Életképek, 55. rész: 2020-22/1

Körülbelül két örökkévalóság óta minden második életképes oldalamat azzal kezdem, hogy jajj, olyan régen csináltam már ilyen oldalt, jajj, nem tudom, ki olvassa még ezeket, és jajj, körülbelül két örökkévalóság óta... szóval értitek. 2020-ban viszont a koronavírus miatt szó szerint felhagytam a villamosfotózással. Na jó, külföldön azért kattogtattam a járvány szünetében, de Budapestet hanyagoltam. Jártam többször a Balatonon, voltam a Mátra tövében vonatozni, fényképeztem a Gyermekvasút vontatási telepén, de a sárga tuják nem sarkalltak csavargásra az A pontból B pontba eljutáson túl. 2021 is így indult, aztán amikor néha más miatt az utcán voltam, spontán módon újra elő-elővettem a fényképezőgépet, őszre pedig eljutottam oda, hogy rendszeresen csak a villamosok miatt mentem be a városba. Körülbelül itt tartok 2022 elején is, amikor ezeket a sorokat írom, szóval ideje elsütni az eddig készített képeket, mielőtt még annyira sok lesz belőlük, hogy nem lesz kedvem weboldalasítani őket :)

2020: leggyorsabban elillant villamosfotózós évem
2021 nyara: valami változik
Forgólódás a Széll Kálmán márnemmoszkvatéren
CAF-ok mindenfelé
Európai Mobilitási Hét és az Autómentes Nap (igazából régi villamosok a Deák téren)
2806
Ez+az
2624
2M
Ki- és beállások a Hofherr utcában
Az 1624-es forgalomban
1820
Egy gyors Bengálizás...
2624-ből sose elég!
Fényvillamosok
Fonódjunk egy kicsit!
Ez+az 2.
Kijelzős KCSV-k
Séta a hegyvidéken
A toborzóvillamos
Bécsi út, csak úgy
1522
Ez+az 3.
Fennforgás a Körtéren
Forgás a Bosnyák téren
Körülbelül minden a Tabánon át a Kalefre!

A kétszázhuszonvalahány képet több oldalra fogom osztani, mert egyben kicsit sok lenne.

2020: leggyorsabban elillant villamosfotózós évem

2020 márciusában elindult a nagy lezárás, és mivel semmi kedvem nem volt elkapni a vírust, nem is erőltettem a tömegbe kimenést. Júniusban aztán egy reggel irtózatosan korán felébredtem, és rájöttem, hogy ha kimegyek Kőérberekbe, akkor remek fényeket fogok találni. Így is lett, bár az élővilág legalább annyira érdekes volt, mint a Tatrák. Tiszta dzsungel lett ebből a környékből!

Az egyik oka annak, hogy nem volt kedvem fotózni, az az volt, hogy egyszerűen nem tetszettek a 2019-ben vásárolt DSLR-emmel készített képek. Tudom, ez akár az én hibám is lehetne, de bármit csináltam, életlenek lettek a képek, úgy rajzolatilag, mint mélységélességileg. Fárasztó mennyiségű utómunkával is csak körülbelül lettek megmutathatók, ehhez képest NZA barátom a mobiltelefonjával is jó képeket bírt előállítani ugyanazokról a témákról. A DLSR nagy, nehéz, és nem szerez örömet a használata - akkor minek erőltessem a fotózást?

Hűvösvölgybe is átrándultam, az itt készült képeknek már a színei se tetszettek. Akárhogy vacakoltam velük, nem lettek olyanok a fotók, mint szerettem volna, és ez így 20 év után erősen frusztrált. Akarom én még ezt csinálni?!

2021 nyara: valami változik

Ezután a régi, kompakt digi gépemet dobtam be a táskámba a DSLR helyett, de csak ritkán vettem elő onnan. Pontosabban 2021 nyaráig inkább csak a mobilt kaptam elő néha, például hogy lekapjam az arcmaszkos festésű 2020-as Combinót, vagy egy öreg GVM-et a Kálvin téren. Utóbbiak erősen fogyatkozni kezdtek a Solarisok érkezésének köszönhetően, szóval ha valaki szereti az Ikarusokat, akkor most kezdje el megörökítgetni őket!

Aztán egyszercsak azon kaptam magam, hogy kimentem a Széna térre a 17-es útvonalára terelt 19-est és 41-est fotózni, pedig semmi dolgom nem volt arra!

Máskor meg a hármas metró felújítása miatt indított 1M jelzésű villamost néztem meg. Mondjuk ezeket a kijelzőket kihívás rendesen elkapni, mert nagyon lassan frissítik a képüket: körülbelül 1/100-as expóval lehet a kiírást egészében elkapni, az viszont mozgás közben túl hosszú, elmosódik a jármű. Lassító vagy épp elinduló járműnél viszont működhet.

Jobbra: egyszer valahogy a Bosnyák térre is eljutottam. A képen az lett volna az érdekes, hogy a TW6000-es 69-es jelzéssel jött Zugló kocsiszín felé, ami jópofán nézett volna ki fotón, de az előző utcánál átállította kocsiszíni jelzésre, azaz a téma elmaradt :)

Forgólódás a Széll Kálmán márnemmoszkvatéren

2021 augusztusában vágányt javítgattak a hűvösvölgyi vonalon, emiatt az 56-os, az 59-es és a 61-es csak a Széll Kálmán térig járt. És ha már hétvégén volt elég kocsi, miért ne adhatták volna ezek közül az 56-ost (56A-t) és a 61-est CAF-okkal? Mivel Hűvösvölgy felé nem járhatnak a spanyol csodák, ez érdekes fotótéma volt. Jobbra egy 59-est láthatunk, ami a Vérmező utca alatt fordult, ...

... míg a CAF-ok a Várfok "alatt" fogtak vissza.

CAF-ok mindenfelé

És ha már CAF-ok: mivel már elég sok volt belőlük, a hétvégi többletet elkezdték mindenfelé szétdobálni.

Az egyik ilyen hétvégénként feljavított vonal a 14-es lett. Persze a szerelvények többsége Tatra maradt, de kétségtelenül színvonal-emelés volt a néhány alacsonypadlós felbukkanása.

A közelmúltban felújított Görgey Artúr utcában marha jól néz ki a modern villamos! (tudom: meg még a CAF is:) Régen kicsit lepukkantabb volt ez az utca!

És ha már Újpesten jártam, megnéztem a MÁV KISS-eit is. Az első példány még 2020 márciusában került utasforgalomba, ami a járvány kezdete volt, úgyhogy akkor inkább kihagytam a kipróbálását. Most még csak a Nyugatiig mentem vele, pár héttel később viszont egészen Vácig utaztam. Irtózatos kontrasztja van a szó szerint nyugati csúcsszínvonalú vonatnak a falusi vasútállomás kinézetű Rákospalota-Újpest vasútállomáson!

A 69-esre is került néhány CAF. A belső szakasz - lásd balra a Laky Adolf utcai megállót - és a külső részek közt szintén van némi kontraszt.

De végülis kit érdekelt ez: sütött a nap, jöttek a villamosok... :)

A 42-eshez eljutva viszont borús és szürke lett minden, gyakorlatilag csak megállás közben volt értelme fotózni a vonal egyetlen CAF-ját (a teljes 42-esen csak két kocsi járt).

Európai Mobilitási Hét és az Autómentes Nap

Ebben az évben is volt Mobilitási Hét és Autómentes Nap, de saját gépjármű nélkül létező humanoidként engem csak a szeptember 18-19-i hétvégén rendezett Madách téri járműkiállítás érdekelt. A Szabadság hídon ekkor dolgoztak valamit, ezért nem járt a 47/48/49 kombó, így volt hely az öregeknek.

Volt egy különleges vendég is: az 1624-es pályaszámú TW6000-est nemrég modernizálták - már ha annak lehet nevezni, hogy a lenyitható lépcsőt fixre cserélték. Tudom, kár a macerás mozgó lépcsőt fenntartani, ha úgyse használják nem lenyitva, de akkor is nehéz előremutatónak látni a dolgot.

A járgány ezen túl klímát és kamerákat is kapott. Nem nézett ki rosszul, de állandóan kocsiszínben állt, mindenféle bajok voltak vele.

Nézegessük inkább az öreg járgányokat, például a MUV-ot és a 2624-est!

Balra: az egyik Muki még teherkocsit is hozott magával! Jobbra: a BVVV favázas típusai közül egy eredeti, egy pedig nyugdíjazáskori állapotában. Van, aki szerint minden kocsinak nagyon réginek kell kinéznie, de szerintem pont jó, ha be lehet a különböző korszakokat mutatni, ti. hogy mivel utazhatott a dédi, mivel nagyi vagy apu, és mi az, amire még én is emlékszem :)

Itt van a két favázas közelebbről: balra a "K" típusú 2806-os BKV-s állapotban, jobbra az "L" típusú 436-os körülbelül úgy, ahogy a gyárból kijöhetett (azért igazából nem, de ez messzire vinne, úgyhogy hagyjuk).

Még egy rövid CAF-ot is áthoztak a Deák térre, pedig ezek amúgy csak különleges engedéllyel kelhetnek át a Szabadság hídon! Rajta kívül a BVVV konkurensének, a BKVT-nek a 611-ese is itt volt, mert furcsa lett volna, ha nem lett volna. További kocsikról is szó volt, de sajnos valami miatt nem tudtak jönni.

Folytatás: nosztalgiák ipari mennyiségben, egy kis ez+az, plusz villamosok a kispesti Hofherr utcában!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez