Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

Látogatás a bécsi közlekedési vállalat főműhelyében I.
Köszönetet szeretnék mondani a Wiener Linien-nek a látogatás lehetővé tételéért!

[Click here for the english version]

Idei külföldi villamosos látogatásaim egyik legérdekesebbikére október végefelé került sor. Másfél héttel hamarabb még négyen indultunk az osztrák fővárosba villamosokat fotózni, most csak Intersziti tartott velem. Pedig a program jónak igérkezett: egy telefon és rövid email-váltás után ugyanis a Wiener Linien - az ottani közlekedési vállalat - jelezte, hogy szeretettel vár minket a főműhelyük meglátogatására. És - az egyel korábbi látogatásunkhoz képest - most szép idő is volt, így igen jó hangulaban tettük meg a 6-os villamos központi temetőnél levő végállomásától a Simmeringer Hauptstrasse mellett levő főműhelyig vezető pár száz métert.

A jókora telepen két mérnök vezetett körbe, akiket persze nem kevésszer nyaggattunk bővebb információért. Például erről az öreg kéttengelyesről, mely - bár múzeumi szökevénynek tűnt - a metrókocsik műhelyudvaron való mozgatására szolgál. Ugyanis ez a főműhely - a mi Fehér útunkhoz hasonlóan - nem csak villamosokkal foglalkozik, hanem a földalatti vasutak járműveivel, sőt, buszokkal is. A telephez egyébként a metrókocsik vasúton jutnak el.

Egy másik szolgálati jármű, egy négytengelyes DÜWAG Grossraumwagen-licensz. Eredetileg C3-as volt a jelzése, ez az átépítésekor CH-ra változott.

A csarnokba itt is tolópadon át lehet bejutni, ez egy újabb hasonlóság a BKV főműhelyével.

Egy LH sorozatú munkavillamos.

Egy kiszerelt első forgóvázú, Bombardier-Rotax gyártmányú E1.

Ennek az E2-esnek szintén eltávolították az első forgóvázát.

Egy metrókocsi két villamos közt. De nézzük csak meg közelebbről azt a távolabbi tuját!

Ez bizony nem akármilyen jármű: ezzel a szerelvénnyel próbálgatták az ULF alacsonypadlós villamos szelvényeit! Aki nem tudja, hogy mi is az az ULF: az oldalon még bőven lesz róla szó!

Eredetileg csak a közepére volt berakva egy ULF-törzsdarab, majd az orrész is "ULF-osodott", ekkor már a hajtást is az alacsonypadlós csinálta. Hihetetlen, hogy ez a mozgó próbapad így el lett téve, eddig csak képen láttam!

Piros-fehér villamosok minden mennyiségben.

És íme az ULF típus, amiről az előbb beszéltem. Ez a rövidebb, A jelzésű sorozat.

A szuperalacsonypadlós (küszöbmagasság 17 centi, bár téli üzemhez hidraulikusan fel tudja emelni magát, hogy ne akadjon fenn a havon!) vezetőfülkéje. A kontroller-joystick és az ajtónyitó-csukó gombok is a vezetőülés karfájába vannak beépítve.

Ez egyébként nem egy egyszerű jószág, érdemes megnézni a csuklórészeket, melyek a tulajdonképpeni futó részek, minden ezek közé van befüggesztve.

A csukló egy fejére állított U alakú valami, melynek a felső részében levő bonyolult szerkezet...

... az alsó részben levő kerekek irányban maradását stabilizálja. A képen egy hajtott "futófej" látható: itt nincs átmenő tengely, a keréknek ennek ellenére irányban kell maradnia. A motor függőlegesen van beépítve, és egyébként vízhűtéses (!). Ez egyébként egy újabb verziója a hajtásnak, a motor fölött ugyanis látható egy kettős tárcsafék, ez eredetileg nem volt ott.

Egy nem hajtott (futó) "kerékfej"...

... illetve a kerekek maguk, felszerelésre várva.

És egy kellemes meglepetés: Bombardier K4000-es villamos, azaz a kölni majdnem teljesen alacsonypadlós tuja. Alig egy hónapja még a már elkészültekkel utazgattam még Kölnben, jó volt újra találkozni vele! Itt létének magyarázata, hogy a Bombardier gyára Bécsben található, és igen jó kapcsolatot ápol a Wiener Linien-nel: a legyártott villamosokat a főműhely próbapályáján, illetve a város vágányain tesztelik.

Az E1 villamostípus forgóváza. Felismerhetően DÜWAG monomotoros konstrukció, és mint ilyen, rokona a mi hannoveri "banánjainkénak": az egyetlen motor a két tengely közt helyezkedik el, gumírozott áttételen keresztül hajtva azokat. A tengely-felfüggesztés gumirugós.

Ez már egy komolyabb szerkezet, egy metrókocsi alól kiszedve.

Egy újabb gyártmányú metró-forgóváz.

A metrókocsik közti, vonalon nem bontható csatlás.

Folytatás: következő oldal


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra