A Margit híd felújítása

Az építészet legmagasabb foka számomra nem a felhőkarcolók építése, hanem a hidaké. Budapestnek nincsenek igazi toronyházai (ha engem kérdez valaki: nem is hiányoznak), hídből viszont nagyon jól állunk. Nincs két egyforma hidunk, a Margit híd pedig ívhíd mivoltában, pláne a belváros legszélesebb Duna-szakaszán olyan, mint egy jól sikerült kompozíció megkoronázása, emiatt aztán aggódtam is kicsit érte, amikor már kezdett észrevehető lenni, hogy lassan szétporlad. Ráadásul kicsit keskeny is volt szegénykém, a villamospálya pedig kritikán aluli állapotban volt, ami villamosmániásként különösen zavart.

A felújítás végére nem csak a teljes vasbeton szerkezetet cserélik ki, de szélesebb lesz az úttest is, lesz bicikliút, visszaállítják a régi korlátot, kandelábereket, a pillérek szobrait, a szigeti pillér obeliszkjeit. Mielőtt jönnek a képek, egy kérés: ha építőmérnök, hídépítő úgy látja, hülyeséget írok valahol, írja meg hol és mit!

Kiindulási állapot

Mint írtam, a híd kicsit már rogyadozott: időnként kisebb darabok estek le róla, felsővezetéktartó oszlopok dőltek ki, ilyesmi...

A szigeti bejárónál levő kanyarban az autók gyakran nem fértek el egymás mellett, ezzel a villamost is akadályozva, a megállóperon pedig életveszélyesen keskeny volt. A lámpaoszlopok ezen felül erősen lekeskenyítették a járdát, amin a gyalogosok és biciklisek nem nagyon fértek el egymás mellett (békében).

Baloldalt az igen XXI. századi stílban megerősített oszlopok és korlát látható. Jobbra: a vasbeton pályalemez is kicsit viseltesnek tűnt alulról. Bár itt pont nem látszik, de itt-ott a beton vasalata is kilátszott, ami az álmoskönyvek szerint nem jó jel.

A szigeti bejáró aluljárójának feljárója (hm, háromszoros szóismétlés zsinórban, nem kellett volna bevennem a fogalmazásgátlót) büszkeségre szintén csak mérsékelten okot adóan nézett ki a ráapplikált pótkorláttal.

Ezt az aluljárót amúgy sem lehet szégyenkezés nélkül említeni: szűk, sötét, emiatt aztán koszos és büdös is.

Esélyegyenlőségről meg még véletlenül sem lehetett beszélni a villamosmegállóba vezető lépcsők mellett.

Igaz, a budai hídfő aluljárója se egy matyóhímzés! Budapesten perpillanat egyetlen aluljárót ismerek, amire vigyáznak: a Fővám térit. Ezen felül már csak a hányingerkeltőség fokozatai szerint lehet rangsorolni őket - nem csoda, ha senkinek nincs kedve használni őket... Jobboldalt: ezen a képen a korábban felújított nagykörúti villamospálya, és a hídra felvezető nagypaneles felépítmény még jól elkülönült. Azóta a híd előttig megcsinálták a maradékot.

Előkészületek

Első lépésben a közúti forgalmat vették le a hídról.

A híd felújítása két nagy lépésben történik: először az északi feléé, majd a délié. Amíg északon bontanak és építenek, a villamost középről át kell tenni a déli oldalra.

A sínek fektetéséhez először felmarták a déli oldali úttestet. Ekkor lehetett csak igazán látni, milyen komoly tömegközlekedési folyosó a híd: szinte folyamatosan követték egymást (lépésben) a villamosok és buszok.

Baloldalt: a szigeti szárnyhíd a jellegzetes ostorlámpákkal. Később egy csomó konténert telepítettek ide, valószínűleg irodákat, öltözőket? Jobbra: a Jászai Mari tér felől nézve.

A felszedett aszfalt helyén hamarosan sínek jelentek meg. Jobbra: az egyik dilatációs rés a sok közül.

Mivel az építkezés miatt ezen a pályán csak lépésben járhatnak a villamosok, (vélhetően nagyvasútról) visszanyert (használt) sínanyagot építettek be. Egész vicces, hogy némelyik sínszál régebbi, mint a mai hídtest főtartóstúl.

Az építkezés közepette megszűnt a szigeti busz- majd a villamosmegálló is. Jobbra: a híd környékén kiszélesített rakpart új támfala nekem is furának tűnt, de mivel nem értek hozzá, gondoltam, majd kiegyengetik. Mindenesetre az összevisszaság másnak is szemet szúrt.

Baloldalt: mostanában kezdek rájönni, hogy a kisgyerekkoromban családi körben közmondásossá vált érdeklődésem az építőgépek iránt* nem múlt el teljesen. Emiatt aztán az ilyen autódarukat mindig le kell fotóznom. Jobbra: érdekes módon a forgalom alatt levő déli oldal főtartó ívei és a pálya közé is beépítettek pár andráskeresztes tartót. Vajon csak próbából, vagy a villamospálya okozta plusz terhelés miatt kellenek?

*-Ákoska, hol voltatok?
-Állatkertben.
-És mit láttatok?
-Markolót!

A hídon a villamosok csak lépésben haladhatnak: gyakorlatilag négy perc körüli idő alatt érnek át egyik oldalról a másikra úgy, hogy a szigetnél nem is állnak meg. Emiatt jelentősen növekedett a menetidő, ami sűrítést tett szükségessé, ami csak úgy lehetséges, hogy ismét forgalomba állítottak pár csatolt Ganz csuklóst. Ezek a 4-esen közlekednek, mert a 6-os körtéri végállomásán a vasbeton támfal miatt nem lehet hozzáférni a Ganzok oldalt található alkatrészeihez, ha lerobbannak. Baloldalt egy dolgos hétköznap délutánt látunk, egymás fenekébe érő villamosokkal. Jobbra: a Nyugati előtt felállítottak egy mátrixkijelzőt az autósok tájékoztatása végett. Mondjuk a képen pont nem annyira az autósokat tájékoztatja :)

Itt még nincsenek bekötve a déli oldali új vágányok.

Villamos a déli oldalon

Viszonylag nagy felháborodást okozott a biciklisták körében, hogy arra lettek kérve, ne biciklizzenek a gyalogosok közt. Egy ideig rendőrök is álltak a híd két végén, hogy felhívják a figyelmüket erre a kérésre, nem tudom, most mi a helyzet. Illetve azt tudom, hogy a minap láttam két biciklist, akik egymás mellett bicikliztek a járdán. Mondjuk ha nem cikáznak, annyira nem vészes a dolog, hamarabb átérnek, de amikor a baloldalt látható tábla ellenére rácsörögnek a dunai panorámát fotózó turistákra, az csak mérsékelten jófej viselkedés.

Ezeken a képeken a villamosok már az új pályán közlekednek, míg a buszok még a régin. Később természetesen ők is át lettek terelve.

Egy rövid videócska a cammogó sárga óriáskígyókról.

Közben a tartóíveket felállványozták alulról. Vagy alulállványozták felülről? :)

Az északi oldal megbontása

Ha jól értem a procedúrát, a híd pályáját hosszában szó szerint kettévágták, tehát a tartószerkezethez képest a déli és északi fele nincsen összefüggésben.

Mókás felülről látni az íves főtartókat (balra)! Jobbra: a baloldali parti részt is megbontják; ha jól láttam a látványterveket, ezen a kőtömbön fog átvezetni a bicikliút. Mindenesetre érdekes volt úgy sétálni a járdán, hogy közben pont alatta dolgozott a légkalapács!

A baloldali képen látható bakdarukkal emelik a helyükre a pályalemez darabjait. Jobboldalt egy kisebb darabot láthatunk is belőle.

Baloldalt: az északi oldalon az ívek és a pálya közé már berakták az andráskeresztes rácsozatot, ezzel a híd vissza fogja kapni eredeti kinézetét. Remélhetőleg a balszéli, repedt köveket is kicserélik :) Jobbra: az aluljáró perpillanat csupán a sziget és a déli oldali járda közti átjárást szolgálja.

A régen a villamosmegállókba vezető lépcsőkarok helyén kicsit jobban meg lehet nézni a híd keresztmetszetét. Nem tudom, ki hogy van vele, nekem nagyon tetszik! Nyugat felé nézünk, balra a déli oldal látszik, jobbra az északi, már andráskeresztekkel.

És ha már aluljáró: a Jászai Mari téren kettő is van belőlük. Az egyik, a baloldali a régi, ha jól sejtem, ez az ősidőkben az akkor még errefelé levő villamosmegálló peronjaihoz (is) vezetett. Sajnos el van kerítve, pedig megnézném, látszik-e valami feljáró helye. A jobboldali képen a későbbi, hetvenes években épült látható, most innen közelíthető meg a villamosmegálló szigetperonja. Remélhetőleg ezt is felújítják a végén, mert ez a gettófeeling nagyon nem való ide!

Folytatás: a híd másik felének felújítása, feldíszítése, az új díszkivilágítás, plusz néhány hangulat- és panorámakép


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez