Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Közép-Európai Gőzmozdony Grand Prix
és Nemzetközi Étkezőkocsi Találkozó... vagy mi :)

A "nagyvasúttal" korántsem foglalkozom annyit, mint közutakon szaladgáló sárga rokonával, de azért szívesen felbukkanok olyan helyeken, ahol gőzmozdonyokat lehet látni működés közben. Párom hasonlóan imádja a gőzösöket, így két gyerek indult el egy nem túl napos vasárnapon a Füsti felé. Oké, tudom, hogy most már nem így hívják, de nekem a Vasúttörténeti Park továbbra is Füsti marad!

A Nyugatiból a "menetrend szerinti különvonattal" mentünk ki a Tatai útra. Bár a szerelvényben nem ez volt a legrégebbi jármű, én akkor is vele akartam menni: ez ugyanis egy RÁBA "Balaton" motorkocsi (Bamot? Ba 701?), amivel eddig még nem utaztam. Igaz, még csak pár éve hozták rendbe, én meg nem kerestem az alkalmat...

A körfűtőház előtt egy rakat gőzös csühögött-püffögött, eresztette a füstöt, gőzt, vízpermetet - Rianna talán még nálam is jobban élvezte :)
 

Nem akarom eljátszani, hogy értek a gőzmozdonyokhoz, ezért nem fogok olyanokat írni, hogy "ez itt egy MÁV 220 sorozatú, 2'B tengelyelrendezésű gőzmozdony 1900-ból". Izé... szóval ehelyett csak annyit írok, hogy szerintem ez volt a legszebb "kis" mozdony a nem éppen szegényes felhozatalból :)

A MÁV 242.001-ese és egy "csehszlovák" Skoda mozdony (464-es sorozat) egymás mellett.

Ezzel a nem kimondottan fotogén, de mindenképpen dögös jószággal anno már találkoztam, két éve, Székesfehérvárra menet. A 30-as évek végén kis sorozatban épített, áramvonalas gőzös már akkor 120 km/h-val tudta húzni a Baltic-Orient expresszt, de egyikük egy próba alkalmával egészen 160-ig bírta!

Az általam látott cseh gőzmozdonyok valahogy mindig olyan jól ápolt benyomást keltettek. A lemezelésük nem horpadt, a fényezésük csillog, és persze tiszták is.

Asszem ez egy MÁV 275-ös sorozatú pöfögény, ami manapság eredeti számán, 22.034-ként fut. Ha tévednék, ne tessék sikoltozni - egy diszkrét mail is megteszi (a helyes adatokkal) :)

Még egy Skoda: 475-ös sorozat. Szerintem lélegzetelállítóan gyönyörű, ha szabad ilyet mondani egy naaagy fekete vasdarabra!

A szlovákok 422-es sorozata valahol Ausztriában épült - ennyit sikerült megértenem a narrációból.

Távolról látva erre a járgányra én, a vasútdilettáns egyből azt mondtam, hogy egy MÁV 375-ös. Aztán kiderült, hogy ez egy szlovák 331-es. Aztán kiderült az is, hogy az tulajdonképpen ugyanaz.

A korábban látott 22-es oldalról.

Ezúttal a BKV is küldött versenyzőt a kismozdonyok grand prix-jére: a BHÉV 27-es pályaszámú gőzmozdonyát. Furán nézett ki a kis zöldike a sok fekete magyar között, de a versenyt azért megnyerte :)

A fenséges 464-es a fordítókorongon.

Nem a zászlós ember pici, hanem a mozdony kerekei nagyok!

És ilyen volt, amikor a mozdonyvezető tréfából korommal terített be bennünket.

Amúgy a fotózást jelentősen megnehezítette, hogy a gőzösök telepöfögték a levegőt, ezzel néha alkonyati fényviszonyokat teremtve ;)

(A legszebb füstje azért a 424-esnek volt!)

A másik szépség, a 475-ös, forgatás közben.

Szép, na!

Az egykori Déli Vasút könnyen megjegyezhető pályaszámú 109.109-ese (mely a MÁV-nál a sokkal nehezebben memorizálható 302.610-es számot viselte) előző nap a nagymozdonyok közt a legszebbnek bizonyult, ezért viselt koszorút az elején.

A "replika" (régi tervek alapján újonnan épített) BKVT lóvasúti kocsi most nem mozdult, de azért fel lehetett mászni rá. Annak idején az emberek pigmeus termetűek lehettek, mert én alig bírtam felmászni ezen a szűknél is szűkebb lépcsőn!

A kocsi belseje.

És ismét nagyvasút: Hargita motorvonat erről...

... és arról. Érdekes "arca" van!

Mivel étkezőkocsi-verseny is volt, kipróbáltuk az egyiket, a teakfa bevonatút. Hm, de finom volt a nyírségi gombóclevesük!

A végére két személykocsi (?): ez volt a legjátékszerűbb kinézetű...

... ez pedig a legjátékosabb jellegnevű: "Cakmü". Nem olyan nyakatekert, mint "WRbumz" étkezőkocsié, de sokkal dallamosabban kimondható :)

Körülbelül ennyi volt.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra