Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Bécs - a Tramwaytag apropóján I.

NZA barátommal a Tramwaytag 2003 miatt utaztunk ki Bécsbe, de nem csak régi villamosokat akartunk látni, hanem mostaniakat is, valamint némi modern infrastruktúrát is - mivel ilyet itt lehet hozzánk legközelebb látni.

De a modernség előtt kezdjük régiségekkel, a kedvenc 49-es villamosvonalammal. Míg nálunk a harmincas-negyvenes években elekezdték felszámolni őket, Bécsben elég gyakoriak az ilyen kanyargós vonalvezetésű villamosvonalak. A legkanyargósabb talán a 9-es, de az én kedvencem ez.

Na ezt tessék megnézni, én az egykor a Keleti és a Nyugati pályaudvar közt közlekedő 46-os vonalat képzelem ilyennek! Egyébként ennek a helynek is van "elvesztett sínes" jelentősége: a vágányok itt rövid ideig fonódtak a 13-as viszonylatéval, mely Bécs egyik emlékezetes, részben egyvágányú villamosvonala volt.

Ugyanez a kanyar felülről. Nem ez az egyetlen derékszögű irányváltoztatás a vonalon, a szállodaablakunkból viszont ezt lehetett jól fotózni :)

NZA-t ugyan zavarta a szűk utcában haladó villamosok zaja (mely a járdán sétálva nem tűnik fel, de a házfalak tölcsészerűen felerősítik, márpedig a meleg miatt nyitott ablaknál kellett aludni), én élveztem!

A városban Heinz Heider, rengeteg szép, régi  - az elvesztett sínes oldalakon is látható - budapesti kép készítője kalauzolt minket körbe. Közben mintegy mellesleg láttunk több nosztalgiaszerelvényt is: egy szóló M típust, egy egy pótkocsisat, és egy kétpótkocsisat. Ezek nem a másnapi "villamosünnep" miatt közlekedtek, hanem mert viszonylag jó áron (olcsóbban, mint Budapesten: egy szóló kocsi sofőrrel 320 euro/óra, nálunk - ha jók az értesüléseim - a 611-es nosztalgiakocsi 97,000 forint + ÁFA óránként) lehet kibérelni őket. Ez az M kocsi - melyet a Schwedenplatznál láttunk - valószínűleg egy turistacsoportért ment éppen.

Nussdorf-ban, a D villamos végállomási hurokvágányán láttunk ezt az - immáron negyedik - nosztalgiakocsit: a felirat tanulsága szerint esküvői különmenetről volt szó. A végállomási hurok egyébként az egykori fogaskerekű vasút végállomási épülete körül húzódik.

Egyik kedvenc fotózós helyem a Schottentor, ahol két hurok helyezkedik el egymás fölött. A felsőn egy hosszú (B sorozatú) ULF alacsonypadlós látható, az alsón pedig egy E1-est lehet sejteni. Az ULF mögött elhaladó pótos szerelvény egy kocsiszíni menet, utasokkal.

Egy szóló E1-es.

A földalatti hurok feljárórámpáján két szerelvény várakozik a továbbhaladásra, a háttérben pedig éppen leszáll az éj...

ULF-ok a 43-as és 44-es közös szakaszán.

"Vegyesvonat" az U6-on: E6 motorkocsi + c6 pótkocsi + T alacsonypadlós motorkocsi + c6 pótkocsi + E6 motorkocsi. A vegyes kapcsolás azért lehetséges, mert a hetvenes évek végén tervezett E6-os távvezérlési jelei akkoriban hihetetlen újdonságként üvegszálas kábelen átvitt digitális impulzusok voltak.

Hosszú ULF felülről, az U6 Alser strasse megállójából fotózva.

Laengenfeldgasse, az U4 és az U6 közös megállója. Ez itt egykor a Stadtbahn, az eredetileg gőzvontatású, majd 1925-ben villamosított városi vasút része volt; itt ágazott el a Gürtellinie (körúti vonal) és a Wientallinie (a Bécs patak völgyében futó vonal). Amikor a hetvenes években elkezdték a Stadtbahn egyes részeit metróvá alakítani, kicsit megvariálták az akkori hálózatot, egy része az U4, az S45 illetve az U6 lett. Itt éppen egy U4 metrószerelvényt láthatunk.

... ez pedig az U6 egy gyorsvillamos jellegű "vegyesvonata". A háttérben kivehető rácsos hidat a Stadtbahn tervezőjéről, Otto Wagnerről nevezték el.

Mint látható, az U4 "nehézmetró", harmadik sínről szedi az áramot, az U6 villamosszerűen felsővezetékről. A két vonal megállója itt úgy közös, hogy a két peronsziget egyik oldalán az egyik, másik oldalán a másik áll meg. A vonatok bevárják egymást, ha ez lehetséges, és csak azután indulnak el, ha az utasok átszálltak. Ez látható itt: a nagymetró és a gyorsvillamos pár másodperces különbséggel indult el...

Következő oldal: szőlőhegyi villamos, 68 ezrelékes emelkedő, és még annyi más...


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra