Rajzok a XX. század első negyedéből, és egy kép későbbről

Ez az oldal ismét családi vonatkozású: barátnőm dédnagybátyjának, Gaal Lászlónak rajzait "fedeztük fel" özvegyének, Piroska néninek kedves segítségével. Sajnos nem tudni, hogy mikor készültek, én 1916 és 1925 közöttre tippelek: egy közlekedés iránt érdeklődő gyerek rajzairól van szó, aki lelkesen örökítette meg mindazt, ami akkor még új, szinte bejáratós volt, és ami nekünk már történelem. Gőzmozdonyt, HÉV-et, épületeket, és annyi mást is rajzolt Laci bácsi, én most a villamosokat emeltem ki közülük.

A BVVV 160-as pályaszámú, "Bb" típusú motorkocsiját én már nem is ismertem fel, annyira történelmi darab, utána kellett néznem, hogy mit is láthatunk ezen a megsárgult rajzlapról scannelt képen. Igazi régivágású jármű, szögletes kocsiszekrénnyel, laternás tetővel, vegyes oldalablak-nagysággal.

A BKVT 429-es pályaszámú villamosa. Érdekes, hogy tudtommal ez a jármű négyablakos volt ("E" sorozat), bár a család, melynek tagja volt, valóban hatablakos kocsiszekrénnyel épült eleinte. A képen már beálló tengelyes (a drezdai alváz helyett), tehát "Q" típusra való átépítése (1905-06) után készülhetett a rajz. Lehet, hogy a pályaszám utólag került oda, találomra?

A BVVV 422-es, azaz a későbbi 2846-os (BVVV "K" típusú) motorkocsi szemből. Ha jól számoltam, ő volt az egyik olyan 2800-as kocsi, mely 1956-ban az utcai harcok során olyan súlyosan megsérült, hogy a favázas kocsiszekrény helyett acélvázasat kapott. A rajzon jól látható az ütköző támasza, a lépcsők és az életmentő keret.

Ez a rajz is ugyanezt a kocsit ábrázolja, még BVVV festésben. Jól látható a feljárók fölötti cirádás fémmerevítő, de még a kapaszkodók is!

Bár a kocsira a 10039-es szám van felfestve, inkább a BKVT 1039-esről van szó, azaz kedvenc "ezres" típusom egyik példányáról. Az oldalablakok osztása el van nagyolva kicsit, de így is felismerhető, hogy egy jóóó magas járműről van szó, mely erőt sugároz. A tetőtábla tanúsága szerint a 77-es viszonylaton (Nyugati pályaudvar-Szépilona) közlekedik éppen...

Ami nagyon tetszik ezekben a rajzokban, hogy a hirdetések is meg lettek örökítve! Orion fogkrém, Meinl kávé... ez igazi történelem! A 194-es pályaszámú jármű egy BVVV (sőt: még csak BVV) eredetű  "E" kocsi, de érdekes módon a cégjelzés már a BSzKRt címere, és a festés is "beszkártos", pedig ott ez a villamos a 2408-as számon futott. Igaz, nem egyik percről a másikra festettek át mindent a cég megalakulásakor...

Ez a rajz nem villamost ábrázol, de mégis meg kell osztanom másokkal: nagyon tetszik, ahogy csak a körvonalakat ábrázolva látjuk a töltésen robogó, gőzmozdony vontatta vonatot! Egyszerű, de hatásos!

És a végére egy jóval későbbi fénykép, mely szintén barátnőm családja jóvoltából kerülhetett ide: dr. Sevcsik Jenő fia, Sevcsik István (kedvesem édesapja) készítette ezt a felvételt fiatal korában. A Moszkva teret láthatjuk 1960-ban, várakozó emberekkel, korabeli újságokkal és egy 56-os villamossal. Az újságosstand kínálatában engem egyébként a Scinteia lepett meg, mely tudtommal egy román lap...

Köszönetet szeretnék mondani özvegy Gaal Lászlóné Piroskának, illetve Sevcsik Istvánnak és Mariannak!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez