Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Az első adag 2002-es életképem...
Anzix a 20 percenként járó villamosok és lerombolt épületek városából...

Idén eddig valahogy elfoglaltam magam a történelmi dolgokkal, például az "elvesztett sínek"-sorozat felturbózásával, alig fotóztam megszokott dolgokat, most kicsit pótlom ezt a hiányosságot! Persze nem akarok túl szép képet festeni: félő hogy az utókor csak a megállóban álló vagy éppen valahova haladó villamosokat és a hétvégének köszönhetően üres utcákat fogja látni a képeken, ezért a különbejáratú magánvéleményemet is hozzáfűztem az itt látható pillanatokhoz...

Sztereó Tátra az 1-es Közvágóhidi végállomásán. Mókás, hogy anno a Nagyvásártelepre tartó 1-es villamos is erről a környékről indult, de ez most nem tartozik ide. Jobban örülnék, ha ez a mostani 1-es az Etele térig menne, és akkor mondjuk a bal oldali villamos épp Budáról jönne, a jobb oldali pedig épp oda tartana, és nem a végállomási kihúzóba... Hihetetlen hely ez a Budapest, egy uszkve száz éve kijelölt és kiszabályozott útvonal megléte ellenére nem tudnak eljutni odáig, hogy egyátalán merre hosszabbítsák meg ezt a vonalat! Pedig még a hídon is megvan a villamospálya alapozása, és a budai oldalon is megvan a helye! Igaz, az okos illetékesek megtalálták, hogy ezt hogyan lehetne a legbudapestiesebben felhasználni: le kell aszfaltozni, és buszokat közlekedtetni rajta a Bartók Béla út felújításának idején. De miért nem rögtön kutyaszánt vagy atomtengeralattjárót?!

Így fotózva egész városias a Soroksári út (nem látszanak az omladozó épületek és a foghíjtelkek), de azért nehéz elképzelni, hogy nemsokára itt nyitja meg kapuit a legfontosabb magyar színház, a Nemzeti - annyira azért nem városias...

A 2-es és 24-es villamosok végállomása szinte hatásvadász, amikor három villamos áll egymással párhuzamosan! (Itt az egyik épp szökik...) Miért is kellene továbbvezetni őket Pesterzsébet felé, akár a felújított Gubacsi úton, akár az alig kihasznált ráckevei HÉV vágányain? Gondolom mert annak lenne értelme...

A "nagy zöld VEB-Fabrik sárkány", azaz a ráckevei HÉV M.X szerelvénye. Bár látszólag mindenütt ilyenek mennek, az odafigyelősebbek azért észrevszik, hogy ez a régebbi fajta M.X, és nem a picit újabb (de nem igazán korszerűbb) M.XA...

Ugyanő kicsit közelebbről. Árulkodó jelek: az áramszedő a szélső motorkocsikon van, nem a pótkocsin (vagy ez mellékkocsi lenne?), kicsit más az eleje (de csak olyan benyomás szinten), más a vezetőfülke oldalsó ablaka, szóval csupa lényeges részlet :) A ráckevei HÉV-ről egyébként csak annyit, hogy az átlagsebessége vetekszik egy beteg csigáéval.

Híd-hegyek, forgalom nélkül: a Gubacsi út, a rejtett tartalék, amit el akarnak herdálni: "minek ide villamos, úgysincs itt semmi?". Majd ha lesz valami, akkor nem lesz villamos, a buszok meg állnak szépen a dugóban. Most mindenesetre se a 20 percenként tülekedő 30-as villamos...

... se az alig létező autóforgalom (hétvége volt) nem tudta megakadályozni, hogy az út közepéről fotózzak párat. A 20 percenként közlekedtetett villamos egyébként a legjobb módszer arra, hogy egy járat utasait leszoktassuk annak használatáról, és ez vélhetően nem azért maradt ennyiben, mert ezt a BKV-nál nem tudják...

A "szüneteltetett" (ez azt jelenti, hogy a főváros nem akarja megszüntetni, a BKV meg nem akarja közlekedtetni) 31-es villamos közvágóhidi végállomásához forduló vágányok az eldózerolt vágóhidi kocsiszín hűlt helye mellett. Épületes, de méginkább rombolatos látvány...

Ezen a kiskapun már senki nem nyerhet bebocsáttatást a kocsiszínbe. Gondolom az is valami kiskapu lehetett, aminek köszönhetően csak így el tudták bontani az egész vágóhidi kocsiszín-komplexumot...

A 30-as vonalon jelenleg ICS-k járnak, a helyi lakosok szerint (állítólag - egy újságban olvastam) nagyobb zajjal, mint a régi, öreg UV-k korábban. És tényleg, ezek a csuklósok önmagukban is csikorognak, mintha nem lenne kenve a csapágyazásuk... Mindenesetre érdekes izébigyók vannak a sínszálak mellett (itt éppen a Vörösmarty utcában), nem tudom, mi célt szolgálhatnak...

És a távolban feltűnt egy ICS! A sínről azért nem kellett lesietnem, mert az állítólagos lakossági panaszok nyomán a villamos maximálisan megengedett sebességét azonnal levették 15 kilométerre, ez azt jelenti, hogy a jobb futók, és a lassabb biciklizők is lehagyják! (Utóbbi nem vicc, hanem tapasztalat.) Csak tudnám, hogy azt miért nem tudja ugyanilyen gyorsan lereagálni a BKV, hogy a város több pontján is utasférőhely-hiány van! Ha innen levesznek egy villamoskocsit, azt például azonnal tegyék át az 1-esre, ahol folyamatosan és rendszresen előfordul utaslemaradás a csúcsórákban!

A helybeliek állítólag (nehéz elhinni) buszt követelnek a villamos helyett. Milyen szép is lesz, amikor ez a fácska baloldalt lehullatja a leveleit a kipufogófüsttől, amit a megállóból felpörgő motorral elinduló busz fog kiköpni magából!

Harctér csata közben, avagy a lokális városi harcosok odafirkantották névjegyüket a végállomási tartózkodóra, mint ahogy a kutyák megjelölik a lámpaoszlopokat és utcasarkokat. Sajnálatos módon a festékek általában importból származnak, így azt se lehet mondani, hogy legalább a festékipar fellendül eme finoman cizellált lelkületű fiatalemberek munkálkodásának köszönhetően...

Ezt az ICS-t alaposan körbefotóztam Pacsirtatelepen. Ki tudja, meddig lesz itt ilyen? Az 52-es vonalra (ahol most modernizált UV-k, azaz MUV-ok közlekednek) állítólag ex-hannoveri "Banánokat" akarnak majd beállítani a közeljövőben, az említett lakossági panaszok miatt. Azok biztos halkabbak lesznek: állítólag már volt gázolás amiatt, hogy a gyalogos nem nézett körül a sínen átkelés előtt, mert úgy gondolta, hogy nem jön villamos, mert nem hallja, hogy jönne - de mégis jött, csak ez a típus halkabb a megszokottnál... Kíváncsi vagyok, mit találnak ki majd ez ellen, kötelező, folyamatosan működő csengőt raknak rá, hogy az oda nem figyelő járókelők meghallják, és ne lépjenek le elé?

Persze az is lehet, hogy a BKV "közkívánatra" megszünteti a 30-ast és az 52-est is, hogy buszokkal pótolhassa őket. Csak azt tudnám, honnan fog buszt szerezni, mert már most sincs elég neki - több vonalat is alvállalkozónak adott ki emiatt (is)... Remélem nem így lesz, és a fenti kép címe csak egy rossz szóvicc marad: "Bealkonyult a pacsirtatelepi villamosok felett"...


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra