![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Látogatás a "kisföldalatti" telepen
II.
A látogatás létrejöttében nyújtott segítségért köszönetet szeretnék mondani a BKV Rt. Kommunikációs Osztályának! De nézzünk csak kicsit be az elektromos részbe! A csuklóalagútban vannak a vezérlés elemei és a segédberendezések, az indító- és fékezőellenállások pedig az alvázra vannak rögzítve. Ami tetszett: a középső szerelőajtó kinyitásakor a vezérlés automatikusan lehúzza az áramszedőt, hogy ne legyen nagyfeszültség jelen! Ez itt a légsűrítő. Ezek pedig a kontaktorok, melyek a menet- és fékáramköröket kapcsolgatják. Alul az is látszik, hogy az egyik kocsirész hogyan csatlakozik a másikhoz a csuklóban. További belsőségek... ... és a statikus átalakító. A különböző elektromos rendszerek csatlakozásai a csuklóalagút tetején. Vessünk egy utolsó pillantást a Ganz "kiscsuklósokra"... ... és aztán folytassuk egy veteránnal, a "Ferenc József Földalatti Villamos Vasút" 11-es számú, faborítású kocsijával, mely ma a nosztalgiaüzemhez tartozik. A képen látható, hogy az alváz meg van hajlítva, hogy a két végén "alá férjenek" a forgóvázak. A vezető ennek a tetején kuporog, míg középen az utastérben alacsony a padló. A kétszárnyú bejárati ajtó a cégjelzéssel és iránytáblával. A kocsi belseje fával van borítva, igazi műremek! A félkör alakú ülések is érdekes látványt nyújtanak (a középbejáratú villamosokon volt hasonló). Jobboldalt a kalauzcsengő bőrszíja látszik. Az ajtó egyike a sok változtatásnak, melyek ezen a kocsin 1896 óta végre lettek hajtva: eredetileg egyszárnyú volt. A vezetőfülkébe előről (!) lehet felmászni, ezen a nyíláson át, ami másutt ablaknak is kicsi lenne!
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||