Balatoni nyár 2023: cirkálók, dragonok, kalózok és társaik

Hetekig gondolkodtam azon, hogy megcsináljam-e ezt az oldalt. Általában szeretem, ha legalább nagyjából tisztában vagyok azzal, amiről írok, vagy ismerek valakit, akit meg tudok kérdezni, ha elakadok. Ezekről a hajókról viszont semmit nem tudok azon túl, hogy annyira tetszettek, hogy lekaptam őket hajózgatás közben. Nyilván rájuk kerestem a neten, de nem tudtom megítélni, hogy mennyire pontos, amit ott találtam róluk, és az is lehet, hogy a pontos információkat laikusként félreértettem. Kérem ezt a vallomást figyelembe venni, ha valahol hülyeséget írok :) Javításokat, kiegészítéseket szívesen fogadok!

A "Talizmán" volt az első olyan vitorlás, mely mellett nem tudtam úgy elmenni, hogy ne fotózzam le. A neten utánanézve kiderült, hogy ő egy 6m R yacht, ami egy régi versenyhajó-típus; ez a konkrét példány 1942-ben épült. A tavon van több másik Talizmán nevű hajó is: mű-kalózhajók, vitorlások és talán egy motorcsónak, ha jól emlékszem, de nekem ez itt a kedvencem.

A "Sirocco" elég híres hajónak számít: egy 75-ös cirkáló 1946-ból. Ha valaki izgalmas pályafutásról akar olvasni, nézze meg a hajó wikipedia oldalát! Én csak azt tudom, hogy első látásra megtetszett, Mariann pedig megdicsért, hogy jó ízlésem van, mert ez egy cirkáló, ami a jelek szerint a Balaton Maseratija: vannak nála gyorsabb és praktikusabb hajók, de elegánsabbak és szebbek nem nagyon. A modern vitorlások elég magas építésűek, vélhetően hogy legyen hely bennük, ez viszont hosszú és lapos. Ráadásul ez a példány fából van, ami nálam mindig jó pont. Na nem mintha ennek a hajónak arra lenne szüksége, hogy nekem tessen.

Ő is gyönyörű, még nappal szemben is: a "Kékmadár" egy 30-as cirkáló 1938-ból. Ha jól értelmezem, a szám a vitorla négyzetméterben kifejezett méretét jelzi. A "cirkáló" kategória nem ugyanannak a típusnak a kisebb-nagyobb változatait jelenti, tehát nem csak a vitorla mérete más; a hajók eleve egyéni tervek alapján készültek, eltérő elvárások alapján. Amennyire láttam, az 50-es cirkálók például nem csak kisebbek a 70-eseknél, hanem öblösebbek is. Ráadásul ugyanabban a kategóriában vannak fa, fém és műanyag építésű hajók is. Sőt, ha jól értelmeztem a nyár folyamán látottakat, olyan is előfordul, hogy egy valamekkora cirkálóra egy másik méretű cirkáló vitorláját rakják, feltehetőleg azért, hogy az olyan zöldfülű spottereket, mint én, megzavarják :)

A Dragon osztály egy kisebb, de még mindig tőkesúlyos kategória. Ha jól tévedek, ez a példány Angliából jött, mert nem magyar vitorlaszáma volt (GBR 666). A helyszín a Fűzfői-öböl, pontosabban már inkább Almádiban járunk; a Füredi-öböl mellett itt láttuk a legtöbb klasszikus vitorlást.

Egy kis guglizás alapján őt "Catullus Maximus"-nak hívják. Kompozás közben láttam, és elsősorban érdekes vitorlája miatt kaptam le. És itt gyorsan leírnám, hogy távcső hiányában utólag, a neten keresgélve próbáltam kitalálni, melyik hajónak mi a neve, úgyhogy elnézést kérek, ha valahol tévedtem.

Egy újabb 30-as cirkáló: a "Trinidad" 1944-ben épült, és itt éppen elég szépen húzta a csíkot.

Naplementézős sétahajózás közben láttuk a "Capella" nevű 70-es cirkálót, mely a többihez képest szinte még bejáratós, hiszen a kilencvenes években épült.

Annak ellenére, hogy a hajótest fehérre van festve, gyönyörű - a sötétszürke vitorla miatt meg még izgalmasabb a kinézete!

A "Rabonbán" ugyan "csak" 30-as cirkáló, de talán az egyik leghíresebb, mert még én is hallottam róla. Ilyen néven 1927-ben került először hajó a Balatonra, ez azonban már a második, amit 1937-ben építettek. Híresnek pedig azért híres, mert sokáig Bujtor István hajózott vele. A kép hátterében (akárcsak eggyel ezelőtt) a széplaki SZOT-üdülő épülete ismerhető fel, melyről örömmel konstatáltam, hogy még mindig úgy néz ki, mint régen. Örülnék, ha így is maradna, mert egyike a kevés jól kinéző szocmodern szállodának a tónál.

A "Bohó" szintén 30-as. 1934-ben bocsátották vízre, de a közelmúltban a hajótestre került műanyagborítás miatt ezt nehéz ránézésre megmondani.

Érdekes módon a régi és/vagy nagy vitorlásokat a keleti medencében láttam, Almádi és Füred környékén. Tihanytól nyugatra inkább kisebb és/vagy modernebb hajókkal találkoztam. Ez itt példul egy Tempest osztályú sporthajó valahol Balatongyörök környékén.

A "Buborék" pontos típusa ismertlen előttem, de szép háttér előtt sikerült elkapnom.

Egy szép színes vitorla a vonyarcvashegyi Szent Mihály-kápolnával.

Ő is valami modernebb hajó, ami nagyon jól nézett ki a meglepően sima vízfelületen!

A sziglieti kikötőben láttam a "Carioca" nevű dragont.

Őt már láttuk, de szembejött egy másik út során is.

Ezt a jollét Füredél láttam. A vitorlajelzés alapján Ixylon osztályú, amiről most hallottam először. Na nem mintha a nyár elején még nem lett volna körülbelül minden ismeretlen - a Kalózon kívül, amiről gyerekkoromban mondták, hogy ez lenne a belépő a "Fecskék és fruskák" könyvek világának hazai megfelelőjébe. Tíz-tizenegy éves korom környékén nagyon tetszettek azok a könyvek, úgyhogy a napköziben egy hasonló irodalmi ízlésű lánnyal megbeszéltük, hogy amint lehet, elmegyünk vitorlázó tanfolyamra. Aztán valahogy elmaradt a dolog, valószínűleg mert megjelent az életemben a Commodore 64-es :)

És ha már Kalóz: itt egy marékkal láthatunk belőle "autósiskola" jelleggel.

A bal oldali hajót nem ismerem, de jobbra a "Fúria" egy 50-es cirkáló. Ha tényleg ő az, akkor ő is relatív új (már hogy például a 30-asokhoz képest), mert a kilencvenes években építették. Majd valaki mesélje el, hogy miért van, hogy a 30-asoknak egy 30-as, a 70-eseknek meg egy 70-es van a vitorla tetejére írva, az 50-eseknek viszont egy V betű :)

A "Pannónia" nevű 70-es cirkálót véletlenül vettem észre egy "menjünk minél többet ugyanazzal a motorossal" túra során. Felhúzott vitorlával szebb lett volna, de így is látszik, hogy mennyivel formásabb, mint az átlagos vitorlások.

Egy különösen hullámos út során láttuk ezt a vitorlást. Ha jól értem, ez egy "Balaton B31" osztályú hajó. Ami meglepett: állítólag a Szent Jupát is erre a típusra épült. Ami biztos, az az, hogy aznap nem sok vitorlást láttunk az erős szél miatt. Olyat viszont igen, hogy valaki kihajózott, aztán tíz perccel később már jött is vissza a kikötőbe.

Az "Alboran S.S. II" valami egyedi darab, a tengerről került ide.

Őt nem sikerült azonosítanom, mert a gugliban ezzel a vitorlaszámmal egy másik típust találtam. A 22-es szám a vitorlán 22-es cirkálót sejtet, de nem merek semmit kijelenteni.

Itt egy másik hasonló eset: outsiderként ha nem tudom leolvasni a hajó nevét, akkor a vitorlák tetején látható osztályjelzések alapján szoktam megpróbálni kitalálni, milyen típusról van szó - de nem mindegyiket szoktam megtalálni a neten. Ezen túl lehet a vitorlaszámot is nézni, de ebben az esetben a 88-as szám teljesen összezavart. Nem tudom, hogy mennyire szokták a vitorlákat cserélgetni hajók közt, úgyhogy inkább csak annyit írok, hogy szerintem nem csúnya hajó!

Ha jól tévedek, ő megint cirkáló lehet, 50-es?

Ez a Borresen "BB 10 Meter" kicsit cirkáló-érzést keltett bennem, olyan visszafogott és karcsú volt a mellette levő, modern kinézetű hajóhoz képest.

And now for something different: "Béla úr". A kikötőkben járkálva az ember jól el tudja magát foglalni a hajónevek olvasgatásával. Ha minden igaz, ez egy egyedi tervezésű, tőkesúlyos hajó. Legalábbis a tőkesúlyban (majdnem) biztos vagyok, mert látom :)

Ez viszont megint cirkáló, 22-es: a "Kormorán" 1934-ből. Eltartott egy ideig, mire a száma alapján azonosítani tudtam, úgyhogy remélem, nem tévedek. Ez és az eggyel korábbi fotó Földváron készült, ahol talán a legnagyobb régimódi kikötő működik. Az elmúlt évtizedekben az egész tó tele lett millió vitorlásnak otthont adó kikötőkkel, de a földvári speciel már gyerekkoromban is nagy volt. Akkoriban imádtam, hogy van benne egy betonhídon megközelíthető szigetecske is. Az összképhez pedig olyan aranyos régimódi épületek is tartoznak, mint a főkapu és a casino (?), szóval nagyon kellemes hely!

És még egy cirkáló, ezúttal egy 30-as, Máriafürdőről: az "Imperiál". A kilencvenes években épült, műanyag hajótesttel. Egyébként ha az "Imperial cirkáló" kifejezésre keresünk, a gugli egy számomra szintén kedves valamit dob ki eredményként :)

Eddig késő tavaszi és nyári fotókat láttunk, de egy szeptemberi szombaton is lementünk Mariannal Füredre. Valószínűleg tökéletes vitorlázós idő volt, mert minden tele volt velük, egész közel a kikötőhöz is. Sajnos mire mi kifutottunk a vízre a sétahajónkkal, már kevesebben voltak, mert közben lement a nap.

De tényleg: akármerre néztünk, mindenütt vitorlásokat láttunk! Nyáron 16 alkalommal jártam a Balatonnál (igen, számoltam:), és ebből a legtöbbnél alig láttam pár vitorlást. Ebben valószínűleg nagy szerepe volt annak, hogy jellemzően hatszáz fokos verőfényben voltam lent, nullához közelítő szél mellett, és emiatt csak azok mentek ki a vízre, akik önjáró stégként használták a hajóikat. Egyfajta nyárbúcsúztató ajándék volt most ez a sok vitorla!

Őt már láttuk korábban, de most végre felhúzott vitorlával is le tudtam kapni. Elég szép vonalú hajó!

Ha jól látom, ez itt megint egy 50-es cirkáló, motorral kifelé tartva a füredi kikötőből.

Ránézésre több hajó is sétavitorlázásra vitte az érdeklődőket, ami tök jó. Én nem akarnék elmenni velük, mert nem szeretek színeset ásítani a hullámzástól, de örülök, hogy mások jobban bírják az ilyesmit :)

Ahogy lefelé ment a nap, a vitorlások többsége elindut a kikötők irányába, de azért sokan még megnézték előtte a naplementét.

Őt már láttuk korábban, és akkor se tudtam, kicsoda-micsoda. Mindenesetre szépen gömbölyödött a spinakkerje. És légyszi szóljatok, ha nem az, mert ha egy szót egyszer megtanulok, akkor orrvérzésig használom, aztán ciki, ha évekkel később derül ki, hogy rosszul :)

Hű, ez az a kategória, amiről nem tudom eldönteni, hogy még vitorlás, vagy már luxuslakás :) Nem akarom tudni, hány év alatt keresném meg az árát, az viszont biztos, hogy impozáns látvány.

Ők nagyon élvezhették a szelet, mert végig ott száguldoztak a szürkületben - jó tíz perc alatt sikerült csak lehagynunk a Jókai motorossal.

A kép készítésekor már olyan sötét volt, hogy az életlenre sikerült képet utólag próbáltam rendbehozni. Ő is "élvezkedős" hajó lehetett; úgy tippelem, hogy ilyen későn már csak a profik maradnak kint, fényekkel felvértezve, meg minden. Nem igazán tudom elképzelni, hogy milyen lehet sötétben vitorlázni, de azt már kezdem megtanulni, hogy melyik színű lámpa mit jelent, pl. hogy merről keresztez a piros fény, meg ilyenek (mondjuk a repülőgépek is kb. ugyanúgy használják). Úgy látszik, hogy még nincs eléggé tele a fejem olyan információkkal, amiket soha nem használok :)

Ezt a képet még számítógéppel se bírtam eléggé kiélesíteni ahhoz, hogy bármi információt le tudjak róla olvasni, pedig nem volt csúnya hajó! És ezzel be is fejezném az oldalt, mielőtt a vitorlázók a világból kikergetnek, hogy miért nem maradok a villamosoknál, ha ennyire nem értek a hajókhoz :)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez