Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
A kölni "gömbölyű DÜWAG-ok" búcsúja

Köln az egyik kedvenc városom, a "gömbölyű" DÜWAG villamosok pedig az UV és az ezres után a legnagyobb kedvenceim. És hogy még szebb legyen a dolog, Kölnben is közlekedtek gömbölyű DÜWAG-ok, egészen 2006-ig. Bár már évek óta levegőben lógott a forgalomból való kivonásuk (hiszen az első csuklóst még '63-ban állították üzembe, és az azóta eltelt 43 év Németországban komoly kornak számít egy tömegközlekedési eszköznél), sehogysem tudták nélkülözni a hatalmas befogadóképességű járgányokat. A focivilágbajnokság helyben rendezett meccsei kapcsán, 2006 júniusában még közlekedtették őket a stadionforgalomban (ahogy már korábban is annyiszor), aztán - mivel időközben egyre több alacsonypadlós villamos érkezett a nemrég megrendelt K4500-as sorozatból - a maradék szétvágása mellett döntöttek. A helybeli villamosbarátok azonban nem voltak hajlandók elfogadni, hogy csak így eltűnjön egy ilyen jellegzetes városi közlekedési jármű, ezért kijártak maguknak egy utolsó, különleges üzemnapot, július második felére.

Amikor ezt meghallottam, rögtön tudtam, hogy ott a helyem. Mivel első kölni látogatásunk, 1989 óta tetszettek ezek a tuják (bár először utazni csak évekkel később sikerült velük), logikusnak tűnt, hogy a kellemest a kellemessel összekötve Riannával eltöltsünk egy hétvégét a Rajna-parti metropoliszban, mintegy mellesleg utazva egy utolsót a szóban forgó villamosokkal. Áldassék a fapados légitársaságok neve, hogy ezt manapság ilyen könnyen (és olcsón) meg lehet tenni!

Július 22-én délelőtt ott álltunk hát a Neumarkt-on, a Deák tér helyi megfelelőjén. Itt a tér hatalmas platánokkal (remélem azok, nem vagyok egy kimondott botanikus:) szegélyezett közepét sínek kerülik meg, hurokvágányt alkotva. 1963 október 17-én itt mutatták be a nagyközönségnek a DÜWAG akkor még csak hattengelyes járgányait, most ugyaninnen indultak az utolsó üzemnap forgalmi járművei keletnek és nyugatnak. És bónusznak két munkakocsi és egy bulivillamos is jelen volt, lévén ők  is DÜWAG-ok.

A 6405-ös sínkarbantartó jármű a 3865-ös és 3869-es pályaszámú nyolctengelyes DÜWAG-ok orr-részeiből lett összeállítva úgy, hogy ez amúgy egyirányú (tehát vezetőfülkével csak az elején rendelkező kocsik) tujákból egy kétirányú döcögény lett. A beceneve "Öreg Hölgy" - holott nem is öreg: '99-ben barkácsolták össze :)

A vezetőállás a típus ifjúkorát idézi, a közel eredeti állapotú műszerfallal (a kütyük a tetején természetesen újabbak), és a baloldali, nagy fekete karral működtethető (előre: menet, hátra: fék) menetkapcsolóval.

A tágas belső tér. Ilyenkor jól jön, hogy ez a villamos két és fél méter széles, tehát jóval szélesebb, mint a Németországban használt villamosok többsége.

A hagyományos kölni (piros-fehér) színeket viselő 6406-os a "Janus" nevet viseli, lévén ugyanolyan két irányba néző járgány, mint az imént látott 6405-ös.

Őt egyébként  a 3858-ból és a 3880-ból rakták össze.

A harmadik különleges jármű, a "Colonia Express" ugyancsak két villamosból, a 3220-ból és a 3810-ből lett "össze-legózva"; ennek érdekessége, hogy amint a pályaszámok sejtetik, ez két különböző gyártási szériát jelentett, aminek köszönhetően az egyik irányba automatikus menetkapcsolása volt, a másikba kézi :)

Különleges szerepéhez illően őt jóval alaposabban átépítették, hiszen az elejének és végének mindkét oldalán van ajtaja, a középrésznek viszont egyátalán nincsen.

A belseje egy guruló bisztró: a középrészben bárpult van, de ennél is érdekesebb, hogy külön női és férfi vécé is van rajta!

Eddig csak a különleges járműveket láttunk, itt az ideje, hogy egy pillantást vessünk a tulajdonképpeni ünnepeltre, a helyiek által "A5"-ösnek (A mint "Achtachser" (nyolctengelyű), és 5, mivel öt ajtaja van) nevezett nyolctengelyes csuklósra. Itt a Neumarkt déli oldalán levő megállóba érkezik éppen, hogy aztán elinduljon kelet felé.

A kölni hálózat egyre kevésbé alkalmas egyirányú járművek közlekedtetésére, az ünnepi járatok is csak a Poll, Baumschulenweg megálló után, az erdőben található hurokig mentek. Hogy a fotósok örülhessenek, a két munkakocsi is folyamatosan cirkált az ünnepi útvonalon, itt például beállt mellénk.

Egy műszaki részlet: a 3200-as sorozat a nyolcvanas évektől kezdve alkalmassá lett téve a csatolt üzemre, tehát két kocsi összekapcsolva is járhatott. De nem akármilyen sorrendben: voltak kocsik, melyeknek a hátsó végén volt csatlószerkezet (az utolsó években ilyen BSI "kupplung"), és volt olyan (mint az itt látható 3230-as), melynek csak az elején. Ez értelemszerűen azt jelentette, hogy szerelvénybe kapcsolásnál ez a kocsi volt hátul. A fotón szintén megfigyelhetőek a jókora fényszórók. A típus egyetlen, középen levő lámpával mutatkozott be Kölnben, de később átalakították őket ilyenre, illetve egy részüket már eleve így gyártották.

Poll-ból egy darabig az "Öreg Hölggyel" utaztunk visszafelé, én egy kicsit videóztam is. A félperces filmecskén a túlemelt ív után egy iparvágány-keresztezésen haladunk át.

Drehbrücke megállónál vagyunk, a háttérben a Severinsbrücke ferdekábelei (vagy ferde kábelei?) látszanak, előtte pedig egy szembejövő K4000-es szerelvény.

És ez a látvány vagy tizenöt évvel repít vissza az időben: egy koros Volkswagen Transporter, egy piros-fehér nyolctengelyes, és mögöttük a csodálatos Dóm tornyai kandikálnak ki a fák mögül. A szembejövő 3209-es elég morbid módon fog fennmaradni az utókornak: az orr-részét a thielenbruchi villamosmúzeumban fogják felhasználni :-/

Gömbölyű DÜWAG-ok találkozója nappal szemben.

A széles járgány széles hátsó része. Fölötte a Severinsbrücke A-betű alakú pilonja, jobbszélen a Dóm tornyai.

Visszaröppenünk a Rajna másik oldalára: a közelgő 3205-öst a Rudolfplatz megállóból fotóztam.

Ha így végignézünk a járművön, nem csodálkozunk azt olvasva, hogy 4 fő/négyzetméterrel számolva is 290 utas elfért benne. Ha pedig kettőt összekapcsoltak belőle... na, akkor a mi nagykörúti csatolt "ipari csuklósaink" elbújhattak :) Ez a fotó a hátsó részben készült, figyeljük meg, hogy a jobboldalon levő ajtó és a csuklóalagút között két ablakot találunk. Később kiderül, hogy miért kérem ezt.

A fedélzeten tartózkodó villamosbarátok nem kis örömmel fedezték fel, hogy az Aachener Strasse-n üldözőbe vett minket a 6406-es munkakocsi :) Amúgy érdemes megfigyelni az úttesttől nem nagykörúti módon, hanem tényleg elválasztott pályát, és a fölötte húzódó hosszláncos felsővezetéket. Tiszta nagyvasút, nem?

Egy kis videó a csuklósról, kanyarodás közben.

Az egyik ajtó nem tudott bezáródni, de a villamos azért utasokkal folytatta az útját, csak mindenkit megkértek, hogy ne menjen a nyitott ajtó környékére! Junkersdorf-nál aztán az ottani, őserdő-szerű fák között futó hurokvágányon visszafordult a kocsi, és utasok nélkül indult vissza.

Mi Riannával sétáltunk egy kicsit, aztán a következő megállónál, a Rheinenergie Stadion-nál szálltunk fel az épp érkező DÜWAG-ra. És nem is akármelyikre: a 3764-es a thielenbruchi villamosmúzeum kocsija.

És itt is tessék megnézni az ajtó, és az előtte (tőlünk távol, itt a bal szélen) levő csuklóalagút közét! Ugye emlékszünk, hogy a 3205-ösön két ablak volt ott? Mert itt csak egy! Ez annak köszönhető, hogy bár ez a kocsi is eredetileg hattengelyesként kezdte pályafutását, utólag kaptak egy középrészt. A 3200-asok (akkor még 3000-eseknek és 3100-asoknak hívták őket) hátsó része viszont a szintén DÜWAG gyártmányú, négytengelyes pótkocsikból lett kialakítva, melyeknek más ablakosztása volt. Nem semmi modularitás, mi? És hogy még döbbenetesebb legyen az összkép, voltak olyan kölni nyolctengelyesek (a 3800-asok), melyek eleve nyolctengelyesként jöttek ki a gyárból. Sőt, egy részüknek a középső ajtaja eredetileg fél szélességű volt, ezeket utólag szélesítették ki. És amíg a szélesítés folyt, a villamos a középrész nélkül, hattengelyesként közlekedett. Ez már tényleg olyan, mint a legó, nem? :)

A múzeumkocsi az Aachener Strasse/Gürtel megállóban. Sajnos eddigre beborult az ég, és az eső is szemerkélni kezdett, nehézkessé téve a fotózást.

Ugyanő áthalad az imént említett kereszteződésben levő "grand union"-on. A bal szélen villamosfotósok örökítik meg az eseményt :)

Ezen a képen elég jól érzékelhető a jármű mérete. 29 méteres a kicsike.

A nap végén már elvileg nem kellett volna ilyet látnunk, a 3230-as mégis ott pihent a Neumarkt északi oldalán. Az eső miatt (is) valahogy lehangoló volt ez a látvány. Kár ezekért az erős, nagy villamosokért! Bár a Kölnben maradtakat szét fogják vágni (a már látott 3764-esen kívül a 3212-es marad még meg, mint a villamosmúzeumhoz tartozó söröző hangfogó kerítése (!)), a törökországi Konya-ban jelenleg körülbelül 60 ilyen villamos közlekedik az 1992-ben megnyitott villamoshálózaton. Talán valamikor egy-két darab majd vissza fog térni ide, a Rajna mellé!

Így az oldal végén elnézést kérnék, ha túl szakbarbár, vagy túl lelkes lett volna ez a beszámoló. Ez van, imádom ezeket a tujákat... :)


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra