Császári vendégek Miskolcon: SGP E1
Remizlátogatás 2002 decemberében

A 2002-es év bebizonyította, hogy a Miskolc Városi Közlekedési Rt. igen gyorsan tud regálni a kínálkozó lehetőségekre: a cég pár éven belül le szeretné cserélni az eléggé elaggott FVV csuklósokat (Bengálikat) korszerű alacsonypadlós járművekre, de amíg erre nincs pénzük, más megoldáshoz folyamodnak. A bécsi közlekedési vállalat (Wiener Linien) éppen hihetetlen olcsón (nagyjából egy hároméves személyautó árát kell ez alatt érteni) adott túl a hatvanas évek második felében készült E1 típusú járműveken, az MVK ebből szerzett be 8+1 (a plusz egy a tartalék alkatrészbánya) darabot. Bár az elmúlt hónapok során többször úgy tűnt, hogy az üzlet kútba esik, végül csak elkezdtek megérkezni a piros-fehér villamosok.

Egy kis típusismeret a németül nem értők számára: az E1 (helyesen E1) osztrák gyártmány, de nem osztrák tervezés, hanem a német DÜWAG járműveinek licensze. Ez a járműcsalád a német nyelvterületek legelterjedtebb villamosa volt a második világháború utáni években. Egyik legjellegzetesebb ismertetőjelük a monomotoros forgóváz, ennek továbbfejlesztése található a budapesti TW6000-esek alatt is. A sorozat négytengelyes kocsikkal indult, majd megjelentek az első hattengelyes, csuklós járművek is. Később még nagyobb belső teret értek el a nyolctengelyes csuklósokkal, de az érdekesség kedvéért érdemes megemlíteni, hogy volt tizenkéttengelyes DÜWAG villamos is! A sikeres konstrukciót számos cég építette licenszben, Bécs számára például a Lohner, mely később Bombardier-Rotax néven működött tovább, illetve az SGP (Simmering-Graz-Pauker). Az elektromos berendezéseket az Elin, a Kiepe, illetve a Siemens készítette. A miskolci E1-esek SGP gyártmányúak: közvetlen elődjüket, az E sorozatot 1959 és 61 közt gyártotta a Lohner, miután a bécsiek saját tervezésű csuklósa nem vált be. Az E típus a legnagyobb gyengeségét a motorok jelentették, ezért 1966-tól a 100 kW-os erőforrások helyet 150 kW-osokat építettek be az újonnan épülő csuklósokba, ez lett az E1 típus. Az évek során több módosítást is végrehajtottak rajtuk, például félautomatikus menetkapcsolásúak lettek az eredeti közvetlen kapcsolású helyett. A különböző sorozatok ezen felül kis részletekben eltérnek egymástól, ezért is jó, hogy a miskolci kocsik egy gyártótól származnak. (Forrás: Strassenbahnjournal)

A 181-es pályaszámot kapott, erdetileg 4717 "névre" hallgató E1-es a miskolci közös busz/villamos telep hátsó udvarán. Mögötte egy Bengáli ácsorog, bár ebből a szögből olyan, mintha összenőttek volna :)

Ugyanez a kocsi kicsit később a szerelőcsarnokban.

Kilátás belülről: Bécsben ritkán jött Tatra KT8D5 szembe!

Az MVK villamospalettája: E1, Tatra KT8D5, kétirányú FVV csuklós.

Ugyanez a felállás a másik irányból.

Egy másik csarnokban sorban épültek át a "császári-királyi" tuják a helyi szabályoknak megfelelően.

Többek közt visszapillantó tükröket kapnak, illetve a 180-ason (eredetileg 4714) már a 2-es viszonylatszám is fent van. Mivel az 1-es vonalon nem tudna közlekedni, a táblázással nem kell sokat foglalkozni.

A felső visszapillantó kicsit közelebbről.

A 182-es (ex-4722).

183 (ex-4723).

Ismét a 184-es.

A tükrökön kívül más átalakítások is történnek, például zárt vezetőfülkét kapnak a járművek (Bécsben csak egy alacsony paravánfal választja el a járművezetőt az utasoktól). Ami nem látható a képeken: a dupla üléssorokat szimplára cserélik, és valószínűleg a fűtést is lekapcsolják, legalábbis a remizben ezt mondták nekünk.

Ilyenkor nehéz ránézésre elhinni, hogy ez össze lesz rakva valaha is, pedig össze lesz :)

A frissen érkezett "mócártkuglik" (van aki így hívja őket) még az udvaron álltak, a szállítást végző tréler mellett.

4707 és 4720. Furcsa egy képen látni a bécsi közlekedési vállalat logóját 200-as Ikarusokkal!

Ugyanők másik szögből.

A háttérben a gyönyörűen helyreállított 100-as pályaszámú FVV csuklós, mely nemrégiben ünnepelte negyvenedik születésnapját.

A látogatásunk előtt nem sokkal érkezett 4718-as egy KT8D5 társaságában.

A bécsi típus jellegzetes - és talán kicsit túlzsúfolt - hátsó fala.

"Eladásra kerül". Akár át is lehetne tenni múlt időbe: eladva. Most már csak meg kell várnunk, amíg megjelennek a város utcáin!

Ezt az oldalt Angyal László emlékének szeretném ajánlani, ő szervezte meg nekünk a látogatást, és ő volt az útikalauzunk

Folytatás: Miskolc nem-bécsi villamosai


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez