Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Tramwaytag 2005 + még ez-az

Igen, újfent Bécs villamosairól lesz szó (és kép). A Tramwaytag-ot ("Villamos-nap") idén már 21. alkalommal rendezték meg, ezúttal a Brigittenau-i remizben. Azoknak, akik nem tudják, elmondom, hogy ez az esemény egy nyilvános majális... na jó, az időpont miatt júniális... szerű esemény, egy-egy közlekedési létesítményben (általában remizben, de volt már buszgarázsban és a főműhelyben is) tartott nyílt nappal egybekötve.

Ami a Bécsben gyakran előforduló emberek számára is érdekes, az a nosztalgia ráhordó járat: a villamosok a Schwedenplatz, Floridsdorf és a helyszín között szállították az érdeklődőket több régi szerelvénnyel, mint amilyen például ez az M1+m3 összeállítás. A nap tiszteletére a helyi közlekedési vállalat, a Wiener Linien ingyenjegyet adott ki, mellyel 9 és 19 óra között bármilyen közlekedési eszközt igénybe lehetett venni.

Ez már a helyszín, a 31-es villamosvonal mentén fekvő Brigittenau remiz.

A kocsiszín nyilvánosság előtt megnyitott részei hemzsegtek az emberektől, így fotózni nem nagyon lehetett. Az élőzene (sramli) talán túl hangosan szólt, de a könyvárusok és a különféle emléktárgyakat (vonaltáblák, megállótáblák, sőt: villamos alkatrészek!) árulók pultjai hosszabb időre lekötötték a figyelmemet.

A kiállított járművek közül ezt a GP jelzésű, 6408 pályaszámú "guruló színpadot" találtam a legérdekesebbnek. Természetesen volt még munkakocsi, áramátalakító villamos, hóseprő, sószóró utánfutó, néhány régi villamos és egy ULF is, de őket szerencsére már mind ismertem.

Mivel bent az érdeklődők miatt nehezen lehetett fotózni, inkább kint, a remizt környező utcákban fotóztunk. Ez itt a ráhordó járat egyik M szerelvénye (talán - a pályaszámokat nem jegyeztem meg, így elvileg lehet M1 és P1 is)...

... ez pedig egy KSW, szintén pótkocsival.

A ráhordó járatoknál érdekesebbek voltak a remizből induló, negyed órás körutat járó szóló kocsik, például ez a H1-es 1910-ből, 1944-es állapotban, azaz háborús elsötétítéssel. Az ablakokon kék fólia volt, a fényszóró letakarása pedig a képen is jól látszik.

A 345-ös pályaszámú régiség egy G4-es, 1903-ból. A környező utcákban kisebb dugó alakult ki, ami érdekes fotók készítésére adott lehetőséget: itt a távolban levő ULF után már látható is a következő nosztalgiakocsi!

A 314-es egy 1900-ban épített D kocsi 1925-ös átépítése D1-nek. A kocsi akkor zárt platformot, és a drezdai jellegű futóváz helyett beálló tengelyeket kapott. 1940-ig használták, utána munkakocsi lett belőle; a hetvenes évek második felében a Wiener Lokalbahntól vette meg a VEF, az egyik bécsi nosztalgiavillamosos csapat. A képen látható a manuális index: egy zászló lengetése jelzi az irányváltást.

Az utóbbi három képen látható villamosok azért számítanak különlegesnek, mert egyébként az Erdberg-i villamosmúzeumban állnak, és nagyon ritkán adják ki őket forgalomba; ellenben a ráhordó járat kocsijait bármikor bárki kibérelheti, így velük viszonylag gyakran lehet találkozni.

Amikor Bécsben járok, a nálunk még nem igazán elterjedt megoldásokat is mindig fényképezni szoktam, például ezt a külön peron nélküli megállót, ahol az úttest van megemelve, hogy az utasok könnyen tudjanak ki- és beszállni. Az emelt útszint persze az autósokat is figyelmezteti, hogy itt figyelniük kell a tömegközlekedőkre.

Egy ugyanilyen peron az előbbitől pár méterrel errébb.

Bécs legbelsőbb belvárosában sosem járt villamos: a Ring-en belüli területet csak pár utcasarok hosszban tárták fel a kötöttpályás járművek. Ma már metró megy át alatta, és busz is, rajta: ez a gázzal hajtott jószág éppen a császári palota, a Hofburg udvarára csoszog be a kimondottan szűk kapun át...

... majd áthajt a palota "előszobáján" (ma kocsiportának hívnák) is. Ide a gyalogosokon kívül csak a fiákerek, taxik és ezek a buszok jöhetnek be. Azért nem semmi, hogy egy uralkodói palotát átjáróháznak használjanak!

A Ring-en éppen tüntetés volt, jobban mondva vallásos érzésű fiatalok vonultak fel. A villamosforgalom közben rendületlenül zajlott.

Mikor elmentek a felvonulók, jöttem rá, hogy itt a lehetőség, hogy az út szélén haladó villamosokat végre autók nélkül fotózhassam.

Egy "majdnem-teljeshirdetéses" c5 pótkocsi. Nincs túl sok belőlük, ez a darab ránézésre ráadásul közlekedésfejlesztési dolgokat reklámoz.

Az ÖBB a közelmúltban állította üzembe Bombardier Talent motorkocsijait az S-Bahn vonalakon. Itt éppen az egykori "elővárosi" Stadtbahn-vonalból kialakított S45 Hütteldorf-i végállomására áll be a jókora pályakotróval ellátott jármű.

A kocsi belseje. A fent látható kijelző jól működött, csak a frissítési frekvenciája miatt látszik úgy a fotón, hogy hiányzik belőle pár pixelsor.

Ugyanez a vonat a vonal másik végén, a Handelskai-en.

Más vonalakon is találkozni néha a Talent-ekkel (asszem ez itt egy S7-es).

Külön felhívták a figyelmemet arra, hogy most csatoltan járnak az Opera-hoz a bádeni HÉV (Wiener Lokalbahn) szerelvényei, melyeket egyébként a Wolfganggasse-nál szét szoktak csatolni.

Még egy kép ugyaninnen, és már vége is az oldalnak. Remélem a visszafogott képmennyiség ellenére is tetszett a beszámoló!

Ha nem: pár nappal korábbi előző látogatásom az osztrák fővárosban


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra