Budapest meg nem becsült ékkövei
Valószínűleg nem én vagyok az igazi, velejéig megrögzött
villamosmániákus mintaképe. Kiskoromban persze imádtam a "tujákat", de végül
is a gyerekek kilencven százaléka imád mindent, ami nagy és mozog. Így utólag
talán az a legfurcsább, hogy bár már nyolc évesen is érdekesebbnek tűnt
egy-egy megszűnt villamosvonal emléke, mint az akkor még itt-ott forgalomban
látható nyolcvanéves villamoskocsik, valahogy mégis "kinőttem" az egészet.
Sok évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy ismét felfedezzem magamban a nagy,
sárga, guruló dobozok iránti szeretetet!
Persze addig azért megvoltak a szokásos "tünetek": kisebb koromban például évente többször el kellett vándorolnunk apuval (és néha nagyival is) a Közlekedési Múzeumba - már nem tudom, melyikünk miatt. Imádtam a gőzösöket, a csillogó maketteket, a régi képeket! Mindezeken túl nagymamámnál néha kezembe akadt egy-egy BKV-s füzetecske (hogy ezeket ki hozhatta, és hova tűntek azután?), melyből megtudtam, hogy melyik az az M X jelzésű HÉV-kocsi, vagy hogy az idősebb családtagok által nem teljesen korrekt módon "Stukának" nevezett villamosokat igazából "UV"-nak hívják, és a Ganz-ban készültek 1956 és 1965 között. Mindeközben - utólag különösen érthetetlen módon - szinte teljesen hidegen hagytak az ugyanezen nagymamám Gyöngyösi utcai lakása közelében robogó Váci úti villamosok - a nyitott peronú pótkocsik kivételével -, és a másik, Bartók Béla úton lakó nagymamámnál is csak olyan szinten figyeltem rájuk, hogy tudtam: amikor megremegnek a szekrényben a poharak, az a "vilinger" miatt van.
Elvesztett sínek: rég volt villamosvonalak nyomában járva
Többször változott, hogy a közlekedésből éppen mi foglalkoztatott
leginkább: eleinte az autók, mert ott, ahol laktunk - a Sashegy aljában
- nem volt tömegközlekedés, személygépkocsik viszont igen.
Később a buszok lettek a kedvenceim, miután anyu néha azzal vitt ide-oda (különösen az Ikarus 180-asok és 556-osok tetszettek, valamint azok a farmotorosok, melyeket Volán színekben néha még lehetett látni).
Aztán a vonatok, miután egyszer kivételesen nem autóval, hanem Nohab vontatta vonattal mentünk le Balatonszemesre. Aztán a villamosok, miután használaton kívül álló síneket láttam a Dráva utcában, és erre rákérdezve apu mesélni kezdett a régi villamoshálózatról, hogy régen egyetlen járattal (a 42-essel) el lehetett jutni a Móricz Zsigmond körtérről Kispestre, vagy hogy még régebben HÉV járt a Fehérvári úton. Aztán megint a buszok jöttek: amikor sokat utaztunk például a piros 4-essel, felfedeztem, hogy vannak kis műszerfalúak és nagy műszerfalúak, kivilágítható oldaltáblájúak és nem kivilágítható oldaltáblájúak.
Aztán újfent a villamosok következtek, amikor valami érdekeset (azaz nekem szokatlant) láttam valahol, például Bengálikat Újpesten, "Újtátrákat" a 61-esen; vagy amikor 1000-essel utaztunk az 56-os vonalán. Utóbbival a Fogaskerekűhöz mentünk, amit elég stabilan imádtam, talán mert egyszerinek tűnt, amiből nincs még egy. Milyen furcsa volt hallani, hogy a világban másutt is van fogaskerekű vasút - csalódott voltam! Később egy ideig a HÉV volt a kedvenc, amikor már olyan helyeken jártunk, ahol az közlekedett (közülük az M VIII-at találtam a legklasszabbnak, de a "sima szentendrei" (a már említett M X) is elment). Az átkelő hajókat szintén szerettem, a Petőfi gőzössel való utazást pedig többször is kiprovokáltam szegény nagyiból! Közben azért továbbra is "villamoskodtam" egy picit, például amikor a 41-es vonal mellett találkoztam további 1000-esekkel. Sőt, amikor mondták, hogy az Árpád hídon "gyorsvillamos" fog járni, akkor egy ideig villamosvezető is akartam lenni, és lerajzoltam, hogy szerintem milyen egy gyorsvillamos műszerfala (jó sok gomb volt rajta)!
Ezután hosszú szünet következett: eltelt sok év, és valahogy kikopott az életemből a tömegközlekedés. Nem foglalkoztam vele, csak használtam, egészen addig, amíg az Index.hu Fórumában rá nem akadtam néhány olyan témakörre (topic), ahol kimondottan ilyen érdeklődésű emberek "beszélgettek" egymással. Mi tagadás, egy részük hivatásból foglalkozott a témával, ezért olyannyira szakértői voltak a témának, hogy megszólalni sem mertem, inkább a fényképekre figyeltem a párbeszéd helyett, különösen a villamosokéra.
"Beszippantott" a téma, és nemsokára már írni is mertem - főleg kérdezni. Villamosmániás lettem - újra! Hihetetlen vonalvezetésű járatok, aranyos, szeretni valóan bumfordi, vagy kifejezetten szép kocsik jártak az eszemben elalvás előtt, és irigyeltem azokat, akik hamarabb születettek, és emiatt régebben is ismerték már a várost, és utaztak azokkal a villamosokkal, amelyekkel én már nem utazhattam. Fontos leírnom, hogy azt az adatmennyiséget, mely ezen oldalaimon található, nem egyedül gyűjtöttem össze. Mi több, elég szegényes és pontatlan lenne a webhely a következő emberek segítsége nélkül: Kónya Matyi, Horváth János, Németh Zoltán Ádám (NZA), Sujbert László, Szabó Zoltán, Szántó Ferenc, Szigeti Dániel, Mr. Cyber, a Városi és elővárosi közlekedés című Index-fórum olvasói-írói, és különböző "ismerős ismeretlenek", akik e-mailben mesélték el egy-egy témáról az emlékeiket! Köszönet nekik!
Egy kérés:
Amennyiben vannak olyan fotóid, melyek az 1984 előtti budapesti (tömeg)közlekedést ábrázolják, és azt meg tudod osztani másokkal, kérlek értesíts! Szintén írj, ha olyan tárgyi vagy egyéb emléked van, melytől meg akarsz válni (mondjuk helyhiány miatt), vagy esetleg úgy érzed, hogy jobb helyen van egy olyan "mániákusnál", mint én! Az emlék ebben az esetben jelenthet egy történetet, visszaemlékezést, vagy egy régi menetrendfüzetet, bérletszelvényt, viszonylattáblát, szórólapot, vagy egyéb olyan dolgot, mely hozzátartozik Budapest közlekedésének emberi oldalához. Előre is köszönöm!
Az "elvesztett sínes" oldalakon említett villamosvonalak és gyönyörű kocsik nagy része már a múlté, ráadásul úgy, hogy a régi hálózat jókora részét értelmetlenül szüntették meg, vagy állították át buszközlekedésre. Milyen furcsa, hogy miközben a környezet védelme az egyik legfontosabbnak reklámozott feladata az önkormányzatoknak, egyre több pöfögőt állítunk üzembe, és a villamosvonalakat sorra megszüntetjük! Igaz, Magyarországon a villamos egy csörömpölő, zörgő valamit jelent, de aki járt már mondjuk Németországban, vagy akár Prágában, az tudja, hogy ennek nem kellene így lennie!
Eme weboldalak kapcsán többször szerepeltem a nyilvánosság előtt. Konkrétan egyszer a Petőfi Rádió egy délutáni műsorában helyszíni (41-es villamos a Kamaraerdőben) riportban, egyszer a Civil Rádió egy csevegős műsorában, meghívott vendégként, aztán megint a Petőfi Rádióban, ezúttal a "Csúcsforgalom"-ban. A Budapest Rádióban egy órát beszélgettünk a műsorvezetővel a villamosokról, élőben, míg az MTV2 "Böngésző" című informatikai magazinjában az "elvesztett sínes" weboldalamról meséltem a nézőknek. A Petőfi Rádió "Délelőtt"-jében egy másfél órás villamosos blokk felvezetőjeként kérdezgettek a villamos, a város, és az én kapcsolatomról, alig másfél héttel később pedig a "Kölyökrádió" teljes félórás műsoridejét kitöltöttem. Meg voltam említve a Népszabadság egy helytörténeti cikkében forrásként, egy másik közlekedésbarát "kollégáról", John Howardról szólóban a hobbim kapcsán, voltam vezércikk az Index címoldalán, az Élet és irodalomban egy elég pozitív kicsengésű kritikában ajánlották az olvasók figyelmébe az itt fellelhető tartalmat, megint a Népszabadságban pedig NZA barátommal közösen egy féloldalas cikk szereplői voltunk, "Az elvesztett sínek osztogatói" cím alatt. A "Budapest" című folyóirat első számának egyik cikkének is ihletője voltam.
Fotóim megjelentek/megjelennek a "Blickpunkt Strassenbahn" című német, a "tramway&modell" című osztrák, a "Transit Australia" című ausztrál, az "Indóház" című magyar, a "Railway Market CEE Review" c. lengyel, és a "Tramways&Urban Transit" című angol tömegközlekedési folyóiratokban. Az elsőnél (többek közt) a 2004/2-es szám címlapját díszíti egy felvételem, az utolsóban egy háromoldalas budapesti témájú ("Budapest - Trams versus economic reality"), és egy kétoldalas szegedi témájú ("Szeged: Trams in the City of Sunshine") írásomat publikálták. Ezeken felül a HVG-ben és a Népszabadságban is felbukkant már egy-egy felvételem. Wolfgang Kaiser "Strassenbahn in den ehemaligen Ostblockstaaten" című könyvében (Spurkranz/Verlag Pospisil, 2008) is van egy fotóm - kicsit talán meglepő módon nem Budapestről, hanem Temesvárról. A BKV Hírlap szintén közöl néha fotókat tőlem, illetve 2003-ban lehozták egy cikkemet is. A francia "Chemins de Fer régionaux et urbains" 306-os számában (2004/6) a bécsi villamosok történetét bemutató írásomat közölte. A Nők Lapjának egy villamosokkal foglalkozó, kétoldalas cikk létrejöttében segítettem kép- és háttéranyaggal. Ivo Köhler "KT4 - Der Kurzgelenkwagen aus Prag" című könyvében is szerepelt néhány fotóm.
A személyes szereplések közül számomra is érdekes volt, amikor a Katolikus Rádió "Hagyományok éltetői" című műsorában, illetve egy Budapesttel foglalkozó, angol nyelvű webcast oldal adásában szerepeltem. 2005-ben szerepeltem a "királyi" tévében, az Info Rádióban és a "Reggel" című újságban, 2007-ben az RTL Klub "Fókusz" című adásában. Ugyanezen év őszén az Origó Digifotó "Megszállott fotósok, érdekes honlapok" című cikkében is megemlítették a weboldalaimat (bár azok korántsem fotós oldalak: a kép itt csak eszköz). 2007-ben a Rádió Q-ban telefononinterjú keretében faggattak a villamosvonalakról. Mindezen túl előfordult, hogy megszüntetett villamosvonalról tartottam előadást érdeklődők számára, írásaimat, képeimet pedig többször felhasználták forrásanyagként szakdolgozatokhoz, TDK- és diplomamunkákhoz. Tagja vagyok a Budapesti Városvédő Egyesület közlekedési csoportjának, és a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesületnek. 2006-ban sok lelkes ember egyikeként közreműködtem a VEKE "UV - 50 év parádé" című albumának kép- és szöveganyagának összeállításában. Az utóbbi években kevés időm maradt szerepléseket vállalni, ehhez képest azért jól esett, hogy írtak az oldalról a NOL TV újságjában. Az ATV "Hazai turizmus" című műsora egy teljes órát szentelt a megszűnt budapesti villamosvonalaknak, ebből vagy negyven percig én is a képernyőn voltam (jól meg is fáztam a zugligeti télben - a lángos viszont finom volt!). Szintén kellemes meglepetés volt az is, hogy a Hírszerző.hu a tíz legaddiktívabb weboldal közt jegyzi az elveszett síneket.
Remélem a fentebbi lista a jövőben bővülni fog, és így az ezeken az oldalakon felhalmozott információmennyiség még több emberhez eljuthat. Az azóta a folyamatos, és mindent elborító SPAM miatt megszüntetett vendégkönyv bejegyzéseit olvasva mindenesetre egyértelműen kiderült, hogy ez a téma sokakat érdekel.
Egy kérés: amennyiben valaki az itt látható képeket fel szeretné használni a saját weboldalán, vagy másutt, írjon egy levelet nekem, mielőtt megejti a másodközlést! Mivel én is mások segítségével készítettem ezt az oldalt, természetes, hogy segítek, ha tudok, de bizonyos képek felhasználására azzal a feltétellel kaptam engedélyt, hogy megjelölöm a készítőt vagy tulajdonost, illetve hogy nem adom tovább őket. Sokak munkája van ebben az oldalban, kérek mindenkit, hogy ezt a munkát tartsa tiszteletben! A saját képeim változatlan formában felhasználhatók, de csakis nem kereskedelmi célokra, és csakis a nevem megjelölésével.
Ez
itt egy reklámbanner. Ha tetszik ez az oldal, és ajánlani szeretnéd ismerőseidnek,
jelöld ki az alábbi kódrészletet, és másold bele a saját oldalad forrásába:
Innentől kezdve ez a banner a te oldaladon is ott lesz. (Megjegyzés: tudom,
ez jelenleg nem szabványos méretű banner, hanem annál kicsit kisebb, de
már előkészületben van a "normális".)
Előre is köszönöm!
Néhány további cím, ahol érdemes körülnézni
Az itt található linkek mögött található tartalom a kompetenciámon kívül esik, így nem tudok érte felelősséget vállalni, mégis, amikor legutóbb néztem őket, érdekesnek tűntek.
A magyarországi villamosmániások bibliája ez, AZ ultimatív kezdőoldal - immár új címen!
Ícé - Tuja, vonat, satöbbiA vasutas-villamosos túraszervezés koronázatlan királyának tanulságos élménybeszámolói, sok fényképpel
Ali's WorldTömegközlekedés-tervezés. Is :)
Hajtó Bálint közlekedési oldalaiRengeteg aktuális kép, részletes állományi listák, beszámolók.
Budapesti Közlekedési Zrt.A főváros közlekedtetésének (egyik) működtetői
Tramway.ComNemzetközi villamosos oldalak "találkozója", illetve régi magyarországi fotókat is tartalmazó CD-k megrendelőhelye
PublicTransport.NetÍzelítő európai városok tömegközlekedéséről.
Railfaneurope.netThe European Railway Picture Gallery.
Www.Hajocsavar.HuA Magyar Hajózásért Egyesület oldala - ők hajókat mentenek meg az eltűnéstől, nem is akármilyeneket!