Ismét Budán: az 1-es délen is átment a Dunán!
Első rész

1-es villamos: egy új minőség Budapesten - ami hol jó, hol rossz
Előtte...
Az építkezés
A leendő végállomás / Hengermalom út / A Hengermalom - Szerémi kanyar
Szerémi út / Rákóczi híd / Közvágóhíd
Az első próba
Éjszakai próbák
Tanulók orrvérzésig
A hóseprők támadása
És megindul a forgalom!
Bejárás

1-es villamos: egy új minőség Budapesten - hol jó, hol rossz

Ha az 58-as villamos zugligeti maradványainak látványa volt "elveszett sínes" kulcsélményem, akkor az 1-es villamos a másik véglet, _az_ épülő, modern budapesti villamosvonal. Halványan emlékszem még a keskeny Árpád hídon az autók közt csoszogó öreg tujákra, majd a 33V-vel (V, mint villamospótló) történő utazások "mikor érünk már át végre?" hangulatára: a hidat 1981 és 84 közt kiszélesítették, felüljárókat építettek a Flórián téren, minden fel volt ásva a Vörösvári úton, szóval épült a szép új világ, és közben azt emlegették, hogy nem hogy villamos, de _gyorsvillamos_ fog majd járni Budáról Pestre. Akkoriban jelentek meg az "Újtátrák", melyek gyorsabbnak, és mindenképpen korszerűbbnek tűntek az akkori felhozatalnál, és logikusnak tűnt, hogy ezek lehetnek azok a "gyorsvillamosok", amik majd az 1-esen fognak járni. Nagyon vártam! Emlékszem, hogy elkezdték átépíteni a Róbert Károly körutat - határozottan rémlik, hogy egy szélesítéshez útban levő ház robbantásos bontását mutatják a hiradóban. Aztán megjelentek az első nagypanelek, majd a Bécsi út és a Lehel utca közt - 1984. november 6-án - megindult a forgalom, még kétkocsis Tatra szerelvényekkel. A Domusnál ugyan át kellett szállni az 55-ös buszra, amikor a Liget vagy Kőbánya felé mentünk nagymamámmal, de legalább addig lehetett egy kicsit "gyorsvillamosozni". Csak jóval később olvastam, hogy ez igazából nem is gyorsvillamos, csak ez a szó olyan jól hangzott, hogy megtartották: valódi, ma inkább light railnek nevezett vonalat csak szerettek volna a külön szintben, magasvezetéssel megoldott Hungária gyűrűre, de végül azt nem építették meg, így a síneket pont úgy tették le és használták, mint másutt.


Amikor még nem volt elhasználódva a majdnem-gyorsvillamos - a kétkocsis szerelvényeket '85 júniusában bővítették háromkocsisra (Ab van Donselaar felvétele)

Pontosabban nem teljesen: a megállók többségét - melyekben egyen formatervű esőtetők álltak - aluljárón át lehetett megközelíteni, és a Tatrák is jócskán a mai maximum - 50 km/h - fölött robogtak az Árpád hídon. Ez utóbbinak viszonylag hamar vége lett: még a rendszerváltás előtt hallottam arról, hogy máris fel kell újítani a síneket, és azt hiszem, akkor hallottam először azt a szót is, hogy "sínromboló" - a Tatrákra mondták ezt, melyek később, immár menetíró berendezéssel ellátva sokkal "katolikusabb" stílusban közlekedtek.


A kétezres évek elejétől a leromlás volt a jellemző - a képen: sínkivetődés a Flórián téren. Másutt hullámvasút volt pálya helyett, néha siklás is, az Árpád hídon pedig körülbelül hússzal lehetett menni. Így múlik el a világ dicsősége...

Aztán felnőttem, dolgozni kezdtem, albérletbe költöztem, és ezek valahogy újra és újra az időközben egyre hosszabbá váló 1-es villamoshoz kötöttek, napi szinten. Ahhoz az 1-es villamoshoz, ami egyre lassabb lett, és egyre jobban ugrált a tropára ment síneken. Ami 2000-ben eljutott a Közvágóhídig, és bár a tervekben szerepelt a Budára hosszabbítás, a politika oldaláról nem látszott rá komoly szándék. Pedig kampányoltak vele 2002-ben, bejelentették 2008-ban, kihirdették 2009-ben, egyetértettek és elfogadták 2010 márciusában - csak nyilatkozatokkal sajnos nem lehet munkába járni :-/ Aztán megint nem történt (legalábbis látszólag) semmi, mígnem 2011-ben megint bejelentették... én pedig bevallom, feladtam a reményt. Bár BKV-s, BKK-s és önkormányzatnál dolgozó ismerőseim újra és újra elmondták, hogy a munka igenis folyik, a 2013-as újabb bejelentést is kétségekkel fogadtam. Hogy ez pesszimizmus vagy megcsömörlés volt, azt mindenki döntse el magának :) viszont 2014 elején hirtelen tényleg mozgolódás támadt, és végre nem sajtótájékoztatón, hanem a Lágymányosi - 2011-ben Rákóczira átkeresztelt - híd mentén!

Előtte...

2000. december 16-tól az 1-es a Közvágóhíd és a Lágymányosi híd pesti hídfője közt félúton végződött, ami azért volt "jó", mert mind a csepeli HÉV, mind a 2-es, 24-es villamosok és a ráckevei HÉV felé viszonylag sokat kellett gyalogolni. Az 1-es vágányai egy egyvágányos kihúzóban végződtek (lásd balra), a hídon pedig a sínek helye árválkodott. A jobb oldali képen látható kiemelkedések egyébként nem "talpfák", viszont valóban a sínek rögzítésének lehetőségét rejtették (szó szerint). Viszont még a felsővezetéktartó oszlopok is elkészültek a híd dizájnjának megfelelően - és rögtön raktárba lettek téve!

Valamikor 2014 elején, szó szerint az építkezéssel járó bontások előtt egy nappal jutott eszembe, hogy az anyósülésről végigfényképezzem a villamos leendő útvonalát. Akkor már évek óta minden nap kétszer végigmentem ezen az útvonalon, de valahogy nem jutott eszembe kattogtatni. Ezen a két képen a Hengermalom utat látjuk...

... itt pedig a Szerémit. Sose értettem, hogy miért volt egy részen zöldsávval elválasztott osztott pályás az úttest (jobbra, északabbra), majd miért terelték be egymás mellé őket (balra, délebbre) két kereszteződés közt!

A Hauszmann Alajos utcától kezdve aztán minimális képzelőerő se kellett a villamos helyének megtalálásához :)

Ráadásul ahogy elnézem, a lámpaoszlopok is eleve a felsővezeték tartásához lettek méretezve! Jobbra körülbelül az azóta elkészült Budafoki úti megálló magasságában járunk...

... itt balra pedig az Infopark megálló feljárójánál. Azt kell mondjam, elég európai stílusban megépítették előre mindent, amit csak lehetett!

És megérkeztünk a Közvágóhídhoz, ahol ekkor már leszedték a felsővezetéket, és elkezdték elbontani a végállomást.

Az építkezés

Minden villamosos örömöm ellenére azért el kell mondjam, az építkezés lebonyolítása nem volt túlságosan "környéken lakó-barát": bár már korábban is el-el vettek sávokat a hídon, kilométerekre visszatorlasztva a sort, hogy aztán minimális mozgást láthassunk az építési területen, 2014. június 10-étől augusztus 31-ig szétbombázták a Hengermalom/Fehérvári/Etele kereszteződést, hogy beépítsék az 1-esre vezető kiágazást, és átépítsék a Fehérvári úti villamosok megállóját. A körülbelül kétszáz méter hosszú, harminc méter széles munkaterület miatt két és fél hónapra felrúgták a környék közlekedését. Ízlelgessük kicsit: a Bartók Béla utat 2002-ben csak kicsit hosszabb idő alatt (június 15-től szeptember 22-ig) újították fel faltól-falig a Tétényi úttól a Szabadság hídig, a Körtér és a Kosztolányi teljes átépítésével, előbbinél aluljáróval!

Hengermalom utca: a leendő végállomás

Még ennél is zavaróbb volt, hogy a két és fél hónap nagy részében a munkaterületen látszólag semmi nem történt. Felásták, kerülgethettük, aztán az utolsó pár hétben történtek a lényegi dolgok. Egy ilyen munkánál nem csak a kivitelezők, alvállalkozók kényelmét kéne nézni - még én, aki kimondottan boldog és elégedett vagyok az 1-es villamos idáig hozásával, is ideges leszek háromnegyed évvel később, ha erre gondolok :-/

Na mindegy, koncentráljunk a pozitívumokra: dupla vágánykapcsolat épült, nem csak egy irányból használható, mint a Bocskainál! Az Etele térre hosszabbítás csonkját és kereszteződését viszont nem építették meg, úgyhogy az majd egy újabb égszakadás-földindulás lesz a Fehérvári útiaknak.

Az autóforgalom elől elvileg teljesen lezárták a Hengermalom utat, de valahogy állandóan mindenki 103-as busznak vagy célforgalomnak érezte magát :) Balra a felásás elejét látjuk, jobbra már az egyik vágány is látszik.

További gond volt, hogy néha elfelejtettek átjárót építeni a két oldal közt (egyik oldalon egy Aldi van, a másik oldalon lakóházak, miért is akarna bárki átmenni), máskor meg a járda tűnt el. A jobb oldali helyen például a gyalogosok időnként a szembejövő sávban gyalogoltak, mivel a járda fel volt ásva, a túloldalra meg éppen nem lehetett átmenni.

Érdekes volt, hogy a végállomás vágányai hamarabb meglettek, mint hogy a vonal ideért volna - és az esőtető is büszkén állt a csatamező közepén :)

A dolog később se változott: a végállomás kész volt, a Futár kijelzője is működött, de felsővezeték még sehol. Félreértés ne essék, engem ez nem zavart, csak viccesnek tűnt.

A kettős vágánykapcsolat madzag nélkül, és már készen. Érdekes, hogy a Deák Ferenc téren elég kényelmetlenül használható szélső peronokat építettek a korábbi szigetperon helyett, mondván, hogy egyszer majd továbbmegy a villamos (bárcsak már menne!), míg itt szigetperont építettek, holott elvileg 1-2 éven belül folytatódnia kellene a síneknek. Igaz, az 1-esen minden megálló szigetperonos, lehet, hogy ez volt a rendezőelv. A végállomási funkciókat ellátó konténer is látható balra.

A Fehérvári út mindkét irányába bekötött vágányok madzag nélkül, illetve madzaggal.

Következő oldal


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez