Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Zugló kocsiszín kincsei 2005-ben II.

Köszönetet szeretnék mondani a BKV Kabinet Igazgatóságának és Kommunikációs Osztályának a látogatás megszervezéséhez nyújtott segítségükért!

Előző oldal

A Thököly úthoz közelebbi oldalon található a kiscsarnok, ahová a vágányzat/kapu miatt (?) nem tudnak TW6000-eseket beállítani...

... így egyelőre UV műhelyként használják.

Mivel a Fehér úti főműhely már nem végez nagyjavítást a típuson, a kisebb időszakos reparatúrákat csinálták itt az elmúlt időkben. Sajnos ez se tart már sokáig: ottjártamkor még két kocsi volt hátra, aztán már csak kisebb kocsiszíni vizsgákat fognak kapni az UV-k. Így múlik el a világ dicsősége :(

Az itt zajló javítások pontos mivoltáról nem tájékozódtam, de az látszik, hogy külsőleg...

... és belsőleg is rendbekapták a kocsit.

Az egyik vágányon ilyen régi kerékpárokat tárolnak. Érdekes lenne tudni, mihez tartoztak!

A villamosos oldalakon és fórumokon néha szóba kerülnek a széles- és keskenytalpú UV-k. Ezen a fotón szerintem elég jól látható a különbség a két abroncs futófelületének szélessége közt.  Baloldalt az újabb forgóvázhoz tartozó széles, jobboldalt a régebbi forgóvázhoz tartozó keskenytalpú kerék látható.

És az egyik oktatóteremben végre megmutatták nekem ezt a technikatörténeti gyönyörűséget, amiről már korábban is hallottam: a már sajnos nem üzemképes, de azért így is nagyon érdekes UV szimulátort. A szerkezet persze nem a vezetés élményét szimulálja, hanem a villamosberendezések működését.

Ez itt egy komplett vezetőfülke, annak mindenféle részeivel, ami a hetvenes-nyolcvanas években megtalálható volt benne (meg azért túlnyomórészt ma is:).

A menet-fék vezérlés segédáramú kontrollere, néhány kontaktor társaságában.

Ahogy az látható, a tetőn levő túláram elleni biztosítók is itt vannak, hogy minél teljesebb legyen az áramkör. Jobboldalon pedig a világítás van "kiterítve"!

Természetesen a menetirányváltó- és a menet-fék-henger is be van kötve...

... akárcsak a kontaktorok.

Az adott kapcsolásban történő dolgok ezen a táblán követhetők szemmel.

Az UV vezérléséről itt olvashatsz kicsit bővebben

Ez pedig itt az egész szimulátor vezérlése. A berendezés a hetvenes években épült, itt helyben, és egy ideje sajnos már nem működőképes. Pedig ennél jobban tényleg nem lehet szemléltetni, hogy mi is történik egy villamosban!

A szerkentyű mellé egy régi UV műszerasztal is le volt téve - ilyen volt bennük eredetileg. Az éppen nem használt vezetőálláson egy ráhúzható rolóval zárták le őket, hogy ne lehessen piszkálni a kapcsolókat.

Egy másik szerkentyű is működött itt egykor: ezzel az UV kontrollerhengerrel...

... a menet-fék fokozatok kapcsolását lehetett bemutatni.

Természetesen a levegőrendszer, és az akkumulátorok is hasonlóan látványosan bemutatásra kerültek. A villamosok működésének valóságos szentélye ez a kis szoba!

És ezzel virtuális túránk végére értünk. Mielőtt elbúcsúznék, ezt a képet még mindenképpen megmutatom: amikor még nem létezett a Rákospataknál levő hurokvágány, a pótkocsis és/vagy egyirányú villamosok a remiz udvarán levő hurokvágányon fordultak vissza a város felé. Ehhez használták ezt a ma már lezárt kaput.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra