Tour de Trams 2020: lengyelországi túra a pandémia szünetében

Előző oldal: Grudzi±dz

Bydgoszcz

Grudzi±dz után egy újabb nehéz nevű, itthon nem annyira ismert várost látogattunk meg. Bydgoszcz (ejtsd kb. "büdgoscs") ugyan a PESA otthona, de a helyi közlekedési vállalat viszonylag későn kapott rá a cég alacsonypadlósaira, így rengeteg Konstal jár még az utcákon.

Schemat sieci
Autorstwa Ciastkoo - Praca własna, CC BY-SA 4.0, Link

A ma 350 ezres város a XVIII. század vége és a XX. eleje közt többnyire (megszakításokkal) porosz/német uralom alatt állt Bromberg néven. Ez idő alatt, 1888-ban indult az első lóvasútjuk, majd 1896-tól a villamos, melynek hálózathossza ma 41 kilométer. Az óvárosi részeket a hatvanas években felhagyták, ehelyett a vonalak ma inkább kifelé nyújtózkodnak, jellemzően új építésű lakótelepekre. Ennek a legszebb példája a Fordon felé vezető új szakasz, melyet 2016-ban adtak át, gyorsvillamos jelleggel. Megemlítendő még, hogy a fentebbi térkép azt a hálózatot ábrázolja, amivel többé-kevésbé találkoztunk (mert persze voltak lezárások). Azóta viszont átadtak egy új szakaszt, amit ezen a térképen találhat meg az, aki keres :)

A virtuális túrát kezdjük mondjuk a főpályaudvarnál, ahová 2012 óta járnak ismét villamosok, miután 1990-ben egyszer már bezárták az ide vezető vonalat. A város 2008-ban vette át első alacsonypadlós villamosait két PESA 122N "Tramicus" képében, a következőket viszont csak 2017-ben. Az új járművek már "Swing" márkajelzés alatt jöttek: baloldalt egy háromrészes 121NaB-t, jobbra pedig egy ötrészes 122NaB-t láthatunk, összesen 33 ilyenje van a helyi közlekedési vállalatnak.

A forgalom nagy részét azonban még mindig a Konstal 805Na-k viszik; balra éppen a Rondo Jagiellonów megállóba fut be egy kétkocsis összeállítás. Jobbra egy hasonló szerelvény a pályaudvarnál: megfigyelhető, hogy a hátsó kocsiknak nincs áramszedője (és vezetőfülkéje se).

Balra: természetesen itt is el volt kerítve a villamos eleje a járvány miatt. Jobbra: bár a méteres kivitelt 805Na-nak hívják, ennek a kocsinak a gyári tábláján a 105Na, azaz a normál nyomtávú változat jelzése szerepelt. Vélhetően alátettek két méteres nyomtávú forgóvázat, és már 805-ös is lett a 105-ösből :) Egyébként amikor 1977-ben a típus megjelent a városban, még 105NW-nek hívták, azt hiszem '81 óta különböztetik meg a nyomtávot az első számjeggyel.

Szóló és csatolt "Akváriumok" a Toruńska - Perłowa megállóban.

Innen NZA javaslatára felrobogtunk Łęgnowóba a 6-ossal, ami szerinte egy megszüntetésre esélyes járat. Mit mondjak, tényleg körülbelül a semmiben végződik, egy szakaszon viszont egy erdőn halad át, ami hangulatos. Csak utasból kellene kicsit több SZVSZ. A vonal mellett fekszik az 1959-ben átadott kocsiszín, gondolom ennek is van egy kis része abban, hogy nem zárták be a hálózatnak ezt a délkeleti nyúlványát.

A Nap ekkor már elég alacsonyan járt, de Dworzec Autobusowy megállónál azért még lőttem pár képet, mert jópofa volt az a vöröstéglás gyárépület-maradvány (?) a háttérben (ami mögé egy jókora plázát építettek). A névadó buszpályaudvar nem látszik a képen, de buszt amúgy is csak szökőévenként fotózok :) Ugyancsak a közelben áll a Most Uniwersytecki nevű híd, melynek pilonját szerintem kicsit túlgondolták.

Még két fényhiányos kép. A bal oldali a belváros egyik fő utcáján, a Gdańskán készült, ahol a sasszeműek felfedezhetik a PESA alatt a BKV-s eredetű nagypaneles pályát. Jobbra Las Gdański végállomáson vagyunk. Igazából ez volt az első itteni képem, csak épp beborult az ég, én meg nem akartam ilyen sápadt fotóval indítani az oldalt.

Este benéztünk az óvárosba, ahol ez az alaposan átépített Konstal 2N őrizte az itteni tuják emlékét. Be kell viszont valljam, hogy a nap csúcsa számomra nem egy villamos volt, hanem a chłodnik nevű leves, amit vacsorára ettünk. Egyszerűen olyan finom volt, hogy nem hittem el, hogy valami ilyen finom lehet! Ha valaki tud olyanról, hogy Pesten főznek ilyet, szóljon, mert ki akarom próbálni, hogy ez a leves mindenütt ilyen isteni, vagy csak itt találtak el valamit nagyon. Mondjuk úgy sejtem, hogy alapból is jó lehet, mert a lengyel levesek (például a sima céklaleves hússal töltött piroggal, vagy épp a żurek) általában jók szoktak lenni.

Másnap erős napfény mellett kezdtük a fotózgatást. Előző este kinéztünk magunknak egy iparvágányon álló Ludmillát a szállás közelében, mondván, majd reggel meglőjjük, de a mozdony időközben elvonult máshova, úgyhogy maradtak a villamosok. Itt balra egy 805Na szerelvényt láthatunk a Rondo Fordońskie megállóban. Innen kivillamosoztunk a már említett fordoni vonalra, melynek Bydgoszcz Wschód vasútállomás feletti megállóhelye egész egyszerűen más dimenzióban mozog, mint az itthoni átszállóhelyek. Pedig itt soha nem lesz akkora forgalom, mint Kelenföldön lenne, ha a villamosokat átvitték volna az őrmezei oldalra, egy ilyen megállóval a vasút vágányai fölött...

Egy szóló Konstal is jött, őt is le kellett kapni. Rögtön többször is :) Ha valaki nem tudná: az első ajtószárny a vezetőfülke "légkondicionálója". Maga a Fordon felé vezető szakasz talán ha nem is gyorsvillamos, mert bőven vannak szintbeli kereszteződései, de mindenképpen elég nagyvonalúan van kiépítve.

Ha jól értem, a kilenc és fél kilométeres vonalat egy külön projektcég építette, de az üzemeltetését már a város végzi. A Łoskoń névre hallgató végállomás hurokvágánya tároló- és fordítólétesítmény, kvázi egy mini kocsiszín is egyben, szintén a projekt részeként. Itt éppen egy régi és egy új járművet láthatunk a hurokból az első megállóba érkezni.

Balra: és megint a belvárosban vagyunk, egy jó kis cukrászdázás előtt vagy után (már nem emlékszem pontosan). Jobbra: és ilyen egy bydgoszczi PESA belülről.

És végül egy kis összehasonlítás: balra egy újabb PESA, jobbra pedig a két eredeti egyike, amit még 2008-ban vettek. Nagyon el akartunk csípni egy ilyet, de valahogy mindig rossz irányból jött, futni utána meg nem volt kedvem - aztán a végén felbukkant tökéletes fényben. De annyira a végén, hogy konkrétan ez az utolsó képem a városból :)

És még valami más...

Következő úticélunk felé tartva megálltunk Żnin városában, ahol egy kisvasút működik. Ez a 600 mm-es üzem 1894-ben nyílt meg, és 1962-ig végzett személyszállítást, majd a hetvenes években kezdték felszedni a vágányait. Az egykor 80 km-es hálózatból 12 km maradt meg, ezen rendszeresen közlekednek, csak úgy, a vonatozás örömére.

Sajnos épp szünnap volt, úgyhogy csak ez a román gyártmányú, Lyd2-es mozdony állt ott néhány kocsival (meg a talán homlokrakodónak használt rámpával) a látványos vöröstéglás állomásépület előtt. Az igazán durva egyébként az volt, hogy az út túloldalán meg a nagyvasút "elveszett" pályaudvara terült el, víztoronnyal, rozsdás oszlopokkal, és hatalmas gazzal. Úgy néz ki, hogy itt nem a kisvasút húzta a rövidebbet...

Folytatás: Poznań


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez