Az UV motorkocsik: Budapest málhásai
Nem teljesen érzelemmentes képbemutató

[Click here for the english version]

Aki ismer engem, tudja, hogy mindenek felett imádom az UV kocsikat. Kicsit furcsa talán, de az ötvenes évek második felének magyar villamoskocsijai (a Füzesi Főműhelyben készült acélvázas kocsik) mellett a Stuka formáját tovább vivő UV a kedvencem - jobban esik rájuk néznem, mint bármilyen ezer éves, laternás-tetős, favázas kocsira! Talán azért is, mert különböznek a kor többi járművétől: szögletesnek gömbölyűek, gömbölyűnek pedig szögletesek. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy míg egy Bengáli már tizenöt éve is avultnak tűnt, addig az UV-k esetében a fiatalabbak rendszeresen rácsodálkoznak, hogy voltaképp egy 1939-ben tervezett formáról van szó! Nemrégiben valaki nekiesett az UV-kedvelőknek, mondván, hogy semmire se hasonlít, gnóm, alaktalan. Szerintem pont attól lesz jellegzetes valami, ha egyéni, és ez a kocsiszekrény nem nagyon köszön vissza más országok járműveiről. A PCC-klónokkal pont ez a gondom: mindegyik egy egy hatalmas, hasára fektetett régi Szaratov hűtőszekrény, vagy inkább egy elszabadult bojler! Persze tudom, hogy ezzel sokakat megsérthetek, de a rajongás már csak egy ilyen dolog, a Neoton Família és a Lokomativ GT rajongói se nagyon fértek meg egy táborban régen ;-)

Erősen ajánlott olvasmány a témáról: "Az UV villamosok - ötven év parádé" című album

Az alábbi táblázat eredetije a villamosok.hu-n volt található, én 2001 óta vezetgetem át rajta a változásokat. A táblázatban levő mezőkre kattintva az adott számú villamos képéhez ugrunk, ezek olyan oldalakon találhatók, melyeken sok kép van, így lehet, hogy egy ideig eltart, mire letöltődnek. Akinek részletesebb, szakmaibb listákra lenne szüksége, Hajtó Bálint oldalain megtalálja őket.

A 2000 utáni képek egy részét én csináltam, de van néhány, amely Baracsy Ákossal tett UV-túráink alkalmával készült, általa, illetve olyan is, melyet Kónya Matyi bocsátott rendelkezésemre. Az 1995 előtt (jellemzően 1975 és 1989 között) készített képeket Heinz Heidertől kaptam; a még korábban selejtezett kocsikról készülteket pedig Nagy Zsolt Leventétől - ezekért a különleges felvételekért ezúton is köszönetet szeretnék mondani nekik!

Update, 2001. ősze: 2001. október negyedikén elkezdődött az UV-k selejtezési hulláma (nem az első, de nem is az utolsó), melynek keretében a legutolsó nagyjavítása óta legtöbbet futott, még kézifékes kocsikra kimondták a bontási ítéletet. A 3257-es (70-es évekbeli állapotú) és 3899-es (az utolsó UV) járműveket múzeumi célzattal félretették, a 3261-est pedig a Vakok Intézetének ajándékozták. A többit november 24-étől bontani kezdték.
Update, 2002. december: Újabb 28 UV motorkocsit töröltek az állományból. Ezek jórészt zuglói, kelenföldi és budafoki kocsik, melyeket a Szávában az 50-es vonal "banánosítása" (a volt hannoveri TW6000-esekre, a budapesti új 1500-asokra való átállás) kapcsán felszabadult kocsikkal pótoltak (azaz elég nagy átcsoportosítások történtek).
Update, 2002. február: A 3827-es motorkocsi Újpestre került a Berda József utcai Autóklub közlekedési parkba. Meglepő módon ugyanekkor néhány leállított UV (a "banánosított" 50-es és "banánosítandó" 62-es vonalról) szintén Újpestre került (Angyalföld forgalmi telepre). Jelenleg még nem tudni, hogy mi lesz ott velük, mert néhányat pár nappal később el is vittek onnan ismeretlen helyre (saját lábán), míg a szintén ide félreállított pótkocsik mind maradtak...
Update, 2002. március: Újabb 24 UV-t töröltek az állományból március 11-i dátummal.
Update, 2002. április: a 3871-es kocsit a Városligetbe szállították, ahol fagylaltozóként fog üzemelni a Kis Vidámpark mellett.
Update, 2002. október: a 69-es vonal "hannoverisítésével" az utolsó UV-val üzemelő zuglói vonal is megszűnt, így a Zugló kocsiszínben levő UV-k feleslegessé váltak. Egy részük valószínűleg átkerül más remizekbe, a mardék pedig feltehetőleg selejtezésre kerül.
Update, 2003. március, május: Újabb selejtezésekre került sor, köztük a teljes MUV sorozatéra, és két tanulókocsiéra (7660 és 7661).
Update, 2004. május: egy pótkocsi (5987) társaságában selejtezve lett tíz motorkocsi is.
Update, 2005. május: Az előző évben selejtezett motorkocsik jó ideig a Fehér úti főműhely területén álltak, most ezeket kivitték egy Maglódi úti roncstelepre, melyet Rákos MÁV állomásról, iparvágányon át közelítettek meg. Ennek során egy selejtezett motorkocsi kisiklott.
Update, 2005. június: Az áprilisban a Döbrentei téren kisiklott 3296-os mellett három másik motor-, és egy pótkocsit is töröltek az állományból.

Update, 2005. december: A városligeti Kis Vidámparkba került 3871-es kocsit apró darabokra vágták és elszállították. Kicsit bizonytalan vagyok azzal kapcsolatban, hogy vajon valaha is használták-e fagylaltozónak, mert sosem láttam nyitva.
Update, 2006.január: Leselejtezték a balesetben sérült 3248, 3808 és 3818 pályaszámú motorkocsikat, illetve a 7663-as oktatójárművet. Utóbbi a hírek szerint egy iskolába fog kerülni.
Update, 2006. április: 50 éve állították utasforgalomba az első UV motorkocsikat!
Update, 2006 május: A korábban leállításra került 3201-as kocsit megvásárolta a Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület.
Update, 2006 július 31:
Ezen a napon közlekedtek utoljára UV-k a 42-es és 52-es vonalakon.
Update, 2006. augusztus:
Újabb húsz UV motorkocsit töröltek az állományból, javarészt a Száva kocsiszínben feleslegessé váltakat, de az első kocsit, a 3200-ast, és az első UV5-öst, a 3800-ast is. A 3200-as múzeumi célból megőrzésre kerül. A MAVITE a 3201-est - házilag végzett felújítása után - augusztus 15-től a Vasúttörténeti Parkban állította ki.
Update, 2006. október: Az első UV, a 3200-as átszállításra került a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumba, ahol október 14-én ünnepélyesen "nyugdíjba küldik".
Update, 2006. november 12: Ezen a napon közlekedtek utoljára UV-k a 19-es vonalon.

Update, 2006. november: Újabb 20 UV motorkocsit selejteztek.
Update, 2007. március 30: Ezen a napon közlekedtek utoljára UV-k a 49-es vonalon.
Update, 2007. április: Bár a kezdeti hírek 42 motor- és 25 pótkocsi selejtezéséről szóltak (a Combino villamosok egyre nagyobb számban való rendelkezésre állása miatt), végül "csak" 35 és 21 került törlésre az állományból. A különbözetet bizonytalan ideig Budafokon tárolják, de forgalomba nem adják.
Update, 2007. április 15: A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöksége és tagsága az esedékes rendes közgyűlés keretében átveszi BKV-tól a 3800+3809-as UV szerelvényt, amit a közlekedési vállalattól vásároltak.
Update, 2007. július: Július 22-én közlekedett utoljára UV menetrendszerűen a 41-es vonalon. A pletykák immár arról szólnak, hogy nem fognak a biztonság kedvéért több tíz UV-t letárolni a Szabadság híd újramegnyitása és a négyes metró megindulása közti időszakra, pedig egy időben sokfelől lehetett ezt hallani.
Update, 2007. augusztus: Augusztus 20. volt (előreláthatólag) az utolsó nap, melyen menetrend szerint UV közlekedett, mégpedig a rövidített 47-es viszonylaton (Lónyay utca - Budafok, Városház tér). Egy korszak véget ért, a történet viszont talán még nem...
Update, 2007. november: November 21-ével törölték a még megmaradt UV-kat és pótkocsikat az állományból. Ez még nem jelenti fizikai selejtezésüket, sőt, aki akarja, meg is veheti őket. A BKV a múzeumon túl saját leendő nosztalgiaflottája számára a következő kocsikat tette félre: 3873, 3885, 3888, 3898 és 5869, 6010.

Akinek még mindig nincs elege a világ legszebb villamosaiból, annak javaslom, hogy az alábbi két linket is kattogtassa végig!

Bónusz 1: UV és UV-pót hangok WAV formátumban!

Bónusz 2: UV "nudi": képek kívül-belül-alul-felül!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez