Látogatás a Fehér úti Vasúti Javító Főműhelyben
A főműhelyi látogatás
létrejöttében nyújtott segítségért köszönetet szeretnék mondani a BKV Rt.
Kommunikációs Osztályának!
A BKV valamikor a hatvanas évek vége felé, a metró építésének utolsó szakasza kapcsán szánta el magát, hogy egy teljesen új, vasúti járművekkel foglalkozó műhelyt épít, ahol a metró, a HÉV és a villamosok kapják meg különböző szintű javításaikat. A telepet a metró Fehér úti kocsiszínjével összefonódva hozták létre; a létesítményre a különböző műhelyek megszűnésével (Vágóhíd UV-főműhely, Füzesi) még nagyobb feladat hárult, bár közben a HÉV-ek nagyjavítási és vizsgáztatási feladatai átkerültek Cinkotára. A műhely elég nagy területen helyezkedik el, legmarkánsabb része azonban talán a fő javítócsarnok, melybe előről és hátulról is tolópadok segítségével vontatják be a járműveket. Persze a szabadban is van látnivaló!
Az első képnek természetesen egy UV-t _kell_ ábrázolnia! Ezek a kocsik (a képen a 3249) valószínűleg nem nagyjavításra érkeztek, hanem kisebb szerelésre, időszakos vizsgáztatásra.
A 3835 kicsit mintha árva lenne...
A motorkocsik alól eltávolították a forgóvázakat, helyettük ilyen vendégforgóvázakon mozgatják őket.
A 3257 nagy kedvencem, ő a régebbi állapotban meghagyott, múzeumi célra lefoglalt UV, azaz a "Fapadlós".
Ez a kocsi, mint megtudtam, forgóváz hiba (repedés?) miatt érkezett ide.
A vezetőfülke...
A vezető feje fölötti rész: vészcsengő, motordinamó/légsűrítő kapcsoló, ablaktörlő-hajtómotor, sínfék-kar, elől középen pedig a túláramkapcsoló karja.
Az a bizonyos fapadlós utastér.
A menetirányváltó és a menet-fék henger.
Mivel ezen a kocsin a "B" végen megmaradtak bizonyos vezetőálláshoz kapcsolódó berendezések, ezért itt a kocsi közepén is találunk kontaktorokat.
Fapadló, kiszórt homok, és a kéziemelős (tekerős) ablakmozgató mechanizmus szerelőnyílása.
Na, erről a dobozról szégyenszemre pont nem tudom, hogy mit tartalmaz...
További fapadló részletek. Emlékszem, hogy kiskoromban mennyire elcsodálkoztam, amikor egyszer Zuglóban járva egy ilyen padlójú UV-val találkoztam - a környékünkön (XI. ker) fellelhetőek legnagyobb része addigra már gumipadlós volt.
A "B" kocsivég vezetőfülkéhez tartozó berendezései, melyeket más UV-n már nem láthatunk...
Szintén egyedi a kocsiselejtező kapcsoló szerelvénydobozból kiálló csonkja (baloldalt).
És ugrás egy későbbi technológiára: egy frissiben felújított Tátra (4165), melynek műszerfalán pár olyan dolgot is lehet találni, amit a legtöbb Tátrában még nem: a FOK-GYEM utastajtékoztató rendszer vezérlőpaneljét.
A teljes műszerfal, baloldalt az előre (menetfokozatok) és hátra (fék) mozgatandó kontrollerkar.
A szakaszoló és földelőkapcsoló a plafonon rejtőzik.
Ez a másik furcsaság: az egyedi ajtónyitó gombja.
4165 teljes valójában. Az udvaron álló Tátrák többségén még nem volt meg ez a bizonyos ajtónyitó.
1313: kétszer is szerencsétlen számú ICS :-)
A műhely nagycsarnokában rögtön feltűnt nekem ez a tetőellenállás-mező darab...
... meg még pár más kiegészítő...
A 1461-es ICS belseje. Szerencsére izzós, nem fénycsöves, "klasszikus" hangulata van...
A székek ülőfelület nélkül. Az ICS-ben frappáns megoldásnak tartom, hogy az ülések az oldalfalra vannak rögzítve, így könnyebb a paldó takarítása.
Az ajtómozgató mechanika, mely angol licensz. Ebben a dobozban voltak elhelyezve eredetileg a kifelé (a megállóban tartozkódókhoz) szóló hangszóró is.
Egy "banán": a 1517-es. Kint, a telep hátsó részén rengeteg Hannoverből érkezett villamos áll, egy részük még pályaszám nélkül. Egyébként szerintem izgalmas nézni, ahogy egyre többen vannak, kár, hogy a forgalomba állításuk ugyanakkor sok UV sorsát fogja megpecsételni!
A 1402-es alsó része hiányzik, érdekes látvány...
A 1516-os "banán". Látszik, hogy közeleg a 3-as vonal indítása, elég nagy számban álltak bent a csarnokban, készítik fel őket a forgalomra.