Mindenféle további repülőgépek...

    Persze nem csak Cessnák, Zlinek és Ancsák vannak a magyarországi reptereken és gyűjteményekben, hanem milliónyi másik típus, ezeket gyűjtöttem össze erre az oldalra.

    A képek és az alájuk írt kommentek nem éppen maiak (jó részük 1999 és 2003 közt készült), így lehet, hogy egy azóta elmúlt állapotot ábrázolnak/írnak le.

    SOCATA/Morane MS-883
    SOCATA Tampico
    Jakovlev Jak-18
    Jakovlev Jak-52
    Jakovlev Jak-55M
    Szuhoj Szu-26
    Technoavia SP-91
    "Nünüke"
    PZL-101 "Gawron"
    PZL-104 "Wilga"
    Let L-200 "Morava"
    Let L-410
    Polikarpov Po-2
    Pilatus PC-6 "Porter"
    Maule M6
    Mooney 201
    I.A.R.-823
    Scottish Aviation Sk 61 "Bulldog"
    Vegyes továbbiak

    SOCATA/Morane MS-883

    HA-JDI: egy '69-es Morane ("morán"), vagy SOCATA MSxxx, vagy nevezzük, ahogy tudjuk (a repülőgépgyár eredetileg a nagy múlttal rendelkező Morane-Saulnier volt, de ez manapság a SOCATA névre keresztelt konzorcium tagja). Egy kedves kis négyszemélyes gép, melynek van egy ilyen gépnél viszonylag szokatlan kiegészítője: az automata orrsegédszárny, amely a lassanrepülő tulajdonságokat javítja. Az automata azt jelenti, hogy egy bizonyos sebesség alatt előrecsúszik, pozitívan befolyásolja a szárnyon keletkező felhajtóerőt, aztán egy sebesség átlépésekor visszacsúszik a szárnyba. A kilátás ebből a gépből is szép, de a kabintető nekem kicsit alacsonyan van...

    Itt láthatod a gép műszerfalát

    HA-SJQ: Nem a legjobb időben készült ez a kép, ezen sajnos a scannelés is csak rontani tudott. A gép a kép készültekor Esztergomban üzemelt.

    Itt láthatod a gép műszerfalát

    A HA-TUE az esztergomi hangár előtt. Ez egy '69-es MS880.

    A HA-VED Budaörsön, a Pannon Air (nem Airlines!) barakkja mellett.

    Ez a Morane (HA-VEG) Budaörsön pihent a kép készítésekor. Meg kell mondjam, hirtelen elég sok lett ebből a típusból az országban, igaz, oktatók és frissen tanult pilóták is rendszerint dícsérni szokták kíváló repülőtulajdonságai miatt! A formája azért sejtteti, hogy nem kimondottan új típussal van dolgunk, a képen látható példány például 1970-es.

    A HA-VEK-et Farkashegyen sikerült lencsevégre kapni.
     

    SOCATA TB-9 "Tampico"

    A HA-TUW 1991-ben került ki a francia gyárból. "Ő" egy felső középkategóriás túragép (összehasonlításképpen a Cessna-172 egy alsó középkategóriás - remélem ezzel nem sértettem meg senkit, mert jó vele repülni, de nem valami kényelmes).

    HA-VES: ezt a kellemes kis gépet egy budaörsi repülőnapon kaptam lencsvégre, addig csak Ferihegyen láttam. Sajnos repülni nem repültem vele, pedig nagyon tetszett; kényelmes, átlátható műszerfallal, minden luxussal és műszerrel felszerelve!

    Ugyanez a gép, ezúttal Szentkirályszabadján.

    Itt láthatod a gép műszerfalát

    A HA-VEY egy másik olyan Tampico, amit egy időben rendszeresen szoktam volt Budaörsön látni. Ő '82-es, míg a HA-VES egy évvel öregebb.
     

    Jakovlev Jak-18

    Egy kicsivel régebbi típus, a Jak-18 egy példánya a PeCsa-beli múzeumban fotózva. Érdekes, hogy a klasszikus típus vonalvezetése a mai napig felbukkan utódainak formájában, például a Sky Hussars Jak-18T és Jak-52 gépeinél..

    Így néz ki a későbbi, átalakított Jak-18T változat, melynek nevében a T betű "taxi"-t jelent. Ennek megfelelően kettő helyett négy személyes, csomagtartóval, stb.
     

    Jakovlev Jak-52

    A Jak-52 nem nagyon régen jelent meg a magyar reptereken, de akkor viszont meglehetősen nagy számban: egyrészt a Légierő kapott belőle jópárat, kiképzési célokra, másrészt a repülős vállalkozások is előszeretettel vásároltak (általában használtan) ebből a Szovjetúnióban tervezett, és Romániában licensz alapján gyártott kétülésesből. Az Égi Huszárok Jak-52-eseit külön oldalon láthatod, most a többi civil Jakról lesz szó. A HA-JAP német vállalkozók tulajdona, akik Esztergomban üzemeltetik. 1982-ben gyártották, itt a 2001-es szentkirályszabadjai repülőnapon van megörökítve.

    Itt láthatod a gép műszerfalát

    A HA-JAU és a HA-JAV szintén ugyanott lett lekapva.

    Mindkettő dunaújvárosi gép.

    Utóbbi gép a budaörsi nagyhangárban.
     

    Jak-55M

    Ezt az orosz lajstromjelzésű masinát 2002 nyarán fedeztem fel a budaörsi hangárban. Eléggé meglepődtem, hiszen ez egy elég jónak számító műrepülőgép, kinek telhet ilyenre?

    Azóta kiderült, hogy a bérelt Jakon a műrepülőutánpótlás gyakorol. Nagyon helyes!
     

    Szuhoj Szu-26

    A Veres Zoltán által használt Szuhoj-26-ost 2002 késő tavaszán elvitték Budaörsről, mivel Zoli új gépre nyergelt át, de azért itt még itt van a fotója.

    Szép, erőt sugárzó gép, a nyolcvanas évektől kezdve rengeteg műrepülőversenyt nyertek meg vele!
     

    Technoavia SP-91

    Veres Zoli új gépe 2002 április végén érkezett Budaörsre. A fentebbi gépen még csak a régi festést kapargatják le róla...

    ... itt viszont már az újjal látható. Ez a gép egy még nem túlságosan ismert tervezőiroda gépe, melynek munkatársai azonban korábban sok tapasztalatot gyűjthettek a Jakovlev és a Szuhoj irodáknál. A masina kétszemélyes, teljesen fémépítésű, és ugyanaz az M-14P csillagmotor hajtja, amely már annyi más szovjet/orosz műrepülőgépet.

    És íme a masina új, "MOL-osított" festésével!

    Zoli által meg nem erősített források szerint a masina beceneve "Brutálka" :-)

    Azért ebben a festésben tényleg egész jól néz ki a gép!

    Itt láthatod a gép műszerfalát
     

    Veres Zoli "Nünükéje"

    Veres Zoli legújabb gépe elég egyedi darab: az egyik fele egy Amerikában készletként is kapható kit-plane (Culp Special), a másik pedig egy M-14 csillagmotor. Nem túlzok: elég ránézni a fentebbi képre, és látható, hogy tényleg az orosz erőmű (400 LE körül) a masina leghangsúlyosabb része!

    Ugyanő a napfényen csillogva. Zoli kimondottan azért csinálta-csináltatta ezt a gépet, hogy bohóckodni tudjon vele, szemben a kicsit fentebb látható SP-91-essel, ami egy profi versenygép. (Azóta eladta ezt a gépet (is).)

    Itt láthatod a gép műszerfalát
     

    Extra 300S

    Zoli jelenlegi gépe (legalábbis 2005 júniusának elején:) egy Extra-300-as, lengyel lajstrommal (SP-KYK).
     

    PZL-101 "Gawron"

    PZL 101 "Gawron", a Jak-12-esből kifejlesztett lengyel munkagép. Eredetijét annak idején a Mentőszolgálat is használta, a jobb fel- és leszálló tulajdonságokkal rendelkező lengyel változatot könnyű szállító, megfigyelő (ne harctérre gondoljunk, hanem utakra, olajvezetékekre, folyókra; mindehhez jó lassanrepülő tulajdonságok kellenek), mezőgazdasági és vontató repülőgépként (mostanában szinte már csak utóbbira) használják, de arra elég sok helyen. Ha valaki jó időben a közelébe kerül, láthatja, hogy a törzsborítás nagy része vászonból van: átsüt rajta a nap :)

    A HA-PYC Budaörsön.

    A HA-SBB a szolnoki sportrepülőtéren szokott vontatni.

    Itt láthatod a gép műszerfalát

    Az 1967-es HA-SBD a budaörsi hangárban, nagyjavítás alatt.

    A HA-SBE egy '67-es Gawron, a Győri Aero Club tulajdonában van. (Pulai Zsolt képe)

    A HA-SBK, motor és szárnyak nélkül.

    Ez a példány 1969-es. A háttérben egy C172-es száll éppen fel.

    HA-SBN:ez a Gawron Hármashatárhegyen állt. Azaz egy darabig állt, aztán elrepült :-)

    2001-ben a gép még mindig fáradhatatlanul rója égi vontatóköreit, Hármashatárhegyen, és ahogy a képen is látszik (?), Farkashegyen...
     

    PZL-104 "Wilga"

    A Wilga a Gawron utódjául készült, önhordó szárnnyal, aluminium borítással. Egyesek szerint nem éppen jól sikerült konstrukció, mivel a szárnyak önmerevítése miatt kicsik a tankok, a futómű gyenge, a motor pedig sokat fogyaszt. Ennek ellenére vannak, akik szeretik, és dícsérik. Egy pár alkalommal volt alkalmam utazni vele; a hátsó ülés egész bejött nekem, pedig általában elöl szeretek ülni :) Barátnőm "Szúnyognak" nevezte el furcsán torz, rovarszerű alakja miatt. Egyébként egykor a Rendőrségnek is voltak ilyen gépei, de manapság csak a sportrepülésben használják, elsősorban vitorlázó-vontatásra.

    A HA-SEA a győri repülőklub Wilgája, őt - a többi győri géphez hasonlóan - Pulai Zsolt fotózta le a péri hangárban.

    HA-SEC: egy 1979-es Wilga Budaörsön, éppen utasokra várva. Ha előre nem is lehet belőle kilátni, oldalra nagyon kellemes a panoráma belőle!

    Itt láthatod a gép műszerfalát

    A HA-SEF Budaörsön.

    A HA-SEJ Budaörsön állomásozik (egyszer repültem is ott vele).

    A HA-SEK (ez se rossz lajtromjel) Dunakeszin.

    A HA-SEL, Budaörsön.

    A HA-SEM Siófok-Kilitin, 2001. augusztusában.

    A HA-SEN Miskolcon, egy évzáró szilveszteri reptetésen (fotó: Ifj. Baróczi János).

    Itt láthatod a gép műszerfalát

     A HA-SES az esztergomi repülőklub gépe, 1989-ben gyártották.

    Itt láthatod a gép műszerfalát

    HA-SEV: egy újabb Wilga a budaörsi nagyhangárban; a motor az aluminiumburkolat helyett egy pokróccal van letakarva, ez akár azt is jelentheti, hogy éppen nagyon beteg.
     

    Let L-200D "Morava"

    A cseh gyártmányú "Morava" szerintem az egyik legszebb vonalú kétmotoros gép. Vonalvezetése valahol félúton van a második világháború után közvetlenül épített kétmotoros kisgépek, és a jó húsz évvel később tervezettek közt, és ez nekem nagyon bejön!

    Az orrfutó elég érdekesen néz ki: annyira előre építették, amennyire csak lehetett. A HA-LDB-re 2000-ben "bukkantam rá" Budaörsön, és nagyon csodálkoztam, mert azt hittem, hogy már rég kidobták az összest ebből a típusból.

    És nem! Az LDB után nem sokkal egy másikkal is találkoztam ugyanott:

    HA-LDC: A fehér szín külön jól áll neki; bár ez a gép pont nem nagyon szokott mozdulni, nem tudom, van-e egyátalán légialkalmasságija. Az LDB-vel ellentétben őt még nem láttam repülni.

    A típust egy időben a Vízügy és a Mentők használták, és nem éppen fiatalok: 1962-es gyártásúak.
     

    Aero Vodochody/Let L-410

    Az L-410 a cseh repülőgépgyártás egyik igen sikeres típusa: a két gázturbinával szerelt regionális utasszállítót használták térképészeti munkáktól ejtőernyős-ugratásig mindenfélére! HA-LAO az Indicator egyik büszkesége, Budaörsön szokott állni.

    Kiskoromban a térképészeti változatot szoktam meg, azoknak üvegezett volt az orra, de a LAO-nak már nem...

    ... neki már egy Bendix gyártmányú lokátor van ideszerelve, a fényszórók fölé!

    A légcsavar ötágú, a régebbieken emlékeim szerint csak három toll volt.

    Itt láthatod a gép műszerfalát
     

    Polikarpov Po-2 (U2)

    A Po-2 a repülőnapok egyik sztárja: az 1954-ben gyártott, de már akkor is ősöreg konstrukciónak számító kétfedelű legfőbb érdekessége az, hogy nyitott a kabinja, illetve hogy hihetetlenül alacsony sebességeknél is a levegőben marad - néha szinte tolatni látszik! Ami a nyitott kabint illeti, nekem ez nem nagyon jött be, de mindenképpen érdekes volt a bőrömöm érezni a levegőt!

    A PAO a hangárban, mögötte kicsit látszik Bánhidi Antal híres "Gerle-13"-ának újraépítése.

    Itt láthatod a gép műszerfalát

    A HA-POA, egy már nem működő Po-2-es a Közlekedési Múzeum Repülési és Űrhajózási Állandó Kiállításán a Petőfi Csarnokban. A hátsó ülés mögött  látható a permetezőberendezést meghajtó szélkerék.
     

    Pilatus PC-6 "Porter"

    A Pilatus "Porter" egy speciális munkagép: különleges kialakításának és az orrában levő vadóc gázturbinának köszönhetően hihetetlen kis helyeken fel- és le tud szállni: ezalatt például akár focipályát is érthetünk!

    A masinát Svájcban tervezték, és az amerikai Fairchild is gyártotta licenszben - ilyen gépet láthatunk például Mel Gibson "Air America" című filmjében, amint éppen leszáll egy hegyoldalra. Eredetileg négy gép érkezett az országba, de csak a legkésőbbi, az 1981-es gyártású HA-YDE maradt meg, az Indicator tulajdonában (régen a Vízügy és a Mentőszolgálat tulajdonában voltak).
     

    Maule M6

    A Maule M6 típusú gépeket (talán hármat? vagy csak kettőt?) a Vízügy szerezte be, de a francia gyártmányú masinák nem váltak be, így eladták őket. A HA-YMA-t...

    ... és a HA-YMB-t az Indicator vette meg és üzemelteti Budaörsön.
     

    Mooney 201

    HA-JDW: Mooney M201 - még a gép típusában se vagyok biztos, annyira nem ismerem, ezért aztán nem is tudok többet írni róla...

    ... képem azért természetesen van még erről a kimondottan gyors madárról!

    További HA-JDW.
     

    I.A.R.-823

    A HA-JDL lajstromú IAR-823-as. Erőt, sebességet sugall a formája!

    A HA-JDM Budaörsön. Vele alkalmam volt repülni egyet, és nagyon kellemes, kényelmes és erős gépnek találtam.

    Itt láthatod a gép műszerfalát

    A HA-JDN, az előbbi gép tesója, Fahegyen. Egész jók ezek a román masinák!
     

    Scottish Aviation Sk 61 "Bulldog"

    Ez egy, a RAF által kiképzési célokra is használt Bulldog. Nem tudom, milyen alkalomból szerezte valaki, de repnapon műrepültették vele a fizetőképes érdeklődőket.

    A HA-TUG "harci festésben".

    Az előző gép tesója, a HA-TUJ.

    És még egy tesó: a HA-TUL (a képen főleg a HA-TUL-ja látszik... bocccs:).

    Vegyigyümi

    Ez itt egy Beech B24R, egy számomra ismeretlen típus.

    Beech a fűzfa előtt.

    A HA-SLV egy MU-1521 "Broussard". Ez egy jókora, csillagmotoros gép, akkora hanggal, mint egy Ancsa.

    HA-ACD: egy elég dögösen kinéző Piaggio.

    Ugyanő a hangár előtt.

    HA-VEI, egy Fuji FA200-as, a szegedi reptéren.

    No, ez egy furcsa madár: egy UTVA-66-os.

    Nem az a kimondott szépség, de a jelek szerint az ejtőernyősök szeretik! (Laczkó István képei)

    Itt láthatod a gép műszerfalát

    Ez a Góbé (írhatnám azt is, hogy Rubik R26, de még sose hallottam így emlegetni) Esztergomban pihent a kép készítésekor; a függőleges vezérsíkból hiányzott egy darab.

    Egy UL, azaz ultrakönnyű, aki ha felnő, biztos Cessna lesz :-)

    A HA-YACZ (WT01?) viszont már kifejezetten repülőgép kinézetű! Ha valaki tud róla mesélni, kérem tegye meg!

    HA-YNBD és...

    HA-YNBG: két Apollo "Fox".

    A HA-TUD papírforma szerint egy G115-ös, amiről semmi nem jut eszembe. Segítsetek, mi ez? :)

    Valentin "Taifun" 17E: félig vitorlázó, félig motorosgép, és baromi hangos, még talán az Ancsáknál is messzebre hallatszik :-)

    Itt láthatod a gép műszerfalát

    A HA-YHST-vel (TL96 Star) 2001 második felében szinte minden egyes alkalommal találkoztam, amikor Budaörsön vagy Fahegyen jártam. Kecses gép!

    Érdekes, hogy van benne egy ejtőernyő, mely képes függőlegesen lehozni a gépet. Az ernyőt egy rakéta lövi ki a hátsó ablakon levő lyukon át.

    A gép műszerfalát itt láthatod

    "Motorfalke". Róla vajmi keveset tudok azon felül, hogy egy klasszikus, VW-motoros motoros vitorlázó, amilyenből van pár az országban. Őt speciel Budaörsön fotóztam le.

    Itt láthatod a gép műszerfalát

    HA-1220, Miskolcon.

    Egy '77-es gyártású HB-21/1600-as Budaörsön. Ez a típus volt az első movit, amire emlékszem kisebb koromból - akkoriban nagyon különlegesnek tűnt!

    Az "Ifjúságom édes madara" feliratú oldtimer (1960-as) Ka-8B vitorlázógép itt éppen Budaörsön pihent a hangárban.


    Akár levelet is írhatsz...