Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Szállítások városon belül és kívül II.
... avagy Muki, Bobó és társai

Előző oldal

És ez már egy másik ilyen hármas roncsszerelvény, Kelenföld kocsiszín előtt.

Döbrentei tér.

Népstadion, az 1-es vonal.

Ismét ugrunk egyet az időben: az addig Budafok kocsiszínben tárolt "lőrinci" (BLVV) nosztalgia ikerkocsi...

... saját lábán indult át a Fehér úti főműhelybe.

Új nap, új szállítás: Kelenföld kocsiszíntől útban a Moszkva tér felé a Krisztina körúton. A vontatmány nem más, mint a 3257-es, illetve a 3899-es - két, múzeumi megőrzésre félretett UV motorkocsi, utóbbi mellesleg a legutolsó kocsi volt a sorozatban.

És még egy kóbor UV: ez az ikerszerelvény valószínűleg kerék-esztergára ment Baross kocsiszínbe.

Másnap: ez, a Kelenföld kocsiszín előtt az árnyékban megbúvó szerelvény nem akármilyen UV: ez a sorozat prototípusa, a "Szellem", azaz a 3700+3701 pár.

"Ő" is Zuglóba lett átvontatva. Annak idején Ferencvárosban állt évekig, majd Kelenföld egy félreeső csarnokában, ahol viszont most szabad helyre volt szükség.

És ha már történelmi kocsik: a két megmaradt "Stuka", azaz 3600-as motorkocsi is átkerült Zuglóba az említett kelenföldi csarnokból.

A Muki+7650+3612+Muki szerelvény itt a 37-es vonalon kapaszkodik fel a töltésen a Pongrác úti vasúti felüljáróra.

És ezzel még nem ért véget az érdekes szállítások sora: a 735-ös HÉV "Bobó" dízel-elektromos mozdony (a MÁV-nál M44 jelzéssel szolgál) ezen a képen azelőtt látható, hogy múzeumi HÉV kocsikból álló vontatmányával elinduljon a szentendrei Városi Közlekedési Múzeumba.

A törökőri BKV vágányokról a Kőbánya teherpályaudvari MÁV vágányokra való kitoláshoz a mozdony átment a szerelvény másik végére, így láthatóvá vált ez a kis aranyos jószág, a DL42-es HÉV (de villamosvonalakon közlekedésre alkalmas) dízelmozdony.

Mögötte egy L VI-os "krokodil" villanymozdony, egy P XV-ös pótkocsi, és egy M VIII-as motorkocsi látható, utóbbi három a BKV működőképes HÉV nosztalgiaszerelvénye, mellyel időnként különmeneteket szerveznek.

A HÉV "villany-járműveknek" a MÁV vonalakon való szállítás időtartamára lekötözték az áramszedőit, nehogy az 1000V egyenáramra méretezett gép a felcsapódó áramszedőn keresztül a MÁV 25 kV-os váltóáramára kapcsolódhasson. A "krokodil" mozdony tetején a személyzet éppen ezt a lekötést oldja fel Óbuda MÁV pályaudvaron, ahonnan egy összekötővágány vezet a szentendrei HÉV-vonalra. Az áramszedő ezután is lehúzva maradt: a fölötte látható felsővezetékben - mely régen a HÉV-es 1000 V-tal volt megtáplálva - nem volt áram, ugyanis az összekötőszakasz fölül részben hiányzik a "madzag"...

És a szerelvény már meg is érkezett Kaszásdűlőre, azaz a szentendrei HÉV vonal aquincumi elágazásához. Na jó, több helyhatározót nem írok egy mondatba :) A HÉV-ek áramszedői itt már fel lettek eresztve.

Két nappal később egy másik szállítás is volt a szentendrei múzeumba, ezúttal a Fehér úti főműhelyből kellett régi kocsikat kivinni. A Bobó ezúttal Törökőrről a főműhelybe vezető vágányon látható.

A kora reggeli, gyér napfényben fürdő szállítmányban megtalálható volt a lőrinci ikerkocsi is, melyet pár napja még saját lábán láthattunk közlekedni a villamoshálózaton...

... illetve egy 1900-as BLVV "béka" villanymozdony, két acélvázas villamoskocsi, és egy nyitott teherkocsi (lóré, lowry - ahogy tetszik).

A szerelvény útra készen.

És már Angyalföld MÁV állomáson vagyunk, ahol a szerelvénynek be kellett várnia az egyvágányú szakaszon (melyen ugye egy vasúti Duna-híd is van) szembejövő vonatot.

Balról jobbra: a BLVV lóré, az 1000-es és 1625-ös acélvázas villamoskocsik, a lőrinci iker, a "béka" és a Bobó. Hm, az előző mondat vége olyan, mint egy mese, nem? :)

Egy párhuzamosan közlekedő MÁV vonat is "el lett engedve" a transzport előtt, így alkalmam nyílt kéttengelyű villamoskocsiból közvetlenül mellette haladó vonatot fényképezni - amióta az 51-es villamos nem létezik, erre ritkán van lehetőség...

A rendhagyó szerelvény elindul Óbuda MÁV állomásról a szentendrei HÉV vonal felé az összekötővágányon. Talán érdekes: 1969-ig járt HÉV az óbudai MÁV állomásra, ezen a vágányon...

És ez a szerelvény is elérte a HÉV vágányokat, innen már szinte egyenes az útjuk a múzeumig. Búcsúzóul egy kép kis kedvencemről az 1000-esről.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra