Ebben most elég sok Nohab van... de azért Púpos meg minden más is!
A 2023-as év különböző peronokon a Tisza-tónál, a Balaton partján és másutt

A múltkori vonatos oldalról teljesen hiányoztak a svéd mozdonyok. Ebben a mostani válogatásban fel fognak bukkanni, de majd igyekszem nem túlzásba vinni őket :)

Púpossal a Tisza-tóhoz (és azon túl)
NohaBz
Balatoni vegyesfelvágott
1:1-es terepasztal
Nagymaros, megint
Vegyesfelvágott
Komáromtól Esztergomig
Az élet Nohabos oldala

Kezdjük rögtön egy másik legendás sorozattal, az M40-essel:

Púpossal a Tisza-tóhoz (és azon túl)

Az extra bicikliszállító kapacitással rendelkező "Tisza-tó" sebesvonat 2021 óta közlekedik Budapest és Balmazújváros közt, a névadó tavat és a Hortobágyot is érintve. A járat Budapesttől Hatvanig villanyvontatással halad, ott pedig dízelmozdonyra vált, mivel Füzesabonytól nincs madzag az útvonala fölött - gépet cserélni viszont Hatvanban egyszerűbb.

Ami miatt 2023-ben különösen érdekes volt ez a vonat, az az, hogy a MÁV-nak nem volt elég bevethető dízelmozdonya, ezért a MÁV Rail Tours - leánykori nevén MÁV Nosztalgia Kft. - adta a vontatójárművet. Konkrétan egy Púpost. Ami néha lerobbant. Volt, hogy megpróbálták bedobni a hatvaniak egyik saját Púposát, de az is bedobta a törölközőt. Bedobtak egy másikat, de az is bedobta, úgyhogy Csörgőt kellett keríteni rá. De volt olyan is, hogy Nohabot kellett küldeni, megint máskor pedig egy Dácsia mentette meg a napot. Mivel nem értek hozzá, el kell higgyem az Indóház Online cikkében írtakat, miszerint a vonal egy részén olyan rossz a pálya, hogy kikészíti a mozdonyokat, típustól függetlenül...

Szerencsére aznap a remélt 114-es Púpos állt Hatvanban a vonat elejére, régi festéssel, pepita partedlivel, ahogy kell. Én alapvetően csak a Ganz-Jendrassik motort akartam hallgatni az ablakban lógva, de F.abonyban azért lepattantam készíteni egy mobilos fotót.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Tiszafüreden is volt lehetőség egy gyors fotóra. A vonat nem volt annyira tele, mint szerettem volna, Jazzcoollal kényelmesen válogathattunk az üres fülkék közt. Ez nekünk praktikus volt, de az igazi azért az lenne, ha sokan használnák ezt a különleges járatot!


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Elég pontosan érkeztünk Balmazújvárosba, ahol a szerelvény a délutáni visszaindulásig pihent.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A mozdony az utasok leszállása után szépen körbejárta szerelvényt, és félretolta az útból, egyfajta retró parádét tartva nekünk.

Bár a bevezetőben azt írtam, hogy csínján fogok bánni a Nohabos képekkel, ennek most mégis itt a helye: bár éppen nem mozgott, egy megrakás alatt álló tehervonat élén a 006-os figyelt az állomás raktár felőli oldalán. A képhez még annyi megjegyzés tartozik, hogy a balra látható füst nem a Púposból jött, csak valakik dolgoztak a vasút mellett, ami füsttel járt. Mindenesetre remek volt a két klasszikust egymás mellett látni!

És itt pihent a vonat délutánig. Mi viszont nem, mert kitaláltuk, hogy Debrecenen át megyünk haza. Utólag azt gondolom, hogy kár volt, mert az IC első osztályú kocsijában nem ment a klíma, ami a harmincvalahány fokban pár perc után kibírhatatlan volt. A jegyvizsgáló pedig nem segített: nem nyitott ablakot, nem keresett másik helyet a kocsiban utazó idősebb utastársaknak, akik valószínűleg rosszabbul érezték magukat, mint mi, hanem még meg is sértődött, mondván, hogy a vasút nem ígért klímát, csak levegőjavítót, de az se megy, hagyjuk őt békén. Nyilván nem tudja megjavítani, de a teljes árú első osztályú jegy és helyjegy mellett nehogy már nekem kelljen lelkileg is rosszul éreznem magam, mert - teljesen normálisan - megkérdeztem, hogy ilyenkor mi van! Végül mobilon vettem helyjegyet másodosztályra, és Hajdúszoboszlótól ott utaztunk tovább. Hozzáteszem, hogy figyelnem kellett, melyik másodosztályú kocsiba ad jegyet az alkalmazás, mert az egyikben szintén nem ment a klíma (mielőtt megvettem a jegyet, végigmentem a vonaton, megnézni, hol van hely). Nem gondolom, hogy az ok nélkül akadékoskodó utasok táborába tartozom (pl. nem írtam panaszt, mert utólag úgyse segített volna nem megsülni), de kicsit úgy voltam vele, hogy egy ideig kerülni fogom a vasutat. Ami persze nem sikerült :) Szerencsére ezt leszámítva ebben az évben is pozitív élményeket szereztem a vasutasokról: a Balatonnál se mindig ment a klíma, de a személyzet mindig igyekezett segíteni.

NohaBz

A  nyár szerintem legérdekesebb összeállítása a Balaton északi partján Füred és Tapolca közt közlekedett vasárnaponként. Egy retrószolgálatos Nohabról volt szó, mely a gépmenetként (=szólóban) közlekedés helyett egy Bzmotos személyvonatot is magával vitt. Egyes vasútbarátok morogtak, miszerint "hogy lehet egy ilyen szép és erős mozdonyt ilyen vonat elé tenni", de nem látom be, miért lett volna jobb, ha egymagában megy át Tapolcára, még egyszer lefoglalva az egyvágányos pályát a Bézé után. És az is elég hülyén nézett volna ki, ha a Bz vontatta volna a Nohabot :)


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Többször is úgy szerveztem az életemet, hogy találkozzak ezzel a vonattal. Nem csak nekem tetszett az összeállítás, láttam francia vasútbarátokat is, akik azért várakoztak a hőségben Örvényes megállóhelyen, hogy utazhassanak vele.

A legjobb az volt, amikor a bicikliszállító mellékkocsi, a rácsos ablakai miatt "börtönbézének" nevezett jószág  volt a mozdony felőli végen. Ilyenkor 180 fokos panorámában élvezhettem a szépséges mozdony látványát menet közben.

Megpróbáltam megörökíteni az élményt, de sajnos a motor hangját gyakorlatilag nem lehet hallani a felvételen az automatikus zajcsökkentés miatt. Igaz, nem erőlködött nagyon a mozdony, hisz a vonat nem volt nehéz, és száguldásra se volt szükség. Élőben viszont szépen hallhatóan röfögött a 16 hengeres EMD induláskor. 

Ilyen szögből nem láttam még Nohabot mozgás közben :)

Egy hosszabb videót is csináltam azoknak, akiknek az előbbi túl rövid volt. Itt erősebb a robogás érzete, mert egy teljes megállóközt (Fövenyes - Akali) mutat.

Ezen az úton a 019-es húzta a szerelvényt, ...


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

... de máskor felbukkant az Egyeske is. Sajnos ennél az útnál a Bz motorkocsi került a mozdony mögé, így nem lehetett a svédacélt nézegetni menet közben.

Zánka-Köveskál állomás remek hely a hozzám hasonló peronfotósoknak: a nap is jó irányból sütött, plusz a szemből jövő vonat mindig késett, így volt idő fényképezni.

Egy másik alkalommal a 020-as húzta a vonatot. Ekkor nem volt időm Zánkán bevárni, így Alkaliban kaptam el, ahol viszont a nap állása nem volt az igazi. Viszont nagyon szép hanggal indult!

A három gép indulása egyetlen videón. A felvételek más videókban is szerepelni fognak, de ebbe csak a "Nohabézéket" vágtam bele azok számára, akik nem akarnak minden videót végignézni. Remélem, hogy ők nincsenek sokan, mert jó sokat melóztam a videókkal és a videók feliratozásával :)

Balatoni vegyesfelvágott

2023-ban felfedeztem magamnak a balatoni hajózást, melynek igénybevételéhez a vasútra is gyakran szükség volt. Sajnos nem számoltam, mennyit vonatoztam Budapest és a tó közt, plusz hányszor kerültem meg, de több ezer kilométerről beszélünk: 37 alkalommal jöttem fel vagy mentem le, és ehhez jönnek még a települések közt utazgatások. Novemberig csak kétszer kellett buszoznom, ami szerintem elég jó arány. Éljen a mobiltelefonos app és a Balaton24 jegy!

Bár ebben az évben is volt retróhétvége (kettő is), ez a vonat egy teljesen sima személy volt Keszthelyen, a retró ingavonat kocsijaival egy remot Szergej mögött.

A Szergej mindig is tetszett. Másképp, mint a Nohab, de erőt sugárzó masina. Ez a példány ráadásul szépen is nézett ki!

Egy reggeli hajózás előtt ezt a vonatot is elkaptam a nagybereki kisvasút balatonfenyvesi állomásán. Ez az üzem hatalmasat fejlődött azóta, hogy először utaztam vele!

A hajóról való vonatfotózás csak és kizárólag mázli kérdése: nem érdemes számítani a lehetőségre, de néha összejöhet. A kép valahol Balatongyörök és Ederics közt készült, ha jól tévedek.

Az egyvágányú vonal, és a negyven fokban döglődő mozdonyok veszélyes keveréket alkotnak, de úgy láttam, hogy a MÁV felkészült mindenre: rendszeresen láttam tartalékmozdonyt Révfülöpön - és néha volt is rá szükség.

Ez egy másik kirándulás volt: Badacsonyban előbb elment a rendes Kék Hullám IC/expressz, ...

... és egy térköznyire (vagy legalábbis elég hamar) jött mögötte ez a magányos remot Szergej, vélhetően segélyezésről visszafelé tartva.

Ez most egy színesebb videó lesz az eddigieknél: van benne menetrend szerinti Nohab, menetrenden felüli Szergej gépmenet (amiről az előbb képet láttunk), Fecske/postakocsis szerelvény az 1001-es Szilivel. Részletesebb információk a feliratozásban olvashatók (mely a "CC" gomb megnyomásával kapcsolható be).

Életemben nem bézéztem annyit a Balatonnál, mint most! Közben láttam olyat is, hogy egy új flottafestésű mellékkocsi volt a vonat közepén.

Csak összehasonlításképp: ilyen egy átlagos, bár a bicikliszállító kocsi teljesen piros oldalának köszönhetően egységesnek azért nem mondható szerelvény.

Újabb vegyesfelvágott videó: ebben a 11 kocsis Erzsébet-táboros különvonat a kedvencem, de van benne balatonyfenyvesi kisvasúti indulás is. Utóbbinál nagyon szép állapotú a szerelvény, különösen a csillogó-villogó kocsik!

Balatonmáriafürdőn többször is jártam, mert innen indultak a tó legérdekesebb hajói, egy elég hajmeresztőnek tűnő fordulással beállva a kikötőbe.

Egy kis időutazás: ilyen volt az állomás, amikor még nem jártak erre Flirtök, voltak viszont át nem festett halberstadti kocsik. A régi dolgok iránti hatalmas tiszteletem ellenére most nyáron igencsak tudtam értékelni a légkondis járműveket!

Balatonföldvár megállóhely. Hároméves koromban itt jöttem rá, hogy milyen jó dolog vonatokat nézegetni. Akkor még nem tudtam, mit látok, mert nagyi nem volt kiművelve vasutas dolgokban; egy évvel később apu tanítgatta nekem Szemesen, hogy melyik a Nohab és melyik a Szergej :)

És itt van az ideje egy újabb videónak - ez az egyik kedvencem a nyárról. Van benne remot Csörgő Tapolcán, Szili Lellén, Desiro Fonyódon, a kötelező Bézé Badacsonyban, félreálló átlós és Pécsre tartó Csörgős szerelvény ismét Fonyódon, a végén pedig egy Boglárra érkező IC/expressz. Részletesebb információk a feliratozásban ("CC"). És ha valaki nem értené, miért van ennyi rövid videó egy hosszú helyett: mert nem szeretem a 3-4 percnél hosszabb filmecskéket, egyszerűen nincs türelmem hozzájuk :)

Az előbb Máriafürdőnél említettem, hogy 2007-ben még volt német festésű (=piros) halberstadti kocsi (volt más színű német is, de ezt most hagyjuk!). Nos, már a hagyományos kéknél is van újabb festés, például ez itt fent (van más új festés is, de ezt most szintén hagyjuk!).

Kellemes meglepetés volt számomra egy szeptemberi estén, hogy a Füred - Budapest vonat nem sima MÁV-os kocsikból állt, hanem a MÁV Rail Tours svájci eredetűiből.

Halványan rémlett, hogy a nyári kocsihiány enyhítése végett néhány vonat kocsijait (részben) a Rail Tours állítja ki, de utazni még nem utaztam ilyennel. Csodát nem kell várni tőlük, hiszen az ötvenes-hatvanas évek svájci egységkocsijairól (én csak "Schlieren" néven emlegetem őket, de azt hiszem, hogy igazából "Einheitswagen I" volt a hivatalos megnevezésük) van szó, melyeket 2000 körül felújítottak. Azért persze az egykorú magyar kocsiknál jobbak. Meg a mostaniak egy részénél is.

Folytatás: terepasztal a MOL-toronyból nézve, vegyesfelvágott, és megint Balatonozás


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez