Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

Életképek, 23. kiadás, 2. rész
[Előző oldal]

Most viszont tényleg villamosos képekben való lubickolás következik!

"Hamster nem akar a földön járni, felszállt inkább a Bosnyák föléééé", avagy így néz ki a Bosnyák tér Zugló kocsiszín előtti része közműépítés idején, TW6000-essel. Érdekes, hogy a huszonegynéhány éve megszüntetett 64-es villamos végállomási visszafogó váltója (hm, micsoda alliteráció!) ma is megvan. Ráadásul már több embertől hallottam "64-es visszafogóként" emlegetni - szerintem olyantól is, aki nem is tudja, miért pont "64-es".

Napsütés a Nagy Lajos király útján. Érdemes megnézni a macisajtot ("elsőbbségadás kötelező" tábla), mely a villamosnak szól. Az autós meg csak hadd menjen, a tömegközlekedőknek meg úgyis mindegy, ha a villamosuk lépten-nyomon lassítani, megállni kényszerül!

A közlekedéstervezés szégyene folytatódik: további "elsőbbségadás kötelező" tábla a villamosnak. Amíg itt fotózgattam, a csúcsidőn kívül 40-50 utast szállító villamosok többször megálltak, hogy utat adjanak egy-egy 1-2 emberrel arra haladó autónak. Értelmes helyeken nem hogy lámpát, de rögtön sorompót kapna a közút itt. Nem jár olyan gyakran az a villamos, hogy ez túl nagy torlódást okozzon az autósoknak!

Egy szerintem elég jól sikerült napfényes kép Pesterzsébetről. Direkt azért elindultam hajnali ötkor  otthonról, hogy kora reggeli fényt találjak itt, a város másik végében.

Ilyenkor örülnék, ha lenne egy jó erős teleobjektívem: a távolban közeledő villamos fölött a még távolabb levő Gellért-hegyi Szabadság-szobor (alig) látható.

A füves térségben, közúti forgalomtól mentesen lerakott nagypaneles pálya számomra mindig szokatlan látvány marad, hiszen ezt a vágányépítési módszert elsősorban olyan helyekre találták ki, ahol autók is előfordulhatnak a síneken. A helyiek mindenesetre sétaútnak használják.

Nem sok maradt meg a régi Pesterzsébetből, ami viszont mégis, az érdekes kulisszául szolgál...

... az amúgy lakótelepesített környezetben.

30-as villamos kanyarodik a Nagysándor József utcából a Vörösmartyba. A kép készítése után nem sokkal ez már történelem, hiszen a járatot lerövidítették. Amúgy kár, hogy nem süt jó irányból a Nap, mert sosem sikerül "tökéletes" képet csinálni erről az amúgy igeny látványos kanyarról!

52-es villamos egy kicsit előrébb, ...

...  illetve sokkal előrébb, már majdnem...

... a pacsirtatelepi végállomásnál.

Műszakizó jármű a nemrég kitakarított, újrafestett és újraburkolt végállomáson. A baloldali váltónak köszönhetően a mögötte jövő villamos ki tudja kerülni.

A különböző korú Ganz villamosok egymás közt valószínűleg az "így múlik el a világ dicsősége" témakörről beszélgetnek...

Ahogy az a háttérben dolgozó munkásokból látható, a Határ út-Jókai Mór utca összeágazásnál éppen javítgatták a pályát.

Ugyanezen nap délutánján a rámtörő álmosságot azzal próbáltam elnyomni, hogy meglátogattam másik kedvenc villamosvonalamat, az 59-est. Sajnos a koraesti napsütés már nem igazán kedvezett a fényképezésnek. Egy erős teleobjektív itt is jól jött volna - kiemelte volna a meredek pálya hátterében elterülő Pest látványát.

Lehet, hogy már meséltem, de egy san franciscoi ismerősömnek is tetszett a vonal kanyargós és meredek mivolta, pedig náluk aztán igazán nem ritka a meredekség és kanyargósság :)

Még egy kép az egyetlen megmaradt budapest hegyipályáról...

... aztán gyorsan átváltunk a túlparti síkságra. Kopott csatolt ICS a Nagykörút díszletei közt.

KCSV a Jászai Mari téren, hasonló jellegű háttér előtt.

És most valami más: a 12-es villamos "falusi" (ez nem pejoratív - egy helybeli barátom is büszkén vállalta) szakasza, a Kossuth utcai végállomás előtt. Illetve után, mert a lefotózott tuja éppen elhagyja a végállomást. Jobbra még mindig látszanak a '89-ben használaton kívül helyezett hurokvágány maradványai.

A végállomás előtti szakasz érdekessége, ahogy a vonal két irányból megkerül egy háztömböt: a Kossuth utca felé itt...

... Újpest felé pedig a Kajár utcán át.

Aztán rákanyarodik a Pozsony utcára. Jól látható, ahogy a vezető kitekert felsőtesttel nézi, hogy jön-e valami neki balról. Tulajdonképpen budapesti népszokásnak tekinthető, hogy mindig a több embert szállító, emiatt elvileg előnyben részesítendő tömegközlekedésnek kell elsőbbséget adnia, odafigyelnie, miközben az autósok csak nyomják a gázt, mint süket a csengőt, és kapaszkodnak a kormánykerékbe, ahelyett, hogy rendeltetésszerűen használnák azt.

Következő oldal: trolibuli és egy pesterzsébeti búcsúztató


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra