Fonódó: kezdődik!
2015. november 22.: nátriumlámpák sárgájában ázó próbajáratok a Bem rakparton

A budai felső rakparton a Batthyány tértől északra haladó villamos 2015 végéig csak egy volt a sok elveszett sínes emlékkép közt. Tudtam, hogy erre mentek Buda első lóvasutai Óbuda és Zugliget felé, tudtam, hogy régen több útvonalon is keresztezték a villamosok a Margit körutat, és azt is tudtam, hogy ez a szakasz a HÉV alagútjának építése miatt szűnt meg, holott az elővárosi gyorsvasút és a villamos nem voltak egymás "konkurenciái", hiszen effektíve másfele mentek, más megállókiosztással, más járatsűrűséggel, más sebességgel. Nekem mindenesetre már csak a 86-os busz jutott, amivel kapcsolatban leginkább olyan tapasztalataim voltak, hogy csúcsidőben a dugóban áll, csúcsidőn kívül meg sose jön. Persze álmodoztam egy "szuper 9-es" villamosról, ami továbbmegy egészen Óbudáig, de ezt magam is annyira komolytalan elképzelésnek tartottam, hogy "bilizés" néven emlegettem, ti. hogy "... aztán felébredek, és észreveszem, hogy bilibe lóg a kezem".

Aztán jött a Budai Fonódó híre. Barátnőm ki is vágta a kerületi újságból az erről szóló cikket, és kiragasztotta a falra, hogy lássuk, megvalósulnak-e a leírtak. Nos, az írás bevezetőjében konkrétan arról van szó, hogy "a tervek szerint 2010 végére már átszállás nélkül lehet majd eljutni villamossal az Etele térről Óbudára" (gp: Átszállás nélkül Óbudára, Újbuda, 2009. március 11.), ami nem jött be. Az más kérdés, hogy az egész "fonódóból" olyan politikai hercehurca lett, hogy én még két évvel ezelőtt se hittem volna, hogy tényleg nekilátnak - és amikor repedezni kezdett a HÉV alagút teteje, végleg keresztet vetettem rá. Aztán megerősítették a födémet, és folytatták az építkezést.

2015. november 22-e estéjén aztán ott kuksoltam a Margit híd korlátjánál, az első próbamenetre várva. Hogy még közelebbinek tűnjön a menetrend szerinti közlekedés megindulása, a Gellért tértől 17-es villamospótlóval jöttem, mely járat a villamos közlekedésének építkezés miatti felfüggesztése óta egyre délebbre lejár hozzánk Dél-Budára: erdetileg a Batthyányig ment, aztán a Szent Gellért térig hosszabbították, de alkalmasint leruccant egészen Albertfalva kitérőig, illetve a Kelenföldi pályaudvarig. Az elmúlt hónapokban végignéztem, ahogy újraszigetelték a HÉV alagút tetejét, aztán láttam, ahogy megjelent a pálya alapja, majd a sínek, majd a felsővezeték, de így is egészen hihetetlennek tűnik, hogy Budapest belvárosában visszaépítettek egy olyan szakaszt, amit a 70-es években felszedtek.

Barátságos fotóidő volt... valahol máshol, mert itt Budán hűvös, nyirkos sötétség volt - picit mintha szemetelt is volna valami permetszerűség néha, hogy a fényképezőgép lencséje foltos legyen, ahogy kell :) A Futár weboldalán figyeltem, hogy a Vörösvári út felől támadó próbavillamosok épp hol járnak. A verebek azt csicseregték, hogy először a Duna-parti ágat fogják bejárni, csak azt követően mennek a Török utca felé, úgyhogy a hídfőnél várakoztam... amikor egyszercsak azt láttam, hogy az első felkiáltójeles piktogram a Török utca felé indul. A gyalogkakukk nudli ahhoz a vágtához képest, amit levágtam :)

Még épp odaértem, de az állványt rendesen felállítani már nem volt időm, így az első képeket kézből csináltam, kicsit el is mosódtak. A karavánt a 7680+7681-es Tatra tanulószerelvény vezette, mögötte gumikerekűek hada közt ...

... a 2202-es és 2204-es pályaszámú CAF jött. A Török utcában az építkezés előtt is voltak sínek, de egy ideje már csak az egyik volt használható, az is a közúti forgalom akadályozásával. A mai vágány "eggyel közelebb" van a házakhoz, nagyjából a régi északi irányú sínpár helyén. A logika szerint most is mehetett volna mindkét irány itt, de - valószínűleg a parkolóhelyek és forgalmi sávok megtartásáért folytatott harc miatt - az északi irányt a Frankel Leó utcán át vezetik, itt csak lefelé mennek majd a tuják.

Amíg a vaskerekűek visszaértek a Széll Kálmán térről, a gumikerekűekben lehetett gyönyörködni (balra). Ez nem gúnyolódás, tényleg sok volt belőlük, az oldal végén berakott videóban bővebben is látszanak. Jobbra: a második CAF a Frankel Leó utca újonnan visszavillamososított szakaszán. Itt a hetvenes évekig volt sín - mi több, egészen az építkezések kezdetéig meg is maradt belőle egy darab -, de azt nem a Kalef, hanem a híd felől lehetett megközelíteni, tehát pont az ellenkező irányból.

Az első kanyarodó villamost le kellett videózni, na meg azt is, ami utána jött, hisz ezek igazi premier pillanatok voltak: pont ilyen útvonalon azelőtt nem jártak villamosok régen.

A Lukács fürdőnél levő vágánykapcsolaton visszafogás után a három villamos végre tényleg a felső rakpart felé vette az irányt, ...

... és elmentek az új építésű szakasz elejéig, azaz a Batthyány térig.

Mivel itt nem lesz végállomás a jövőben, hózentróger helyett csak egy sima vágánykapcsolat épült, azon fogtak vissza.
A fényképezőgépem eközben a nátriumlámpáktól sárgaságot kapott. Próbáltam utólag korrigálni, de csak rontott az összhatáson. Ilyenkor azért örülne az ember a LED-ek fehér fényének :)

Itt még nagyon félkész volt a vágányok környéke, de jó lesz ez majd, ha elkészül!

Az igazán kellemes meglepetés az volt, hogy a villamosoktól mennyivel nagyvárosiasabb lett ez a rész! Eddig elsősorban az autósok és a biciklisták használták; gyalogosan erre járva mindig az volt az érzésem, hogy földrajzi pozíciójához képest valami külvárosban vagyok. Ezt persze a túloldal látványa bőségesen kárpótolta, de ezentúl ezen az oldalon is lesz mit néznem ;)

Az aznapi próbajáratok elsődleges célja az alagút viselkedésének megfigyelése volt: a két CAF egymás mellett haladt, időnként meg-megállva, eközben odalent méricskéltek (a HÉV helyett busz járt). Szerencsére a mérések eredményei megfeleltek az elvárásoknak, úgyhogy másnap sor került egy rendes, "villamosos" próbamenetre is. Az új pályát 2015. december 23-án adták át használatra, ezen sorok írásakor (2016.01.03.) úgy tudni, hogy január 16-án indul a forgalom - mivel a Clark Ádám téri villamos-aluljáró szélesítése még tart, egyelőre csak a Lánchíd északi oldaláig (ahonnét az első óbudai lóvasút is indult).

Az oldal végén az eddig látottak kicsit bővebben mozgóképen. Folyt. köv.


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez