A 2013-as kecskeméti repülőnap
A magyarországi repülőnapok klasszikus színhelye ismét megnyitotta kapuit
Kecskemét volt az első katonai repülőtér, ahol életemben jártam, az 1990. augusztus 18-19-i nyílt napon, ahol ugyan nem repültek, de meg lehetett nézni két MiG-29-est és két F-16-ost. Meg persze a hazai repülés színe-javát is, de azért az igazi sztárok a külföldi masinák voltak! Emlékszem, annyira meg voltam illetődve, hogy fényképezőgépet se mertem magammal vinni - még jó, hogy más nem volt ilyen mamlasz! Aztán Taszár jött, kétszer, ahová vittem fényképezőt... de minek? :) Utána volt egy kis kihagyás a magyarországi katonai repnapok sorában: '97-ben került újra Kecskemét a képbe. Ezen a repnapon ugyan ott voltam, de nem nagyon emlékszem rá (nem kell rosszra gondolni, de tényleg az egyetlen konkrét emlékem, hogy a parkolótól a bejárat felé gyalogolva összefutottam egy volt kollégámmal). '98 volt az, amiben már biztos vagyok, akkor ugyanis mindkét napon ott voltam. 2000-ben megint megrendezték a repnapot, aztán 2003-ban, 2005-ben, 2007-ben, 2008-ban és 2010-ben is. Ez utóbbi gyakorlatilag a legjobb katonai repülőnap volt, amin valaha jártam, pedig jártam egy páron. Utána viszont megint szünet jött, 2013-ig. Épp előző évben szoktam vissza az ilyen eseményekre (Szliács, Ostrava), úgyhogy már nagyon vártam, hogy végre megint hallgassak egy kis hajtóműdübörgést!
Idelent
Szállítógépek
Helikopterek
Odafent (légibemutatók)
Az Orosz Lovagok bemutatója
Odafent II.
Bizonyos képeket FullHD képarányban/méretben (1920x1080) tettem fel - ha már egyszer van egy ilyen monitorom, miért ne háttérkép nagyságban dolgozzam fel a fotókat? Ezzel együtt az indexképek megmaradtak 4:3 képarányúak, mert lusta vagyok :)
Kezdjük a földön, "superzoom szappantartó" jellegű fényképezőgépemmel úgyis ott vagyok el a legjobban:
A bal oldali Gripen csak átmenetileg pihen, a jobb oldali Szu-22M3 viszont sajnos végleg. Ezeket a robosztus, és meglepő módon nem elavult, sőt, kifejezetten jól sikerült földi támogató (csata/felderítő) gépeket '83-ban szerezték be, a kilencvenes évek elején elkezdték megkapni a nagyjavítást (százmilliókért), de a programot leállították, a gépeket pedig többé nem nagyon használták, majd '97-ben selejtezték. A még üzemképes masinákat gyakorlatilag csak félretolták, funkciójukat nem pótolták másik típussal... A lengyelek eközben az eggyel újabb verziót még mindig repülik, és úgy tűnik, egy darabig fogják is. Igaz, ők a MiG-29-eseiket se dobták ki.
Még két Szuhoj: balra a bolgár légierő Su-25KUB "Frogfoot" csatagépe, jobbra a tervezőiroda már most klasszikusnak számító típusa, a Szu-27-es, egy ukrán kéltüléses képében. Ez utóbbi senkit nem érdekelt, úgyhogy könnyű volt fotózni :)
Balra: és rögtön itt van a lengyelek egyik Szu-22-ese, díszfestésben. Tessék nézni azt a sok felfüggesztő sínt - négy tonna huncutságot lehet ráakasztani, és még van két 30 mm-es gépágyúja is. Jobbra: egy angol Panavia "Tornado" GR-4. Ez egy igazi betonbontó típus, de sose fogom megszeretni, mert ormótlan és hangos. Egyetlen jó van benne, a "Tornado Advanced Radar Display Information System" nevű megjelenítő-rendszer, aminek a rövidítése TARDIS. Ha ez nem az a verzió, és nincs benne TARDIS, akkor elnézést kérek - ez esetben még kevésbé szeretem ;)
Még mindig a földön álló gépek, csak kicsit nehezebbek: balra a magyar, jobbra a szerb légierő An-26-osa.
Balra: a Goldtimer Li-2-ese nélkül nincs magyar repülőnap! Jobbra: belga C-130H "Hercules". Utóbbi nem egy szép típus, de asszem így hatvan év után kijelenthető, hogy elég jól sikerült.
A kisebb új kategória is képviseltette magát: balra bolgár C-27J "Spartan", jobbra spanyol CASA C-295M. Előbbi robosztusabb törzse miatt valószínűleg alkalmasabb katonai feladatokra, utóbbi viszont lehet, hogy kényelmesebb, ha az ember nem ejtőernyővel és teljes menetfelszereléssel utazik :)
Baloldalt: a német haditengerészet itt szereplő Dornier Do-228-ese nem szállító szerepet lát el, hanem a tengeri szennyeződéseket figyelik vele. Jobbra: ez az amerikai Beech "Super King Air" vélhetően valami küldöttséggel érkezett Kecskemétre.
Balra egy ritkaság, a német haditengerészet Westland "Sea King" helikoptere, ami természetesen a Sikorsky S-61 licensz alapján Angliában gyártott változata. Igazán mókás ez a kétéltű jószág itt az alföld közepén :) Jobbra a belgák egyik Agusta A-109-ese. A jelek szerint az olaszok nem csak sportautóból tudnak szépet tervezni, hanem helikopterből is!
A nagy klasszikus, ami annyiszor hasznossá tette már magát itthon, elsősorban árvízek idején, és amit ennek ellenére nem becsülnek meg: a "Minyó". Balra egy magyar példány, jobbra az ukrán Motor Szics korszerűsített gépe, ami talán bemutatóra jött?
A gyártók tudják, hogy lassan helikopter nélkül maradunk, úgyhogy néhányan elhozták (olcsóbb) eladó portékáikat. Balra a Bell 407GT, ami tudtommal még kísérleti stádiumban van. Akciófilmben biztos jól nézne ki, és valószínűleg az elektronikája is klassz, de nem biztos, hogy sokáig bírná harcban ezekkel a piszok nagy üvegfelületekkel és egyetlen hajtóművel. Jobbra egy AgustaWestland A-139.
Az előző alkalmakkal ellentétben idén nem akartam abba a hibába esni, hogy a műsort csak a keresőn át nézem, úgyhogy viszonylag keveset kattogtattam felfelé. Pláne, hogy a masinámmal úgyse csinálhattam olyan képeket, mint a körülöttem álló profi spotterek, akik ágyúcső mérető objektívekkel dolgoztak :)
Balra: magyar Gripenek alakzatot bontanak. Jobbra: a cseh Gripen gripenkedik*.
*gripenkedik, (gri-pen-ke-dik), ige: Egyetlen hajtóművét teljes kakaón üvöltetve próbál F-16 színvonalú bemutatót tartani, miközben odalent a Hamster-félék családjába tartozó repülőnap-látogatók elindulnak a büfé felé.
Az olasz C-27J "Spartan" bemutatója - a Gripenével ellentétben - mindig lenyűgöz, pedig azt is már láttam párszor. Mégiscsak szállítógépről van szó! Igaz, ezen a képen csak annyit látunk, hogy vagy éppen kapaszkodik, esetleg már átesés előtt áll, de a valóságban ez egy bukfenc kezdete! Jobbra: a Török Csillagok egyik NF-5 "Freedom Fighter"-e még jócskán a bemutató előtt, leponyvázva-lepányvázva.
Az olasz szállítógép műrepülésének pár részletét meg kell mutatnom, hogy aki nem volt ott, az is elhiggye, hogy ilyen létezik!
A Patrulla Águila spanyol csapatot is sokszor láttam már. Nem igazán élvonalbeli masinákkal repülnek, de szépen - öröm őket nézni!
Patrulla Águila a levegőben és a földön. Nem olyan ez a kép, mintha egy csapat óvodás igyekezne az ebédlő felé, egymás sarkát taposva? :)
Részlet a bemutatókból: Gripen, Patrulla Águila, Ural-4320, L-159 ALCA, Szuhojok. Keressük meg a kakukktojást!
Édesapámmal elsősorban azért jöttünk, hogy őket lássuk: a hol négy, hol öt, hol hat Szuhoj 27-essel bemutatózó műrepülő csapatot. Most épp öten voltak.
Sikerült a lehető legközelebb kerülni hozzájuk, a kordon és a Szuhojok közt nem volt száz méter - ami különösen durva hangorgiát eredményezett a hajtóművek indításakor. Konkrétan éreztük a kerozinszagot, ezért már önmagában érdemes volt idejönni!
Namármost sokan morogtak, hogy nem olyan vagány bemutatót tartottak, mint amiket oroszországi videókon látni, illetve a gépek képességeinek határainak közelébe (ezt hogy is kéne helyesen írni) se mentek, de szerintem azt kell nézni, hogy öt ekkora batár gép (a Szuhoj másfélszer nagyobb, mint mondjuk egy F-16-os!) egymáshoz milyen közel manőverezett, és mindezt milyen könnyedséggel. Elhúztak, és már jöttek is vissza - a Gripen szólóban nagyobb sugáron fordult :)
Szerintem gyönyörű erődemonstráció volt, hogy ritkán használtak utánégetőt, gyakorlatilag erőlködés nélkül repkedtek.
Egy ilyen gépet látni is klassz, nem hogy ötöt!
Videóztam is. Naná, hogy! Az "angyal" figuráról viszont sajnos lemaradtam :(
Azt sem sikerült lefotóznom, hogy a két hajtómű utánégetője eltérő színű lánggal dolgozott. Nem: nem műszaki hiba, máskor is így szokott lenni! Komolyan, ezen a gépen még a hajtóműláng is különleges :)
Áramvonalas fogkefetartó kinézetű kis kamerám (mindig rácsodálkoznak, amikor állványra teszem) beépített mikrofonjai ugyan csak mérsékelten alkalmasak hangok rendes rögzítésére, most mégis olyan videó következik, ami erről szól, a Szuhojok hajtóműindítását/járatását/leállítását ugyanis egyszerűen le KELLETT videóznom:
Ha jól odafigyeltek, 0:31 után hallható néhány halk, oda-vissza felfutás ("vuuúiii-viuuuuúú") jellegű moduláció - na, az valami döbbenetes volt élőben! Biztosan a felpörgő-lepörgő fordulatszámok interferáltak, mert amíg a sima hajtóműhangot a gyomroddal-tüdőddel-májaddal érezted, ez olyan volt, mintha a koponyád hátsó részében történt volna. Nem hiszem, hogy jót tenne rendszeresen ilyesmit hallgatni, de fú, így egyszer mocsok jó volt :)
A román légierő "LanceR" B típusú, korszerűsített MiG-21-ese lassan az egyik utolsó lehetőség lesz a híres típust levegőben látni. A gépen füstölő is volt, de nekem jobban tetszett, amikor csak a jellegzetes, gyűrűs utánégető láng látszott (lásd balra).
Videózni is kellett.
Még két résztvevő: balra Besenyei Péter, jobbra egy lengyel Szu-22-es. Utóbbiből kettő szokott bemutatót tartani, gondolom valami műszaki nehézség támadt, hogy csak egy emelkedett a levegőbe.
És ezután ott is hagytuk a repülőnapot. Ez szokatlan volt, de az év(tized) legforróbb hétvégéjéről volt szó, és nagyjából úgyis mindent láttuk már, ami még jött. Nem akarom megsérteni a résztvevőket, de Orosz Lovagok után nehezen tudtuk elképzelni, hogy olyan attrakció jöjjön, ami megéri a napszúrás, vagy az órákon át dugóba ragadás kockázatát. Így jól éreztük magunkat, és teljesen pozitív élményekkel értünk haza, köszönjük a szervezőknek!