Cessna típusú repülőgépek magyar repülőtereken

    Sokan csak a közlekedési eszközt - esetleg a vagánykodás/kivagyiság egy lehetséges megtestesülési formáját - látják bennük, szerintem mind technikailag, mind formailag figyelemre méltó kis masinák. Jártam-keltemben igyekszem minden útba eső gépet lefényképezni, ez most csak egy kis válogatás belőlük. A kis képekre kattintva megjelennek nagyban.

    A képek és az alájuk írt kommentek nem éppen maiak (jó részük 1999 és 2003 közt készült), így lehet, hogy egy azóta elmúlt állapotot ábrázolnak/írnak le.

    Cessna 150
    Cessna 152
    Cessna 172
    Cessna 175
    Cessna 177
    Cessna 182
    Cessna 206
    Cessna 207
    Cessna 210
    Cessna 337
    Cessna 421

    Cessna 150

    "One-Fifty", alias Cessna 150: 100 LE-s motor, egyszerű légcsavar, két fő+csomagok (egy gyerekülést is be lehet szerelni utóbbiak helyére egyébként). Nem egy bonyolult szerkezet, de pont ez teszi ideálissá oktatásra és túrarepülésre: gyakorlatilag elengedett kormányokkal is egyenesen/vízszintesen repül :) Ez egyébként a legtöbb Cessnára igaz, miképpen az is, hogy a koruk nem sokat jelent: nem ritka köztük a 30-40 éves példány. Megjegyzés: a Magyarországon repülő Cessnák egy részét Franciaországban gyártották, ezeket hivatalosan F-akárminek nevezik (pl. F150), de én nem különböztetem meg őket az eredetiektől.

    HA-JDT áthúzás közben Budaörsön.

    A HA-SIS, szintén a budaörsi placc fölött.

    A HA-SJB-t Budaörsön kaptam lencsevégre, ő egy '64-es C150-es. Nekem tetszik ez a bilikék festés, olyan lezser, fiatalos lesz tőle!

    Az 1967-es gyártású HA-SJT jellemzően budaörsi gép, a kép mégis Fahegyen készült róla.

    A HA-SJW szerintem egy olyan C150-es, amit elég alaposan felújítottak, és erősebb motor került bele, amitől a 152-essel egyforma erős lett. De ezt csak ránézésre saccolom, mert a gépet konkrétan nem ismerem (amúgy '67-es a szentem).

    HA-SJZ: Pulai Zsolt kedvenc C150-ese Pérről :)

    Itt láthatod a gép műszerfalát

    A HA-SKF nem a jónevű csapágy-gyártóról lett elnevezve ;) Egyidős velem, azaz '75-ös - 2002 nyarán (a kép készítésekor) viszont nekem még újnak számított Budaörsön.

    HA-SKI: ez a '66-os C150-es is Budaörsön pihent a régi hangárban.

    HA-SLN: ezt a képet kivételesen nem én csináltam, hanem Kocsis Dóra, de annyira tetszett, hogy elkértem tőle (a készítés előtt 10 perccel szálltak le vele egy kisebb sétarepülés után).

    Ugyanő kicsit arrébb, a Centro-Plane irodája előtt.

    HA-SLP: jelenleg ez az egyetlen C150-es, amivel repültem, egy kedves barátom, a gép egyik tulaja jóvoltából. Igazi kirándulós gép, csak lenne picivel nagyobb!

    Itt láthatod a gép műszerfalát!

    Ugyanő touch&go-gyakorlás közben Farkashegyen.

    A HA-SUA Budaörsön. Sajnos a gép a kép készítése után úgy egy évvel halálos katasztrófát szenvedett.

    Az 1976-os gyártású HA-TUN Miskolcon.

    HA-VEU: egy 1968-as gyártású C150-es, Siófok-Kilitin fotózva.

    Az 1966-os HA-VEW Fahegyen.
     

    Cessna 152

    Az amúgy dunakeszii illetőségű (Malév Repklubos) HA-CPL Budaörsön 2011 őszén.

    A HA-JDQ-val Szolnokon találkoztam. Szép régi 152-es: régebbi formájú (hátsó ablak nélkül, de már orrkerekesen), 1960-ból.

    A HA-PPL a budaörsi nagyhangár előtt.

    A HA-SJG-t a fahegyi MÁV repülőklub üzemelteti, ő egy kimondottan szép állapotban levő C152-es. A képet Jeszenszky Sándor készítette.

    A HA-SJI (1980-as, szinte még új;) Ancsák árnyékában Budaörsön.

    HA-SJK: nem egy műrepülőgép, de azért 110 LE-s motorjával kellemes masina, többször is repültem vele.

    Itt látható a gép műszerfala

    HA-SKS, Fahegyen fotózva. Ezzel a géppel repültem eddig a legtöbbet, és lehet, hogy még ez a legújabb Cessna, amiben ültem, mivel "csak" '84-es :) Nagyon kellemesen repül még lassan is, de nekem szűk... Azért elfogadnám :)

    Ugyanő hátulról.

    Itt láthatod a gép műszerfalát

    Az 1978-as HA-SLO Budaörsön.
     

    Cessna 172 "Skyhawk"

    Mi mással is indíthatnám a világ egyik legelterjedtebb négyszemélyes repülőgépéről szóló bekezdést, mint egy C172-vel, amit a változatosság kedvéért egy másik C172-ből kattintottam le? Azoknak, akik nem tudnák: ez egy négyszemélyes túra- és gyakorlógép, melynek első változata valamikor 1956 körül repült (az elődei - mint például a C170 - még régebben), azóta is folyamatosan alakítgatják, korszerűsítik (néha például abbahagyják a gyártását, aztán újrakezdik). Viszonylagos egyszerűsége (nem a Trabanthoz képest) és jóindulatúsága (repülő babakocsinak is hívják) miatt lett népszerű. Itthon évről-évre többet látni belőle, külföldön meg egyenesen tele van vele minden. Ha hangzatos jelzőt szeretnénk ráakasztani, ő lehetne a légi országutak VW Golfja.

    A HA-BOB és Bobek Budaörsön.

    A HA-CTD, szintén Budaörsön.

    HA-JDA: ezt a '75-ös C172-est Debrecenben fotóztam le.

    A HA-JUT Fahegyen. A gép 2010-ben katasztrófát szenvedett.

    HA-SJA: egy C172-es (egészen pontosan 172XP) a '73-as évjáratból, Budaörsön fotózva. Ez Fedőék (Centro-plane Kft.) talán leggyakrabban használt gépe, majdnem minden budaörsi látogatásom alatt ott iskolakörözik.

    Na, ez  a kép is egy ilyen iskolakörözős kiguruláskor készült...

    HA-SJC: ez volt az első Cessna, amivel repültem, előbb egy repülőnapon, aztán Somogyvári "Soma" Józseffeé Farkashegy körül, illetve a Balaton fölött. Valahogy azóta is mindig megörülük, ha meglátom valahol, bár mivel újabban nem Fahegyen, hanem Budaörsön tárolják, ez ritkán történik meg.

    Itt láthatod a HA-SJC műszerfalát

    HA-SLJ. Pulai Zsolt fényképe a péri repülőtéren készült. A gép egyidős velem: 1975-ös.

    A HA-SJN, az Indicator 1977-es C172-ese, Budaörsön.

    Az 1978-as gyártású HA-SJO Budaörsön.

    HA-SJX: a Malév Repülőklub C172-ese, a klub otthonául szolgáló dunakeszi (hogy kellene ezt írni?) repülőtéren, az anyacég festésében.

    HA-SKD: egy 1977-es C172. A festése miatt kívülről szinte bejáratósnak néz ki :)

    HA-SKL, a (régebben?) Duna Repülőgépgyár "színeiben" repülő '75-ös Cessna.

    A HA-SKM Budaörsön.

    HA-SKN: egy '77-es Skyhawk, amit festése miatt sokáig észre se vettem, amert összekevertem a HA-SJC-vel.

    Ugyanő, ugyanott, csak ezúttal leponyvázva.

    A HA-SLB az esztergomi hangár hűvösében.

    HA-SLE: ezt a kis sárga "Skyhawk"-ot (még mindig C172-es, csak most becézve) is lehet néha repnapokon látni, nekem kifejezetten tetszik a színe. Fiatalítja a gépet, mely egyébként 1970-es!

    Azért néha rajta is kell bütykölni kicsit :)

    Ez egy különleges verziója a 172-nek, mely a régebbi sorozatok kinézetére hajaz (de azért nem farokkerekes); egyébként 1961-es. Örömmel fogadnám, ha valaki kisegítene a pontos típusjelzéssel!

    Ez még mindig az előbb látott HA-SLG, amint éppen tankolásra vár.

    Itt láthatod a HA-SLG műszerfalát

    HA-SLK, az Indicator C172-ese, hazai földön, azaz Budaörsön.

    HA-SLY: a NovembAir C172-ese ('71) Budaörsön.

    A HA-SLZ, egy 1966-os C172 ezen a képen tele van pakolva ismerősökkel, éppen egy kis repkedésből visszatérve.

    Itt éppen kigurul az állóhelyről.

    Itt láthatod a HA-SLZ műszerfalát

    HA-SUD: erről a gépről nem tudok semmit, jelenleg még a típusát se sikerült kiderítenem...

    HA-SVI, egy újabb francia gyártású (Reims) 172-es.

    HA-TUA: egy '72-es Cessna Budaörsön, a nagyhangár árnyékában.

    A HA-TUT egy 1980-as gyártású 172P, Farkashegyen láttam 2002 májusának elején, akkor még új volt itthon.

    HA-VEB Fabrik. Ja, nem, csak HA-VEB, Budaörsön.

    Ezen a képen nem egyszerű odafigyelni a HA-VEC-re (C172, '74), mivel előtte egy Zlin 142-es áll, mögötte/fölötte pedig Besenyei Peti műrepül :)

    Itt egy közelebbi felvétel róla Budaörsön.

    HA-VEM.

    HA-VEQ: egy 1969-es C172.

    Farkashegyen pihen ez a mókás lajstromú (HA-VER), 1970-es, francia gyártású Cessna 172.

    A HA-VEX, Szegedről.
     

    Cessna 175 "Skylark"

    A hagyományosnak mondható 172-es és a robusztusabb 180-as közé "lőtte be" a Cessna a 175-öst 1958 és 62 között. A karbantartásigényes Continental motor miatt nem volt nagy siker, így hamar kivették a kínálatból, a sárkányon történt fejlesztéseket pedig felhasználták a későbbi 172-es modellek építésénél.

    Olasz Tibor harmincadik születésnapom alkalmából vitt el egy körre az általa használt HA-SAP-pal. Nagyon kellemes repülés volt, kellemes időben, egy kellemes géppel - ezúton is szeretném még egyszer megköszönni neki a lehetőséget!

    Itt láthatod a gép műszerfalát
     

    Cessna F177 "Cardinal II"

    Cessna F177RG, alias "Cardinal" (sőt: "Cessna 1977 Cardinal II RG"). A 172-esekhez képest jobban áramvonalazott törzs, és a háromágú légcsavar mellett ezen a képen jól látható, hogy önhordó szárnya van, hiányzik a többi vállszárnyas Cessna-éhoz hasonló szárnymerevítő dúc.

    A típusjelzésben található "RG" a behúzható futóműre (retractable gears) utal, mely nem jellemző erre a kategóriára. A HA-JAS-t Budaörsön kaptam le...

    ...a HA-JDU-t, mely ugyanez a típus, már Fahegyen. Felhívnám a figyelmet a lajstromjelzésre: HA-JDU. Biztosan Debrecen környékéről származik :)

    Ugyanaz félig oldalról. Belülről egyébként olyan, mint egy jobb középkategóriájú autó (ez kisrepülőgépben kifejezetten dícséret), a műszerfala is "dizájnosabb", mint a 172/182-es családé. Kifejezetten meglepődtem, amikor megtudtam, hogy ezt a csillogó-villogó masinát 1972-ben gyártották!

    HA-JUV, egy tipikusan fahegyi gép, ezúttal mégis Mátyásföldön. Az ő futóműve nem behúzható (C177), amúgy 1968-ban gyártották. Eddig még csak egyszer utaztam vele, gyors gép benyomását keltette, persze előtte Ancsával és Po-2-vel repültem, úgyhogy ez nem feltétlenül jelent bármit is :-)

    Ez az a bizonyos talpalatnyi föld, ahol az utóbbi két év során ezt a gépet a leggyakrabban láttam: Farkashegy, a tankoló mellett.

    Itt láthatod a gép műszerfalát
     
     

    Cessna 182 "Skylane"

    A Cessna 172-es sorozat továbbfejlesztése. Igazából nem tudnám pontosan megmondani, mi az a vészesen nagy különbség, ami szerkezetileg megkülönbözteti a 172-es sorozattól.

    A HA-CTE, Budaörsön.

    A HA-JDJ-vel Esztergomban találkoztam. Ha minden igaz, ez egy '62-es gyártású gép - ránézésre nem mondtam volna ezt meg...

    HA-JDR, egy nagyon szép, újszerű C182.

    Ugyanő néhány héttel később, éppen a hangár másik sarkában...

    HA-SKT: egy 1978-as C182 2001 augusztusában Siófok-Kilitin.

    HA-SLH, egy '74-es C182 a budaörsi nagyhangár sarkában.

    HA-SLM, a Malévosok C182-ese, természetesen Dunakeszin fotózva.

    Ugyanő, majdnem egy évvel korábban, Mátyásföldön.

    A HA-TUP egy '75-ös gyártású  C182-es. Pulai Zsolt fotója.
     

    Cessna 206 "Stationair"

    A C206 egy kicsit nagyobb masina az előbbi Cessnákhoz képest: hat személyt vihet, illetve nagy méretű ajtaja miatt néha ejtőernyősök is ugranak belőle. 2-300 LE-s motorja lehet, ez még a nagyobb mérethez képest is érezhető különbség (állítólag).

    A HA-SKX-ről nem sokat tudok, de a "Rundflug" feliratból arra következtetek, hogy ez se egy Magyarországra "született" gép; persze ezt a korából (1964-es gyártású) is meg lehet állapítani. Műszerfalat sajnos nem tudtam fényképezni, mert a gép gazdái nem voltak a közelben, az ablakok pedig be voltak párásodva.

    Ezt az amerikai lajtromú Stationair-t a Budaörsi hangárban fedeztem fel egy nyári délutánon, miközben új digitális fényképezőgépemet próbálgattam.
     

    Cessna 207 "Stationair 7 "

    A 206-es egy számmal nagyobb változata, sokkal többet nem tudok róla...

    A HA-DRA vélhetően ejtőernyősöket ugratni indult valahova Budaörsről, amikor lefotóztam.

    Cessna 210 "Centurion"

    A HA-SKA egy 1968-as C210-es, melyről vagy másfél év után sikerült végre egy értelmes képet is csinálnom (köszi, Sjesz:).

    Mokány gép, erős motorral, teljes IFR-felszereléssel.

    Itt látható a gép műszerfala

    A HA-SKW egy szinte múzeumi darab: 1960-ban építették! Ez persze látszik is, még szinte úgy néz ki a törzs, mint az eredeti farokkerekes Cessnák; persze ő már orrfutós.

    HA-SKY: ez a kép szomorú gondolatokat ébreszt bennem: a gép a fénykép készítése után másfél héttel ugyanis lezuhant, a fedélzeten levő hat ember meghalt. Nyugodjanak békében!

    HA-SKZ: egy C210, amit eddig még nem láttam, így nem is tudok róla semmit...
     

    Cessna 337

    A C337 egy érdekes gép: kétmotoros; az egyik motor "hagyományosan", az utasfülke előtt helyezkedik el, a másik a fülke háta mögött, tolólégcsavar üzemmódban. A gép farka ezen második légcsavar miatt "katamarán" jellegű.

    A HA-FAA 1975-ös, tehát egykorú velem.
     

    Cessna 421

    A C421 nem egy gyakori típus mifelénk, legalábbis jobbára csak Ferihegyen látni: egy kétmotoros, hatszemélyes business gépről van szó, melyet Fahegyen sikerült elkapnom. A lajtromjele HA-ACF, bár ez ezen a képen még nem volt felfestve.

    Elég zord, harcias kinézete van, amelyhez hozzájárul az, hogy itt éppen le van szedve a festés, és a gép nyers színe látszik!


    Akár levelet is írhatsz...