Életképek, 56. rész: 2022 tavaszától decemberig, első oldal

Idén (ez 2023-at jelent) észrevettem, hogy elkezdett öregedni a szemem. Harminc éve még 800*600-hoz tervezett 14 inches monitorokon nyomtam 1024*768-as felbontásban, még korábban a tévén néztem a C64-est, de soha nem volt ilyen gondom. Most meg este, munka után már nem merek képeket szerkesztgetni, mert fáradtan másként látom őket, másnap meg friss szemmel azzal szembesülök, hogy hopp, túlélesítettem-túlszerkesztettem őket. Elég vacak érzés, amikor két estényi átméretezés és konvertálás után rájössz, hogy elölről kellene kezdeni az egészet :)

Vegyesfelvágott
Nagyhurkozás
A Déli összekötő vasúti híd szélesítése
Vegyesfelvágott 2
2B
Búcsú a Gépnarancstól
Buszok
Ez+az
Krisztinavárosba terelt rakparti fonódók
Vegyesfelvágott 3
Buszok és trolik
Adventi villamos

2022 végén elkezdtem új formátumban gyártani a weboldalakat, lásd ezt, ezt vagy ezt: egy-egy lapra kevesebb képet rakok, de eleve nagy méretben, nem kell az előnézeti képecskékre kattintani a megnézésükhöz. Ez az oldal viszont még a váltás előtt lett előkészítve, szóval a korábbi kinézetet láthatjátok.

Vegyesfelvágott

Kezdjük pár vegyes fotóval! Az év első pár hónapjában nem igazán volt kedvem komolyabb túrákat tenni, inkább mindenféle ok és cél nélkül mentem fotózgatni, amikor épp szép idő volt.

Általában nem mentem messzire, itt például a kerületen belül maradtam. A Bartók Béla úton a Gellért tér és a Csiky utca közt elhelyezkedő "bútorváltó" nevének eredetére a "lakberendezés" neonfelirat emlékeztet a háttérben álló házon. Jó nagy bútorbolt működött itt egykor, gyerekként jártam is benne. Azt nem tudom, hogy a váltó akkoriban létezett-e.

Balra: KCSV-k alapvetően nem közlekednek a Bartókon, de mivel Kelenföldön tutujgatják őket (ott rendeztek be műhelyt a típushoz), időnként össze lehet eggyel-eggyel futni. Jobbra: nosztalgiavillamost vártam, miközben ezt a Tatrát fotóztam a Parlamenttel a háttérben.

A tömeg (és a szagok) miatt egy ideje igyekszem kerülni a nagykörúti járatokat, de azért egy-egy fotóra néha megállok, ha épp arra járok.

Az 59-es villamos Böszörményi úti szakasza manapság jobban tetszik, mint a hegyipályás rész. Olyan kellemes, "középvárosias" hangulata van, amiből Zürichben, Brnóban vagy Prágában többet láthatunk, mint Budapesten.

Ez egy "Hegyvidék alja" séta volt, a végén a BAH-csomópontnál (lásd jobbra) kötöttem ki, amit soha nem fogok megérteni, miért nem neveztek még át Bach-csomópontnak. Persze Johann Sebastian jobbat érdemelne (ahogy a család többi tagja is), viszont így is teljes generációk hiszik azt, hogy a zeneszerzőről kapta a nevét a helyét. Ha már így tudják, miért nem lehet tényleg így?

A 12-es villamos önálló szakaszára racionális énem azt mondja, hogy semmi értelme, mert alig ér el utast, és ha valahogy-valahová meg is hosszabbítanák, akkor se használnák jelentősen többen. A "közlekedésromantikus" énem viszont örül, hogy létezik :)

Tényleg becsüljük meg, hogy még megvan! Tudom, hogy egykor három irányból is járt villamos Rákospalotára, de az még az autók és buszok előtti időkben volt. Az más kérdés, hogy szerintem az Árpád úti irány megtartásának sokkal több értelme lett volna, hiszen ott lakótelep van (illetve régebben kórház és uszoda is volt).

A nyolcvanas évek elején felmerült, hogy Káposztásmegyerre (lásd balra) költözünk. Akkoriban mindenütt lelkesítő újságcikkeket lehetett olvasni az építés alatt álló lakótelepről, térképekkel, melyeken metró járt ki oda. Szerencsére végül maradtunk budaiak - nem akarok senkit megbántani, de ez a lakótelep irtó messze van a belvárostól, alacsonypadlós 14-es villamossal is...

Nagyhurkozás

Ezer éve nem jártam a pesterzsébeti óriáshurokban, úgyhogy 2022 egyik első "tematikus" túrája oda vezetett. Továbbra is fura ilyen falusias környezetben látni ezeket a böhöm járműveket, de lassan megszokom. Mindenképpen halkabbak, mint egy ICS vagy UV.

Régebben néha elhoztam külföldi villamosbarátokat ide, mert ilyen jellegű vonal nem sok van a világban, és általában tetszett nekik. Nem is értem, miért :)

A Déli összekötő vasúti híd szélesítése

Bár jelen pillanatban (2023 szeptemberében járunk) ember nincs, aki megmondja, lesz-e valaha normális vasút Kelenföld és Pest közt, elég vágánnyal, sorbanállás nélkül Ferencváros állomás bejáratán, plusz S-Bahn, ami megáll több helyen is, de az biztos, hogy 2020-ban elkezdték "kiszélesíteni" az Összekötő vasúti hidat. Pontosabban a meglevő két vágány hídját kicserélték, és a régebbről ott maradt plusz pillérre egy harmadikat raktak.

Ezek a fotók 2022 márciusiak, akkor még csak két pálya volt a helyén: a harmadik (azaz az új), és a régiek közül az északi. Érdekes látvány volt!

Balra látható, hogy a Lágykóczi híd és a harmadik vasúti híd mennyire rálóg egymásra. Egy értelmes városban a Hungária gyűrűt délebbre vitték volna át a Dunán, itt pedig egy négyvágányos vasúti átkelőhely épült volna, de persze Budapest infrastruktúrailag mindig is egy rossz vicc volt. Kezdve az olcsósítva a Nagykörúthoz be nem hozott, helyette a város szélén fekvő lápra épített Keleti pályaudvartól a Déli és a Nyugati már XIX. században felmerült, de meg nem valósított összekötéséig, folytatva a rendes vasút építése helyett a villamos- és HÉV vágányokon át megoldott ún. Jobbparti Körvasúttal, és így tovább. Szomorú, hogy 150 évvel később még mindig itt tartunk - sőt, lehet, hogy még itt sem. Nagyvárosi környezetben két vágányon egyszerűen nem lehet többszintű forgalmat (mindenütt megálló személy, régiós, Intercity, plusz tehervonatok) normálisan lebonyolítani; nem véletlen, hogy jó vasúti közlekedésű helyeken jellemzően ennél több sínpárt látunk, bújtatásokkal, alagutakkal, összekötő és kerülő vágányokkal, alternatív útvonalakkal...

Balra az új híd egy be nem emelt darabját láthatjuk, jobbra a régi híd leszedett maradványait.

Vegyesfelvágott 2

Meglepődik valaki, ha azt mondom, hogy ezek a képek is nosztalgiavillamosra várakozás közben készültek?

A 41-esen normál esetben Tatrák járnak, úgyhogy itt épp nem normál esetet látunk, mert ez itt egy pótolni küldött ICS.

Balra: bár kicsit hiányzik a 37-es villamos csalinkázása (amire a lehetőség azért megmaradt), a Fiumei - Salgótarjáni kereszteződést nagyon szépen megcsinálták! Jobbra: ICS a Vámház körúton, csak úgy.

Annyit morogtam már eddig, hadd folytassam kicsit: a Deák tér környékén a villamosperonok és a zöldsáv mellett csak a Madách-házak képviselnek nagyvárosi hangulatot. Persze szépek azok a régi házak ott a távolban, de szörnyen féloldalas katyvasz az egész, amit szépen kiegészít az aluljáró lépcsője mellett terjengő húgy-, és az út másik oldalán levő kis zöldterületen honoló ürülékszag. Valószínűleg ez Közép-Európa legkevésbé méltóságteljes városközpontja! Ezt a tényt általában azzal "magyarázzuk körbe", hogy a Vörösmarty tér a belváros közepe, a Hősök tere pedig a reprezentatív látványosság, de a turisták ide, a Deák térre érkeznek a reptérről, és itt futnak össze a metrók, azaz ez az a hely, ahol a tömegközlekedő turisták szinte biztosan megfordulnak. Az egész tejszínhabos torta tetején a cseresznye pedig az, hogy a legnagyobb foghíj a fővárosi önkormányzat székhelyének hátsó fertálya. Ami egy Kádári időkben befoltozott XVIII. századi kórház, aminek a fele hiányzik, így egy részén autók parkolnak, egy másikon meg időnként lacipecsenyét árulnak. Én igazán imádom Budapestet, és nem alélok el automatikusan a prágai Vencel tértől vagy a bécsi Grabentől, de irtó gáz, ahogy ez az egész kinéz! És ez nem politikai téma, mert évtizedek óta nem történik semmi, teljesen függetlenül attól, hogy kinek van többsége a közgyűlésben. Ráadásul még nem is említettem a magánvéleményem szerint eleve csúnya Anker-házat, ami talán elviselhető lenne, ha nem úgy nézne ki, mintha tegnap ért volna véget valami háború.

De mindegy, örüljünk annak, hogy legalább a villamosok környezete szép zöld. Még mindig nagyon tetszik ez a fásított sáv, csak a balra álló, külvárosi kollégium stílusú házakkal nem tudok mit kezdeni. Fogalmam sincs, hogy az előző rendszernek mi baja volt ezzel a térrel, mert szépen tervezve egy igazán érdekes városi térség lehetett volna belőle! Hogy lehetett ilyen hitvány kinézetű házakat építeni ezekkel szemben?

Nem tudom, hogy mi lett a történet vége, de 2022-ben Bosch gyártmányú ütközéselkerülő rendszert raktak egy Tatra párosra. Mivel kísérletről van szó, nem építették bele, csak egy-egy dobozt rögzítettek a szerelvény elejére és végére. Vajon lesz folytatása a projektnek?

2B

Mindig tetszettek a lengyel nagyvárosok össze-vissza kanyargó, extra hosszú viszonylatai. Budapesten a piros metró átadása óta az volt a tendencia, hogy igyekeztek minél kevesebb kapcsolatot tervezni a villamosvonalak közé. Ha tehették volna, szerintem csak egyenes vágánypárokat építettek volna, mert már a kanyargás és elágazás is szörnyű hatással van a menetrendre... A 41-es villamos Batthyány térre behozatala minden túlzás nélkül hatalmas tett volt, egyes hangok szerint ugyanis végtelen sorbanállásnak kellett volna kialakulnia a Szent Gellért téren a plusz viszonylattól :) Igaz, csúcsban kicsit tényleg lassítják egymást a járatok, de ez még így is jobb, mint leszállni, várakozni, felszállni, leszállni, megint várni, megint felszállni! A csúcsidei sorbanállás ugyanígy megvan Prágában vagy Zürichben is, túléli mindenki. Viszont nem mindenki gondolta így, úgyhogy a budai fonódónak kellett a régi paradigmát végképp felrúgnia. És most Pesten is létrejött valami hasonló annak örömére, hogy a Haller - Soroksári torkolatban megépült az északi ív: a 2-es villamost részben összevonták az 51-essel, "2B" jelzéssel. A tuja elindul sima 2-esként a Jászairól, majd a Hallernél dob egy balost. Aztán a Mester utcánál egy jobbost. Aztán a Könyves Kálmánnál még egyet. Aztán a Határ úton még egyet. Aztán össze-vissza kanyarog Erzsébeten. Először én se voltam biztos abban, hogy nem pótcselekvés-e a járat elindítása, de azt kellett látnom, hogy van utasa. Sőt, a Gubacsi úton többen szoktak rajta ülni, mint anno az 51-esen!

2022 során a KCSV-k gyakorlatilag mind kijelzőt kaptak, melyek frissítési frekvenciája nem az igazi fotós szempontból: csak hosszú expozíciós idővel látszik a teljes felirat. Szép napos időben viszont nehéz hosszút kattintani, úgyhogy kanyarok előtt, megállókban érdemes próbálkozni, ahol a villamosok elég lassan mennek ahhoz, hogy ne mosódjanak el.

A Kossuth Lajos téren amúgy bármikor jó villamosokat nézni!

Az új járat meghirdetése a Fővám téri megállóban, illetve egy kocsija a Mester utca/Haller utca sarkon. A táblák ellenére sokan nem értették, hogy mi ez, hova kanyarodik "a" 2-es villamos.

Azért is jó ez a járat, mert végre nem kell annyit várni két villamos közt a fotósnak - ráadásul nem csak egyfajta típus jön :)

Régen volt már olyan, hogy egy évben többször is kijöttem az óriáshurokba, most megtörtént ez!

Búcsú a Gépnarancstól

A modernizált, eredetileg T5C5K-nak nevezett Tatrákat narancsszínű belső terük miatt neveztem el Gépnarancsnak, de magamon kívül sajnos csak egyvalakitől hallottam vissza a nem igazán találó becenevet :)

2002 kora őszén még a Fehér úti főműhelyben dolgoztak a két protó kocsin, ...

... 2002. november 23-án viszont már az utcára is kimerészkedtek, természetesen utasok nélkül. Mókás volt szóló Tatrát látni, ez annak idején csak az 59-esen volt megszokott látvány, és ott se sokáig.

2003. április 28-án forgalomba helyezték a típust. Sokáig csak az első körben átépített 80 kocsi létezett, majd évekkel később elkezdték a többi normál Tatrát is korszerűsíteni. Aztán elkezdték felújítani az "első körös" T5C5K-kat is, ekkor jelent meg a T5C5K2, majd a T5C5K2M típusjelzés, amiket meg se próbáltam értelmezni vagy megjegyezni. Sőt, egyesek olyanokat is mondtak, hogy "T5C5K3", amin mások nagyon fel bírtak háborodni, mondván, olyan nincs is. Számomra továbbra is csak hagyományos és sípolós Tatra van :) (utóbbi a korszerűsítéskor kapott szaggató hangja)

Persze voltak általam is észlelhető különbségek a kétféle "sípolós Tatra" közt, például hogy az újabb kocsik LED-es kijelzőket kaptak, az eredeti K-kon viszont még elektromechanikus mátrix volt, amit sötétben nem nagyon lehetett látni. A különbség a bal oldali képen jól látható.

Amikor elkezdődtek az első 80-on felüli korszerűsítések, azok nem ezt a narancs és barack belső teret kapták, és főleg nem ezeket a gyárilag pisifoltosnak látszó üléseket.

2022 szeptemberére már csak egyetlen narancs+barack belsejű kocsi maradt, ezt igyekeztem minél több helyen megörökíteni.

2022. szeptember 6-án végül ő is teljesítette utolsó forgalmi szolgálatát, utána pedig bevonult a főműhelybe, hogy onnan majd új belsővel jöjjön ki.

Folytatás: ebben buszok is vannak! (meg persze villamosok is)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez