A szentendrei tárolóvágányok kincsei
    A látogatás létrejöttében nyújtott segítségért köszönetet szeretnék mondani a BKV Rt. Kommunikációs Osztályának!

    Előző oldal

    Újabb "gülüszemű": a 237-os pályaszámú M III HÉV motorkocsi.

    Ez egy tipikus acélvázasított kocsiszekrény, a Füzesi főműhelyben készült. A homlokfal tetején levő viszonylatszámjelző csak rövid ideig volt használatos, mert megszüntették a betüjelzéses HÉV-viszonylatokat.

    A dupla szélességű teleszkópajtó olyasvalami volt, amit igazán beépíthettek volna a főműhely villamosátalakítási programjába is... A hajtűkapaszkodó mögött az eredetileg a tetőn levő ellenállásmező darabja látható. (Annyit emlegettem már ezt a titokzatos "ellenállásmező" szót, hogy most már némi magyarázatot is illő lenne hozzátennem: Az ellenállások porcelán szigetelőcsigákra helyezett spirálellenállások, a feladatuk a motorra jutó áram mennyiségének csökkentése. Ahogy egyre kevesebb ellenállás kapcsolódik a motoráramkörbe, egyre több áram jut a meghajtásra, egyre gyorsabb a kocsi, illetve fékfokozatban egyre lassul a jármű.)

    A kocsi alján ez a szerkezet talán valami menet-fék vagy irányváltó henger része lehetett.

    Ez a kocsivég jobban le van kopasztva.

    Még egy pillantás a 237-re, mögötte látszanak a további régi járművek...

    Az áramszedő...

    ... és a vezetőállás pultja.

    Az utastér.

    Felsővezetékjavító kiskocsi. Nem egy különösebben bonyolult szerkezet :)

    Ennek az öreg teherkocsinak a színe nagyon tetszett. Persze ettől még nem tudok róla semmit se, de érdekes az a peron az elején!

    A csapágytok.

    Látkép 1.

    Látkép 2.

    Látkép 3.

    A 63-as számú M I-es motorkocsi.

    ... és annak érdekes formájú csapágytokfedele.

    Egy tábla, melynek felszólításait sajnos nem mindig tartották meg...

    Szegény kocsinak még a peronlépcsője is elgörbült...

    A belső tér is szét van szedve, de azért látszik a szép formájú fém vázszerkezet.

    Ezek az akkumulátorok nem tudom, hogy ehhez a kocsihoz tartoztak-e...

    A vezetőállás a már korábban a 1714-esnél látotthoz hasonló kézi homokszóróval.

    Az 1-es pályaszám valami komolyat sejtet, de hogy ez vajon tényleg a BHÉV első sorozatban gyártott távkapcsolású villanymozdonya-e, azt nem tudom megmondani...

    A csapágytok fedél nélkül.

    Érdekesek ezek a faburkolatú villanymozdonyok, mai ésszel nézve egész furcsa, hogy ilyennel építették őket...

    Egy kéttengelyű teherkocsi (hűtőkocsi?).

    Egy másik teherkocsi. Számomra érdekes, hogy homlokrakodós, azaz a kocsi elején (is) van ajtó.

    Egy újabb "villamosos kinézetű" pőrekocsi...

    ... és egy lowry.

    Teherkocsi...

    ... teherkocsi hátán.

    A 176-os pályaszámú M II-es motorkocsi. Ez az acélvázas kocsiszekrény kicsit más, mint a Füzesi műhelyben gyártottak, Debrecenben készült, a MÁV Járműjavítóban.

    A kocsi belseje egyszerű, nem túl komfortos, de legalább a tágasság érzetét kelti a világos színek miatt...

    A vezetőállás... és a vezetőülés :)

    Tiltások...

    Javítások...

    Egy leégett teherkocsi.

    Róla se tudok semmit, de nem kellemes látvány egy ilyen roncs!

    Az oldal aljára egy újabb pőrekocsi...

    ... és még kettő, egymásra borítva.

    Folytatás...


    Vissza a nyitóoldalra
    HamPage