Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 


Jegyek: Kéregjegyek 3.

Az előző oldal: Kéregjegyek 2.

Ausztria

Nyugati szomszédainknál manapság már csak hőpapírra nyomott számítógépes jegyekkel szoktam találkozni; nem nagyon tudom, meddig használtak "kérgeket" (esetleges nosztalgiaüzemi jegyektől most tekintsünk el, olyanok akár most is előfordulhatnak még). Régen viszont ott sem spóroltak a kartonnal - és néha a színekkel sem!:

Baloldalt legrégebbi osztrák kéregjegyem látható, a harmincas évek Franz-Josef-Bahnhof-járól. Menettérti, az akkor jellemző, vízszintes szaggatott csík mentén kettévágható/téphető kivitelben. Tőle jobbra valamiféle egyezményen (COTIF?) alapuló nemzetközi viszonylatú jegy, a tiroli Seefeldből a németországi Mittenwaldba, és vissza, a Mittenwaldbahn-on. Megint jobbra egy kedvezményes menetjegy, illetve egy kedvezményes menettérti jegy, mindkettő a hetvenes évekből.

Törzsfejlődés: hagyományos, előre nyomtatott (kedvezményes) menettérti, gépi nyomású (kedvezményes) menettérti, és egy "jobbra-balra nyilas" gépi jegy.

Persze számomra különösen érdekesek a Győr-Sopron-Ebenfurt Vasút, azaz a Gyesev kéregjegyei. Ezeket az eddigi jegyektől a cég német rövidítésének (ROeEE) feltüntetése különbözteti meg. A ferde csíkos darab elég mókásan néz ki szerintem.

Persze más társaságok jegyei is érdekelnek, de ilyenekre elég ritkán sikerül szert tennem. Bár a baloldali igazából nem is más társaság, hanem ÖBB (Osztrák Szövetségi Vasút), mégis érdekes: a bécsi (villamosított) S-Bahn üzem 1962-ben indult el, és ekkor egy ideig még hosszabb formában, "Schnellbahn"-ként emlegették. Amúgy nem minden tanulság nélkül való, hogy az ottani S-Bahn hálózatot 1955-ben kezdték el tervezni, és 61-ben már közlekednie kellett volna, ám az ÖBB kishíján bedőlt anyagilag, ezért csúszott egy kicsit a projekt. Csak látnám, hogy Budapesten mikor kezdik már végre tervezni az S-Bahnt! A balról második jegyet nem tudom beazonosítani ("ST L B" ez milyen Bahn lehet?), de azért jól néz ki, pláne, hogy "postatiszta" (kezeletlen). A maradék két jegy viszont kedvenc Innsbruckom kedvenc Stubaitalbahnjáról származik - itt így néztek ki a retúrjegyek, amikor még kéregjegy volt.

Nem-szokványos vasutak jegyei. Baloldalt: a Taurachbahn egy 760 mm-es kisvasút, ez a pótjegy egy csoporthoz tartozott, akárcsak a mellette látható Zillertalbahn-ellenőrzőjegy. A jobb szélen látható Hahnenkammbahn viszont tudtommal egy lanovka (kabinos függővasút), bár lehet, hogy amikor ezt a - ma már több évtizedes - kérget kiadták, még nem az volt :)

 

Svájc

Svájc a világ legvasutasabb országa, ahol szerintem gyakorlatilag lehetetlen nem szeretni - és élvezni - a vonatozást. Igaz, minden adottságuk megvolt hozzá, tehát most ne merüljünk el az önsajnálatba, hogy nálunk miért nem működik úgy a sihuhu, mint náluk. Például mert a világon sehol se működik úgy. Namármost _a_ tüchtig vasutak mellett nem csoda, ha a kéregjegyeik is klasszak:

Ezek itt az Arth-Goldau és Rigi között működő Arth-Rigi Bahn, egy normál nyomtávú fogaskerekű jegyei. Nem is akármilyenek; felsorolás balról jobbra: alkalmazotti jegy, részvényesi jegy, helyi lakosoknak szóló jegy, különjegy, társasági jegy. Az utolsó kettő már szinte póriasan hangzik: sima menettérti, és egy ellenőrző pótjegy.

Tobzódjunk kicsit a színekben! A baloldali kéreg az "adójegy" feliratot viseli, ami nem tudom, pontosan mit is jelent. Mindenesetre a Zürichi-tavi hajózási vállalat, a ZSG adta ki, 1975-ben. Mellette a világ legmeredekebb fogaskerekű vasútjának, a Pilatus-Bahnnak egy menettérti jegyét láthatjuk. Sajnos eddigi svájci kirándulásaim alkalmával nem jutottam el ide (bár egyszer elmentünk közvetlenül alatta), pedig kíváncsi lennék, milyen az a 48%-os (igen, nem ezrelék - százalék!)  emelkedés. Összehasonlításképpen: a mi svábhegyi fogasunk maximuma valahol 12% körül van. A mellette látható két jegy egyszerűségével tűnik ki, még nem fejtettem meg, hová valósiak (az egyik valahol a Jungfrau környékén lesz, a másik pedig talán egy használaton kívüli (igen, Svájcban is van ilyen) szakaszra lett kiadva, ahol manapság múzeumvasutat akarnak nyitni lelkes vasútbarátok - de lehet, hogy ez nem az a szakasz).

Na, ezeken a jegyeken viszont nem spóroltak a grafikai elemekkel, van itt kisvonat, kishajó, gőzmodony, piroscsík... :)

Svájc ugye többnyelvű ország, amit ez a két jegy-pár jól illusztrál: német és francia félárú, német és francia menettérti. Természetesen a német nyelvterületen nem francia jegy és vice versa. Olasz és réto-román nyelven nyomott jegyem sajnos nincs.

A változatosság kedvéért megint néhány egyszerűbb jegy. A bal és jobb szélen levők Postabusz-jegyek; a Felsenegg-i és a Fräkmüntegg-i lanovkára szólnak, a St.Moritz-i pedig a Rhätische Bahn engadini vonalán (Pontresina-Scuol) lett kiadva.

Nem tudom, hogy másnak is feltűnt, de ezeknek a jegyeknek a betűtípusai és a nyomása is nagyon finom. Valahogy kifinomultabbak a nálunk használtaknál. Vélhetően vagy nem százéves gépeken készülnek, vagy a százéves gépeket karbantartják. A színeik is "élnek", ami a fentebbi három példányon elég jól érzékelhető. A baloldali a berni S-Bahn-ra szólt, a középső egy helybelieknek szóló bérlet (a pontozott vonal a tulajdonos aláírásának a helye), a jobboldali pedig érzésem szerint gépkocsi-szállításra szól (kocsi+két utas).

Az előbbi jegyek után kicsit szomorú, hogy később áttértek az automatákra: baloldalt egy gyorsnyomtatott menettérti, tőle jobbra pedig automatás jegyek. Ezek igazából nem kéregjegyek, mert vékonyabb papírra készültek, és kicsit hosszabbak is. Valamint csúnyák :)

 

"Beneluxia"

Most pedig menjünk északabbra! Olyan magyar szó, hogy "Beneluxia", persze nincsen, de valamit oda kellett írnom. És hogy megmaradjak az enyhén dadaista stílusú narrációnál, a BeNeLux-ból kezdjük rögtön a közepével, Hollandiával.

A decens pizsama-mintás jegy baloldalt egy esti menettérti a feltüntetett állomások közt, a következő egy napijegy (ne kérdezze senki, hogy miért van ekkora betűkkel odaírva, hogy a napijegy egy éven át érvényes:). A következő egy "hétvégi retúr" pótjegy. A negyedik egy középen perforált, azaz kettétéphető oda-vissza biléta.

Az első háromhoz valószínűleg nem kell magyarázat (ha mégis: két egyszeri utazásos jegy, és egy egyszeri utazásos 50%-os). A negyedikre viszont büszke vagyok: ezt 2003 októberében kaptam Amszterdamban, amikor a 2624-es pályaszámú budapesti villamos hazahozatalát elkezdtük pedzegetni. Ekkor természetesen mentünk egyet a múzeumvonalon is, erre az útra kaptam ezt a szabadjegyet.

A BeNeLux másik kétharmadából nem nagyon vannak kérgeim. Talán részben azért is, mert amik vannak, nem igazán nyerték meg a tetszésemet. A két belga és egy luxemburgi jegy valami ősi stenciles technikával lehetett helyben kinyomtatva: a betűkép életlen, elmosódott, és a papír alapmintája se valami nagy szám. A negyedik éppen ezért valami egészen más: egy kombinált vonat+komp jegy Franciaországból. Legalábbis azt hiszem :)

Folytatás: kelet- és nyugatnémet kéregjegyek


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra