A szentedrei tárolóvágányok kincsei, 4. rész
    A látogatás létrejöttében nyújtott segítségért köszönetet szeretnék mondani a BKV Rt. Kommunikációs Osztályának!

    Előző oldal

    Az utolsó rész első képe egy Miskolcról érkezett tehermozdonyt (muki-t) ábrázol. A kocsi valamikor 1905 környékén elején épült, és 1960-ban került az MKV-hoz Budapestről.

    Egy kéttengelyes tartálykocsi...

    ... illetve annak csapágytokja.

    ... egy újabb teherkocsi, amiről nem tudok mit mondani.

    .... persze van még ilyen, például a képen látható :-I

    Az 584-es pályaszámú P XV HÉV-pótkocsi. Ez a típust 1943-ban szerezte be a BHÉV és a HRV (Haraszti-Ráckevei HÉV), egészen a nyolcvanas évek végéig (?) közlekedtek...

    Még én is emlékszem rájuk, főleg az M VIII motorkocsikkal együtt közlekedőkre. Sajnos az említett motorkocsiból csak egy darab maradt fenn (kicsit arrébb, a szentendrei múzeumban látható is, igaz, legalább működőképes), míg P XV-ösből egész szép számban találni manapság is (persze csak múzeumi szemszögből tűnhet soknak - itt egy félreállítva rozsdásodó darab, ott egy büfének átalakított, egy a múzeumban, kettő itt...).

    Az előző és ez a kép már az 579-es pályaszámú pótkocsit ábrázolja. Az ablakok lefedettségéből ítélve  valamiféle munkakocsinak volt használva a közelmúltban.

    Kicsit arrébb még tartalék forgóvázak is vannak hozzá...

    Egy újabb, leromlott állapotú teherkocsi.

    A képen látható M VII-es HÉV motorkocsi 1929-ben lett beszerezve a gödöllői vonal számára. Nagy befogadóképességű, acélvázas, négytengelyes, forgóvázas járművekről van szó, melyek a Ganz Danubius Rt-ben készültek (magánmegjegyzés: ha én lelkesedem érte, akkor hol másutt is készülhettek volna:). Sajnos ilyet csak képen láttam, de szeretnék egyszer utazni is vele!

    A kocsi forgóváza...

    ... és belső tere.

    M VII-ből kettő is van a telepen: az egyik viszonylag jó állapotban van (72), de elektromos felszerelések nélkül, a másik (73) leégett, de megvannak rajta a motorok. A kettőből terveznek egy működőképeset építeni.

    Az áramszedő és a tetőszerelvények.
     

    A 73-as pályaszűmú kocsi...

    ... és annak belseje.

    A feliratra szükség van, nehéz a műszaki értéket meglátni egy ilyen szerencsételen sorsú járműben!

    A forgóváz.

    ... és az áramszedő.

    A 3210-es pályaszámú P XII-es HÉV pótkocsi. Ez volt a BHÉV első teljesen acélvázas járműve 1928-ban; számomra érdekes, hogy eredetileg a budafoki vonalon közlekedtek, azaz a Móricz Zsigmond körtéren a "gombaépületet" körbejáró hurokvágányt használták: fura elképzelni ezt az elég nagy méretű kocsit ott...

    A vágány végén egy újabb poggyászkocsi (213-as). Ez ugye nem motorkocsi, de azért van áramszedője, ez a fűtéshez volt szükséges.

    A végére már csak teherkocsik maradtak, például ez a szép, küllős kerekű lowry...

    ... vagy ez a másik...

    ... illetve ez a négytengelyes tartálykocsi...

    ... ezzel az érdekes formájú forgóvázzal...

    ... mely egész nagyvasúti járműnek tűnik ...

    ... még ha BHÉV-es is a csapágytokfedele :-)

    ... és ezzel a zárt fékezőállásos teherkocsival el is érkeztünk a látnivalók végére!

    Búcsúzzunk el ettől a sok szép járműtől, és reménykedjünk, hogy mihamarabb lesz pénz a felújításukra, hiszen valóban a budapesti városi- és környéki vasúti közlekedés értékes ereklyéiről van szó - még ha ezt a teherkocsik esetében maximum csak sejtem is...


    Vissza a nyitóoldalra
    HamPage