Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Száva kocsiszín 2005-ben

Köszönetet szeretnék mondani a BKV Kabinet Igazgatóságának és Kommunikációs Osztályának a látogatás megszervezéséhez nyújtott segítségükért!

A Határ úti metróállomás közelében levő remizben először akkor jártam, amikor még UV-k és MUV-k uralták a képet, és csak az első pár TW6000-es várakozott az udvaron. Azóta elég komolyan átépítették és korszerűsítették a telepet, és a régi villamosokból már csak annyi maradt, amennyi a 42-es és 52-es vonalak kiszolgálásához szükséges.

Maga a látogatás átfutó jellegű volt: kora reggel érkeztem, és nemsokára mentem is tovább, dolgozni. A Nap is csak akkorra kezdett igazán kisütni, mire már készülődtem indulni, de sebaj :)

A csarnok felszereltsége az általam látott nyugati-európai kocsiszíneket juttatta eszembe, aminek hatását kellemesen ellensúlyozta a régies tetőszerkezet. Igazából ezek a villamosok Hannoverben többet álltak a szabadban, mivel ott aztán tényleg csak az átvizsgálás vagy javítás idejére viszik őket fedett helyre.

Tetőszerelő pódiumok, a korábbinál ergonomikusabb, biztonságosabb szerelőaknák, a kijelölt keresztező útvonalat jelző más színű padlófestés - ez is mind olyan "nyugatias".

Van csoportemelő is, vélhetően a forgóvázak eltávolításához, vizsgálatához. De nézzük csak meg közelebbről ezt a kocsit!

Nem látunk rajta valami furcsát?

Nos, a fényszóró, és a zár-, illetve féklámpa bizony nem az eredeti kivitel, hanem az UV-n használt darab. Gondolom a megszokottból van készlet, van ismeret a használatukhoz, és a különbség szinte észrevehetetlen.

Még egy "nyugatias" felfestésekkel és miegymásokkal ellátott vizsgálóakna. Remélem a többi kocsiszín is hasonlóan meg fog újulni majd a közeljövőben!

A TW6000-esek tapadás-segítő homokját, amit elinduláskor, megcsúszáskor és fékezéskor szórnak a kerekek elé a sínre, a korábbi típusokkal ellentétben már nem az utastérben kell betölteni, vödörből-zacskóból, hanem kívülről, egy ilyen benzínkút-pumpa szerű szerkentyűvel.

Ha jól tévedek, ez itt a homoktöltő rendszer tartálya. Legalábbis nekem ezt mondták :)

Ilyet már egy ideje akartam fotózni: monomotoros DÜWAG forgóváz, a forgóvázkeret nélkül. Amit látunk, az így tulajdonképpen két kerékpár, köztül a hosszfekvésű motor, mely mindkét végén egy áttételen keresztül hajtja meg azokat. Ez a hagyományos villamosok futóművei közül a legkifinomultabb, legbeváltabb megoldás.

.Ez viszont csak egy vendégforgóváz: az eredeti forgóvázaiktól ideiglenesen (szereléshez, fényezéshez) megfosztott TW6000-eseket ilyenre helyezik.

Kimentem az udvarra is, hogy lefotózzam ezt a szépséges kétkocsis UV egységet. Hát nem gyönyörűek, ahogy napoznak a szikrázó reggeli napfényben?

A kerítés mellett két tanulóvillamost is találtam: a 7663-as UV oktatókocsit, és a szintén tanításhoz használt, bár a célra át nem épített 1514-es TW6000-est.

Kifele menet még megörökítettem ezt a régi "beszkárt-bódét". Annak idején ilyenekben ültek a csomópontok, elágazások váltókezelői. Például itt lehet egy ilyet használatban látni. Szépen le is festették, úgyhogy még nosztalgikusabb.

Miközben elhagytam a telepet, állt be ez a TW6000-es az 50-es vonalról. Gyorsan lefotóztam, aztán dolgomra siettem.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra