A 2014-es bécsi Tramwaytag (2)
2014. október 11.

Előző oldal

Az új főpályaudvar

... és nézzük meg a Südbahnhof helyett épített, pont ezen a hétvégén átadott Hauptbahnhofot!

Mondjuk az "átadás" szó viszonylag nyakatekert értelmezéséről volt szó: lokális és regionális vonatok ugyanis már 2012 decembere óta megálltak a bőven építés alatt álló építmény néhány peronjánál - ahogy erről írtam is akkoriban -, a nagyüzem viszont csak 2015 decemberében indult. Kicsit vicces volt, hogy a távolsági vonatok nagy része így is áthaladt az építményen, csak nem állt meg.

Továbbra se értem a koncepciót: a plafon átlátszatlan, hogy ne jöjjön be fény, ugyanakkor oldalfal nincs, hogy a szél azért befújhasson? Ez persze nem tragédia, csak az ember azt gondolná, hogy egy ekkora volumenű beruházásba belefér a világos, de huzat nélküli tér.

Mivel a peronok nagy részén nem volt forgalom, egy kis járműbemutatót is tartottak: az egyik vágányon Taurusok és Talentek várták az érdeklődőket, ...

... a másikon pedig egy reklámfestésű Railjet, ami vélhetően a pályaudvar pláza jellegét volt hivatott kiemelni.

Szokatlanul színes festések a hideg szürkeségben. Ebből talán elég ennyi is, menjünk vissza a városba!

Sárga villamos és nosztalgia buszok

Ahogy írtam, a nosztalgia buszok a belvárosból, konkrétan a Schwedenplatzról indultak a főműhelyhez.

Míg rájuk vártunk, jött ez a különleges festésű városnéző villamos.

Balra: ez a Steyr 380 kabrió programon kívül járt arra, szintén városnézőként. A típust a Steyr 380-as teherautó alapjaira építették, amiről azt érdemes tudni, hogy ezt vette át a Csepel Művek a D 350 gyártásához, és ennek WD413-as motorja hajtott utána évtizedekig magyar kismozdonyokat, hajókat, teherautókat, buszokat D 413 jelzéssel. Mondhatni, hogy ez a busz egy tiszteletbeli Ikarus 30-as ;) Jobbra: LU200 M11, a típus, mely a hetvenes évektől a kilencvenesig meghatározta a bécsi utcaképet.

A MÁVAG, a Rába, illetve később az Ikarus már rég "trambuszokat", sőt: farosokat épített, amikor itt még hosszúorrúak jártak. Ez a Saurer 5GF-U például 1962-ig sorozatban készült, pedig ránézésre harminc évvel öregebbnek mondanám.

Belülről se volt egy nagy szám, igaz, helyközi/távolsági üzemben használták - és ha egyszer ott a posta foglalkozott a buszos közlekedéssel, postaládát is építettek bele!

Steyr/Perl-Auhof 380 q, 1955-ból: ez viszont városi busz volt, két ajtóval, és a korábbi városnézőhöz hasonlóan ennek is a Steyr 380-as volt az alapja. Érdekes, hogy hátulról egész modernnek néz ki, nem?

Videós vegyesfelvágott, jellemzően villamosokkal - de egy kicsit látszik egy Gräf & Stift / OGW-120 (M 649) is.

Balra: ma is van Postabusz! Jobbra a másik nagy bécsi buszos szolgáltató, a Dr. Richard egyik MAN-ja (és igen: a Volánbusz jóvoltából MAN buszok is vannak Pesten, tényleg tiszta Bécs vagyunk:).

És még egy kis bádeni...

Ahogy az a képek egyikén-másikán látszik, a nap végére elkezdett kisütni a nap. Ráadásul a bádeni HÉV böszme kocsija is ismét forgalomba állt, ahogy a nosztalgia busszal visszaérkeztünk!

A feljutás nem volt egyszerű: épp csak az ablakon át nem másztak felfelé az emberek - a jobb oldali kép a tömeg nagy részének leszállása után készült...

... előtte ilyen volt a hangulat. Látszik, hogy ez nem kifejezetten városi jármű, inkább kisvasútnak tűnik.

A nagy kék batáron utazásról készült videóval zárnám az oldalt. Jó kis nap volt ez, remélem, ez átjön a beszámolón is!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez