-el nagyobb szerencsénk volt, itt jöttek terhek, ikermozdonnyal, ahogy kell.

Az állomás üres volt, de utasok azért akadtak, a gyalogosfelüljáró pedig elég jó spotterhelynek bizonyult. Jobbra látható az a (cseh)szlovák sajátosság, hogy a peronon ki van írva, merre mennek az ott megálló vonatok: itt például a kassai tábla látszik, nem a megálló neve (természetesen olyan tábla is volt). Praktikus, de kíváncsi vagyok, ha valamiért egyvágányoznak, vagy helytelenben közlekednek huzamosabb ideig, letakarják-e őket.

Dízelmozdonyt nem láttunk, a személyeken pedig ilyen kockamozdonyok voltak. Ez itt például egy kétáramnemű 361-es, amit egy egyenáramú 163-asból alakítottak át a közelmúltban.

Persze mi alapvetően nem ilyenekre vártunk a normál vágányokon, hanem a "Békapofa" becenevű, EM 475.1 (ma 451-es) sorozatú villamos motorvonatra, melyet Újhelyről visszafele tartva kaptunk el. Ez az ötvenes évek végén tervezett, majd '64-től '68-ig sorozatgyártott típus 55 centis peronok mellett már akkor alacsonypadlós beszállást és utasteret biztosított.

Persze a forgóvázak és a kocsivégek fölött magaspadlós, de így is évtizedekkel megelőzte a korát, hisz a mai elővárosi motorvonatok nagy része is hasonló kialakítással épül. Prágában többször láttam ilyen szerelvényeket, de valahogy sose fotóztam le; most végre ez is megtörtént, bár nem kimondottan elővárosi környezetben :)

A nehezebb vonatokhoz tolómozdony is jár, egy 183-as képében. Lehet, hogy másutt már leírtam, de a biztonság kedvéért most is megteszem: a 100-as sorozatú gépek 3000V egyenfeszültségre, a 200-as sorozatúak 25 kV váltakozóra, a 300-asok pedig mindkettőre készültek. A motorkocsiknál is van hasonló megkülönböztetés: a 400-asok "egyenesek", az 500-asok "váltók", a 600-asok kétáramneművek. A számozás végén a dízelmozdonyok (700-asok) és dízel motorkocsik (800-asok) vannak. A különböző áramrendszerű masinákat régen a festésük is megkülönböztette, de ez mára már kezd eltűnni.

Ez itt például két 163-as, tehát egyenáramú mozdony, ugyanolyan festésben, mint az iménti 361-es. Persze egyenfestés ide vagy oda, vannak különbségek, például az egyiknek pályaszámtáblája van, a másikra csak fel van festve a szám.

És végül...

Egy idő után eluntuk magunkat, és elindultunk, de nem Hidasnémeti, hanem Kassán túl nyugat felé. Ícé tudott egy jó fotóhelyet a Kassa-Zólyom vonal mentén Torna után:

Gyönyörű hely volt, de sajnos bő óra alatt csak ez az egyetlen vonat jött. Igaz, az legalább Búvárral (igaz, meglepő lett volna, ha más húzza), szóval nem éreztem sikertelennek az itt várakozást. Az pedig, ahogy lement a nap, folyamatosan változtatva a fényviszonyokat, önmagában is élmény volt. Az más kérdés, hogy más ugyanitt sokmozdonyos tehervonatokat szokott fotózni zsinórban :)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez