Brno villamosai 2006 decemberében

Nem jellemző, hogy Csehországba járnék villamost fotózni. Főleg azért, mert ott jobbára csak "gömbölyű Tátrákat" lehet látni, amiket nem szeretek. Prágában egyszer próbálkoztam ugyan a fotózásukkal, de akkor nem a villamosok miatt voltunk ott, és csak a csoporttól lemaradva tudtam egyet-egyet kattintani - ennek megfelelően nem is lettek valami észveszejtőek a képek.

Ettől függetlenül, amikor december 28-án NZA kitalálta, hogy ugorjunk ki Brünnbe az év utolsó előtti napján, kedvem támadt vele tartani. Rianna is jött velünk, úgyhogy eléggé családias kirándulás lett az egészből :)

A Komenského námesti (elnézést kérek, de nem fogok az eredeti ékezetekkel próbálkozni) környékén parkoltunk le, és már neki is álltunk kattogtatni. Ez itt egy Tatra K2-es, hattengelyes, csuklós tuja. Arra hamar rájöttem, hogy nem fogom tudni megkülönböztetni az al-variációkat, ugyanis itt egy-egy típus több modernizáltsági, több beszerzési és átépítési állapotban is létezik. Ez például lehet, hogy egy K2P. De az is, hogy K2MM.

Könyörgöm, senki ne küldjön cseh weboldal címeket, ahol ki vannak pályaszám szerint listázva a típusok - egyszerűen nem is érdekel, mi ennek a kocsinak a pontos neve és kora ;)

Ő itten egy T3-as. Talán T3P, talán valami más verzió, de nem ez a lényeg, hanem hogy 1975/76 telén ez a kocsi járt próbajárműként Budapesten. Szerencsére a BKV-nak nem kellett - szia KZsoci, olvasol? ;P A kocsi egyébként éppen egy szűk sétáló/bevásárlóutcából kanyarodik a főpályaudvar elé.

Ilyen az említett sétálóutca, mely "meglepő" módon a Masarykova névre hallgat. Olyan a név körülbelül, mint nálunk a Kossuth Lajos utca :)

A bevásárlóutca egy belsőbb része egy Vario-LF fantázianevű T3-továbbfejlesztéssel (van, ahol T3R.EVN-nek hívják). Érdekessége, hogy korszerű hajtásrendszere (és nyögvenyelős dizájnja) mellett az utastér középső része alacsonypadlós. Jópofa a kereszthuzalra felakasztott megállótábla, nem kell oszlopot állítani az emberek útjába.

A villamos átvág a főtérként funkcionáló namesti Svobody-n. Egy héttel ezelőtt nem tette ezt, a karácsonyi vásár miatt, de nekünk mázlink volt.

A képen látható, hagyományosabb kinézetű T3 azt hiszem, hogy a szaggatóval korszerűsített T3G változathoz tartozik.

Egy T3 belseje. Példát vehetnénk róluk, mert minden kocsiban volt vizuális és hangos utastájékoztatás is. És bizonyos fontos megállókat nem csak csehül írtak ki!

Kikapcsolódásként egy kis városnézés. A történelmi városmag nem túl nagy...

... de azért vannak klassz részei. Ha pedig az ember felmászik a dombtetőn álló székesegyházhoz, és onnan elindul lefelé a lépcsőkön...

... akkor egy csomó villamost láthat felülről. Összeágaznak, elválnak, egy darabig pedig négy párhuzamos vágányon haladnak. Ez a két KT8D5 (az egyik KT8D5R.N2 lesz, mert a középrészét alacsonypadlósra cserélték) például spontán gyorsulási versenyt rendezett. Ja, a pálya füvesítve van, hogy jobban nézzen ki.

Az erődszerű templomdomb oldalán ilyen meredek utcában járnak a villamosok. Együtt az autókkal persze.

Az iménti négyvágányos rész egy már újonnan, eredetileg is alacsonypadlós középrésszel gyártott KT8D5N-nel, mögöttte meg egy régebbi típustársával. Hogy tovább bonyolódjon a dolog, a KT8 típus egyes darabjai eredetileg Volgográdnak lettek építve, aztán itt ragadtak, ezek típusjelzése KT8D5SU.

Namármost ez meg egy modernizált K2-es. Lehet, hogy régiből építették át, de lehet, hogy már eleve ilyennek született.

Ugyanis ezekből is többfajta van :-/

A helyszín a főpályaudvar előtti térség, ahol egy négyvágányos megálló-komplexum van, egy rakás vágánykapcsolattal.

"Eleve korszerű" KT8-as a "hlávnyi nyúldrazsé", azaz a főpályaudvar (Hlavni Nadrazi) előtt.

A négyvágányos rész másik vége a távolból nézve, ahogy egy K2-es éppen "sávot vált".

És egy újabb modifikáció: K3R-N. Ennek a sorozatnak az első két tagját K2-esekből építették át, alacsonypadlós középrész behelyezésével, a következő kettőt (melyek közé a képen látható is tartozik) már újonnan gyártották le.

A Skoda 03T jelzésű, részben alacsonypadlós villamosától nem vártam sokat, de még ezt a kevés elvárást is alulmúlták a tapasztaltak.

A járgány egy modern "Bengáli": két merev futórész közé van egy alacsonypadlós középrész befüggesztve. Rosszul fut, ráz, csörömpöl - az egyik legrosszabb alacsonypadlós villamos, amivel eddig találkoztam. Ráadásul az alacsony és a magas utasrészek közt lépcsők vannak, amin jól orra lehet bukni. Nem patriotizmusból mondom, de ha a Skoda alacsonypadlósai ilyenek (márpedig a prágai "Sícipő" is ebből lett kifejlesztve), akkor nem baj, hogy mi inkább Combinót vettünk. Ráadásul ezek a cseh csodák állítólag nem is olcsóbbak arányaiban! Ehhez képest egyes amerikai városok is vettek belőle (vagy a gyakorlatilag azonos INEKON-ból? Mindegy, úgy kell nekik:).

Brno körülbelül annyira lapos hely, mint Buda. Csak itt a villamosvonalak létesítésekor nem finnyáskodtak, és a hegyre is felmászatták őket.

Ez az emelkedő ráadásul egy háromirányú elágazás/kereszteződés is egyben! Nem mondom, néha megcsúsztak a villamosok, kipörgő kerék is volt, de mentek, mint a meszes.

Egy K2-es belseje. Az arányai (hossza) miatt ez a hattengelyes sokkal jobban tetszik, mint a négytengelyes T3-as.

Könnyebb őket fotózni is!

Kimentünk a város viszonylagos szélén levő Obrany végállomásra is, ahol egy "hagyományos" T3-as, és egy az őstípus meghosszabbításával-átépítésével nyert Vario-LF állt egymás mellett.

Ezen a képen a perspektivikus torzításon túl az is kivehető talán, hogy az alacsonypadlós középső résszel ellátott típus kicsit hosszabb, mint az eredeti - nagyobb a forgócsaptávolsága.

És ilyen a belseje. Meg kell mondjam, láttam már bénább utólagosan beépített alacsonypadlós részt is. És mivel hagyományos forgóvázas konstrukció, szép nyugodtan fut.

Brnóban már bevezették a zónás tarifarendszert, és ez a kép vagy már a belvárosnál (100-as) egyel kintebbi zónában (101-es), vagy annak határa körül készült. Egyébként ott valódi tarifaunió is van, időalapú jegyekkel (is), tehát ismét találtunk egy dolgot, amiben előrébb járnak, mint Budapest. És persze mindezt úgy tették meg, hogy nem erőltettek rá a városra egy méregdrága chipkártyás rendszert. Ugyanis a tarifarendszer, és az, hogy az milyen médiával valósul meg, két teljesen külön dolog.

Sajnos hamar sötétedni kezdett, illetve Rianna is elfáradt, így hazaindultunk. A kocsi felé tartva készítettem még ezt a képet, ami visszaad valamit a belváros hangulatából. Nem bántam meg, hogy eljöttem ide, az biztos!

Aki kimondottan a gömbölyű Tátra villamosok miatt került erre az oldalra, annak itt van pár további Tátra-képes oldalam:
Szarajevó
Kassa 1
Kassa 2
Zágráb
Arad és Nagyvárad
A Szegedre került drezdai TB4-esek
Kétirányúra átalakított Tatra a wehmingeni múzeumban


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez